Hallo, Ik heb even een vraagje. Ik heb een kruissing Fries van net 4 jaar oud. Nu heeft hij sinds zijn derde jaar last van hakende knieen. Hij is al helemaal door de molen geweest. Bij 3 verschillende klinieken geweest, alles op de foto gezet, fysio, thermografie etc etc. Nu heeft hij er na een jaar nog best last van en heeft de veearts als oplossing gegeven om zn kniebandjes te laten doorsnijden. Heeft iemand hier ervaring mee of weet hier meer vanaf. Ik kan er weinig over vinden op het internet en de veearts zegt dat er weinig nadelen aan vast zitten voor het paard.
Je zou misschien een contact kunnen zoeken met utrecht en vragen wat hun mening hierover is en anders nog eens een andere dierenarts kunnen vragen wat dan de mening is. Succes ermee
ja dat ga ik denk ik ook doen. Hij is bijna een jaar geleden ook ik Utrecht geweest en toen was het advies trainen (veel rechtuit.) Maar ondertussen ook bij Dierenkliniek Meursing en Kootwijkerbroek geweest en daar begonnen ze over de bandjes doorsnijden. Ik vind het toch een eng idee en vraag me af of er echt geen nadelen aan vastzitten. Het blijkt een vrij oude methode te zijn. Ik ga nog wel even met Utrecht of Roosendaal bellen.
Wat zijn eigenlijk hakende knieen?? Ik heb namelijk ook een vierjarige kwpn'er en die heeft een knie die telkens op slot schiet. (Misschien hetzelfde als hakende knieen??) Tegen mij zeiden ze ook dat ik nu vier weken moet doortrainen om zijn spier in zijn bovenbeen sterker te maken en als het dan nog niet weg is ook om de kniebanden door te laten snijden. En die zei ook dat het voor het paard niets uitmaakte.
kniebanden door snijden is wel heel rigoreus. Ik heb eens een paard behandeld welke constant zijn knie op slot zette. Het euvel kwam bij hem uit de rug. Door een blokkade in de rug gebruikte hij zijn achterhand niet goed en daardoor blokkeerde hij constant zijn knie. Misschien kan de osteopaat bij je paard ook uitkomst bieden.
Volgens mij zijn hakende knieen iets anders dan echt knieen die op slot slaan. Bij het haken schieten ze bij elke stap in het slot en er ook gelijk weer uit (bij mijn paard dan.) Ja het klinkt zeker erg rigoreus om de bandjes door te snijden. Ik ga ook nog even informeren bij een andere kliniek, maar bij Meursing en de kliniek in Kootwijkerbroek gaven ze dat toch als de oplossing en deden ze eigenlijk alsof het voor het paard na herstel weinig nadelen had!
het enige nadeel voor je paard aan deze operatie is, dat hij daarna niet meer passief kan staan (staand slapen). dat doen ze nl. door hun knieschijf dmv kniebanden en bovenbeenspier over een rolkam aan hun bovenbeen te trekken. als je die middelste band doorhaalt, lukt dat niet meer. natuurlijk heb je ook het normale herstel na een operatie, net als wanneer je zelf geopereerd zou zijn. succes met het maken van een beslissing. als uitgesloten is dat het niet van bovenuit komt (verhaal van de osteopaat hierboven) en niet te trainen valt met fysiotherapie, dan is het denk ik de enige oplossing.
Dat had ik ook begrepen van mijn veearts dat hij dan niet meer op rus kon staan. Hij gaf wel aan dat er op een gegeven moment litteken weefsel komt an dan groeit het toch weer een soort van aan elkaar en dan kan ie weer op rust staan. Maar mijn veearts heeft vandaag contact gehad met Utrecht en die gaven aan dat hij dan de komende 3 maanden op stal moet met een bewegingsschema waar ik me dan aan moet houden. Anders was er kans dat hij een scheur in zn knieschijf krijgt als hij gewoon de wei op gaat. Ik wil hem dat echt niet aandoen van de zomer. Dus het advies was toch weer gaan trainen. Hij kan er nog overheen komen als hij voldoende spieren ontwikkeld. Mocht hij vd winter nog last hebben dan laat ik het alsnog doen.
