Mijn pony is hoefbevangen...:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirna_

Mijn pony is hoefbevangen...:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 11:51

Hoii

ik kreeg vanmiddag van mijn moeder te horen dat mijn pony dus hoefbevangen is.. Ze had al lange tijd last van haar hoeven.. Wie heeft er ervaring mee? En tips?

Groetjes Mirna

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:43

Kijk eens op www.hoefcare.nl daar vindt je alles wat je moet weten over hoefproblemen. succes

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:44

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:58

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:00

Ik heb er ervaring mee. Tips heb ik niet echt, gewoon alleen oud hooi geven verder geen eten, dus geen snoepjes, groente, fruit of bix. En ik moest 2 x per dag 10 minuten op zachte ondergrond lopen.

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:02

LovingTweety schreef:
Ik heb er ervaring mee. Tips heb ik niet echt, gewoon alleen oud hooi geven verder geen eten, dus geen snoepjes, groente, fruit of bix. En ik moest 2 x per dag 10 minuten op zachte ondergrond lopen.

Over dat hooi wist ik nog niet;) Dankje voor de tip Ik weet inderdaad dat je tien minuten op de zachte ondergrond moet lopen.. ( Ojee, hoe hou ik dit vol? ) Ook zou ze in haar box nat zand krijgen ... Weet iemand daar ook iets over?

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:00

nat zand is goed om de hoeven te koelen

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:04

verder ook zorgen dat je paard zo min m ogelijk eiwitten en fructaan binnenkrijgt dus weiland wat kaal is en geen brokken maar eiwitarme muslie

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:14

nat zand is om tegendruk te geven aan het hoefbeen
Je zou de hoeven kunnen afspuiten met warm en koud water. dat kan ervoor zorgen dat het sneller stabiliseerd. Verder aangepast beslag..

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:17

Een manegepony had het ook.. een pony waar is heel vaak op reed.. eerst had ze t aan 1.. 2 weken later aan 2 en kon dus alleen maar liggen.. paar dagen later waren het er 3 en zei de DA dat t niet meer kon genezen dus is ze ingeslapen..

Ik heb der verder geen ervaring mee.. en weet ook niet wat je der aan kan doen.. Hopen dat t bij jou pony wel over gaat..

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:21

meissielief schreef:
verder ook zorgen dat je paard zo min m ogelijk eiwitten en fructaan binnenkrijgt dus weiland wat kaal is en geen brokken maar eiwitarme muslie

Juist een kaal weiland schijnt veel fructaan te bevatten! Een pony die hoefbevangen is kan je dus beter niet op een kaal weiland zetten (dit heeft in de hoefslag etc. gestaan). Voor meer informatie over fructaan en hoefbevangenheid kan je kijken op http://www.natuurlijkbekappen.nl.

Sterkte ermee!

P.S. Ik ben geen voorstander ofzo van natuurlijk bekappen, maar op deze site staat gewoon veel informatie

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:30

Nandaluffer schreef:
Over dat hooi wist ik nog niet;) Dankje voor de tip Ik weet inderdaad dat je tien minuten op de zachte ondergrond moet lopen.. ( Ojee, hoe hou ik dit vol? ) Ook zou ze in haar box nat zand krijgen ... Weet iemand daar ook iets over?

Ik heb het een half jaar vol moeten houden Wens je alvast veel succes!

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:41

chocky84 schreef:
meissielief schreef:

Juist een kaal weiland schijnt veel fructaan te bevatten! Een pony die hoefbevangen is kan je dus beter niet op een kaal weiland zetten (dit heeft in de hoefslag etc. gestaan). Voor meer informatie over fructaan en hoefbevangenheid kan je kijken op http://www.natuurlijkbekappen.nl.

Sterkte ermee!

P.S. Ik ben geen voorstander ofzo van natuurlijk bekappen, maar op deze site staat gewoon veel informatie

Je moet naar het weer kijken zodat je de hoeveelheid fructaan kan inschatten ik zou een paard wat bevangen is nooit op een weiland zetten waar te veel gras staat

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:17

Als je er snel bij bent, genezen ze meestal helemaal ook kan de duur meevallen. Via de dierenarts krijg je vaak ook medicijnen (pijnstiller/bloedverdunner).

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:41

Zoveel fructaan en eiwitten voorkomen!
Zachte ondergrond enz. Is al gezecht!

Je zou oook middeltje kunne gaan geven zoals ontstekingsremmers. Finadyne (als ik het goed schrijf) is een bekende stof.
Bloedverdunners hebben ook baat bij hoefbevangenheid.
Vraag even aan de DA of hij even wil kijken hoe hij het beste kan bekappen, en voer je paard wat extra biotine voor het genezings proces

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:49

Drie weken geleden was mijn welsh-A ook hoefbevangen. Ze heeft een week lang pijnstillers gehad. Ook hadden we vochtig zand in haar box gedaan. Dit geeft in de hele voet tegendruk en zo heeft ze dus minder pijn. Ze heeft alleen maar nat hooi gehad. geen brokjes of wat dan ook. Na een week liep ze niet meer kreupel. Alleen als ze over ongelijke grond met steentjes loopt is ze nog gevoelig. Ook had de hoefsmid de rand aan de buitenkant van de voet dun weggevijld. Succes met de pony.

Bosprez

Re: Mijn pony is hoefbevangen...:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:06

hay!
ik zie dat er al eent opic erover is dus dan vraag ik het hier maar!

Mijn shetje van net 2 jaar heeft zo lichte welvingen in haar hoeven, zou dit ook op hoefbevangenheid wijzen.

Ik denk dat ze iets te dik is....maar niet heel erg.
Ze zit de hele dag in een soort plein waar vroeger gras stond (nu allemaal kaal gevreten enis het gewoon aarde) en als ik thuis kom van school rond 16u30 dan laat ik haar in de wei! zon 4 uur ofzo op kort gras.

Zitake hier op Bokt zei me dak ik haar best in een plein zonder gras en alleen maar hooi zou laten....

Is dit al erg of niet
ik wil niet dat ik dit te laat opmerk ofzo...

alvast bedankt!