heel heet aanvoelen maar temp is 37,67

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

heel heet aanvoelen maar temp is 37,67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:36

Even een vraagje.

Ben vandaag wezen rijden met mijn paardje en hij was wat dwars, wat druk in het begin (regendruppels op zijn kop irriteerden hem) en flink voorwaarts. Even stilgestaan om te kletsen met iemand, daarna stukje gedraafd in het bos. Daar was inene onze 1e bok sinds het inrijden en daarna was hij een stuk slomer en werkelijk overal van schrikken... Voor het rijden voelde hij al wat warmer aan dan normaal maar na het rijden vond ik hem gewoon heet voelen. Temp gelijk genomen en die was 37.67

Wat kan dit zijn? moet ik de DA bellen?

Hij heeft zaterdag op het land gestaan en zich daar onwijs uitgesloofd, gister 1.5 met de kar het kan best zijn dat die 2 dingen samen iets te veel voor zijn spieren zijn geweest.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:38

Het is natuurlijk ook al laat maar had wel op een reactie gehoopt na ruim een uur . Ik ga nog even naar stal om te tempen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 23:14

Temp was 37,86 nu. Het ligt dus nog steeds in het gemiddelde, hij was nog wel heet over zijn hele achterhand en zweette wat in zijn liezen. Ik kijk het nog even aan en zie hoe hij morgenochtend is.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:15

Misschien gewoon van de warmte?! De huid warmt op door de warmte en de zon, maar het (normale) lichaam koelt intern (en bij veel koelen gaat een paard zweten).

xIsabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:06

Als een paard heel erg bezweet is en heel warm, kan dat duiden op spierbevangenheid... Ik zou zeker de dierenarts bellen !

xIsabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:08

Volgens mij heb ik het artikel over spierbevangenheid nog ergens liggen, ik ga even zoeken voor je

xIsabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:17

Ik heb hier het artikel voor me liggen, voornaamste symtomen van spierbevangenheid (of maandagziekte) zijn: de gang van het paard is anders tijdens het rijden, hij reageert slecht op de hulpen en wil niet goed voorwaarts. Dit kan echter ook duiden op spierpijn.. Een belangrijk symptoom voor spierbevangenheid is bruine urine.
Spierbevangenheid kan optreden bij paarden die in korte tijd hoge arbeidsprestaties moeten leveren ten opzichte van hun trainingstoestand. Soms ook door een ongeluk of een operatie op de rug.
Wat je moet doen als je vermoedt dat het spierbevangenheid is:
- Zet een paard met verschijnselen van spierbevangenheid direct in de dichtsbijzijndste stal.
- Dwing het paard niet tot lopen.
- Leg het paard een deken op.
- Geef het paard geen voer.
- Kleine hoeveelheden water mag wel.
- Ga na wat het paard de afgelopen week anders heeft gedaan.
- Bel de dierenarts.

Dit zijn korte stukjes uit het artikel, ik heb de belangrijkste dingen eruit gehaald. Ik hoop voor je paard dat het niet zo is

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 14:55

hij is weer helemaal de oude zo te zien, het hete gevoel was volgende ochtend weer weg gelukkig.

Hij heeft niet erg gezweet, slechts wat klammig in de liezen aan de onderzijde van de buik.

Dank voor jullie reacties toch!

xIsabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:58

Alsjeblieft