Het vervelende is alleen dat hij zoveel mogelijk rechte stukken moet lopen. Dus eigenlijk niet in de bak. Buiten doe trainen gaat toch langzamer dus als jullie tips voor me hebben om zn achterhand sterker te krijgen dan hoor ik het graag.
balkjes lopen (door hoger optillen v. benen meet spiertrainig). heuveltjes op- en afstappen (alleen stappen, langzamer is juist moeilijker dan racen). longeren met pessoatuigje (maar dan zit je weer met de bochtjes die je nu niet mag...)(waarom mag je dat eigenlijk niet??) succes! zoek anders een goede fysio in je buurt: www.nvfd.nl
Dank je voor je tips. Balkjes lopen kan ik wel met hem gaan doen. Vind ie nog leuk ook! Heuveltjes stappen kan ik ook wel wat meer gaan doen. Vaak wil hij dan wel gaan draven. Hij heeft echt moeite met heuveltjes op en af. De één zegt dat ik wel mag longeren en de ander zegt weer van niet. Als ik hem longeer wat ie wel heel goed doet. Dan geef ik hem echt de hele lijn en soms maak ik er nog een extra halstertouw aan vast dat ie een nog groter rondje kan lopen. Het schijnt dat vooral korte bochten slecht zijn voor zn knieen. Ik ben al 2 keer bij een fysio geweest met hem. In principe kon ze niks voor hem doen (lichamelijk.) Ze gaf aan dat hij hypermobil is. Wel heeft ze toen een trainingsschema voor me gemaakt maar daar is ook niet veel uitgekomen.
een van mijn paarden heeft dit ook en ik heb het advies gekregen om de achterhand dus sterker te maken naar het schijnt zou je dat kunnen met zijn binnenachterbeenschuin naar buiten toe onder zijn lichaam te laten brengen nie longeren maar vanuit stilstand zijn hoofd naar je toe vragen en zijn binnenachterbeen schuin onder zijn lichaam naar de buitencirkel laten plaatsen paarden met een zwakke achterhand zetten als je dit vraagt hun achterbenen naast elkaar neer en draaien zo om hun voorbenen
Inderdaad is spiertraining goed. Maar wat hierboven ook al gezegd werd, vaak zijn blokkades in de lendewervels de oorzaak, daardoor loopt de sturing van de spieren in het achterbeen niet goed meer. Een osteopaat kan dit evt. controleren. Daarna kan je dan goed gaan spiertrainen. Het verhaal van Shana begrijp ik niet helemaal. Je traint op deze manier geen spieren, en kan alleen maar de knieën forceren, lijkt me.
op deze manier zou je de banden rond de knieen sterker maken en de spieren van de billen worden getraind doordat het been ver moet ondergebracht worden ook de lendenspieren zouden dan moeten werken
het is idd moeilijk , want je weet op de duur niet meer met wat je goed doet
ik train nu al een week of twee op deze manier en zijn achterhand wordt duidelijk sterker deze manier heb ik van een trainer uit peru en in het begin dacht ik huh!!!! maar het werkt dus blijkbaar wel
Hoi, Ik heb het advies gekregen van mn veearts om weer te gaan rijden. Hij komt dan over 3 weken kijken hoe het er voor staat. Weet iemand misschien een goeie Osteopaat die ook aan huis komt? Kan zeker geen kwaad om die er ook nog eens naar te laten kijken. Ik ga ook zeker oefenen met cavaletti lopen en heuveltjes rijden etc.
Ik heb ook zeker het idee dat het vanuit zn rug komt. Mede door het feit dat hij in stap alleen maar aan een lange teugel wil lopen. Anders komt ie gelijk in protest. Is het probleem bij dit paard ook opgelost met een osteopaat?
Ik heb zelf geen ervaring met een osteopaat maar als ik het zo lees op de sites dan moet het vaak heel goed helpen!