veulen vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roompie

veulen vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:53

hallo,
ik heb sinds maart een shetlander van bijna 1 jaar (A)
eigenlijk heb ik niet zoveel verstand van veulens, en ook niet van shetlanders,.
maar samen met de mensen op stal, loopt het op rolletjes hij is super gezond vrolijk etc.
MAAR...vandaag kwam ik op stal aan en mijn pony en mijn shetlander stonden in de wei
nu was hij drijf en drijf nat van het zweet, maar door dat hij nog een raar vachtje heeft, kan hij het zweet niet kwijt.
tussen ze benen en zijn hals waren kletsnat.
maar zijn vacht is nog te dik, ik twijfel of hij wel goed verhaard of is dit normaal bij veulens.
het kan natuurlijk zijn dat hij zich erg heeft ingespant, maar hij was zooo ontzettend heet dat hij het wel benauwd moet hebben
hebben jullie tips of hier ook ervaring mee?

alles is welkom

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:54

Hmm, 1 jaar en nog steeds zo'n typische wollige onderhaar van veulens?
Dat is nog wel erg laat. Misschien kun je even een kuurtje lijnzaad proberen voor de verharing.
Je kan ook zo'n speciale borstel kopen om de winterharen uit de vacht te halen. Ik denk dat dit eerder heeft te maken met een wintervacht dan een veulensvacht

Hou het even in de gaten, zou ik zegen.
Staat hij in de wei? Zoja, dan zou ik even kijken ofd hij in de paddock ook zo druk is;)

roompie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:26

RicardoOpa schreef:
Hmm, 1 jaar en nog steeds zo'n typische wollige onderhaar van veulens?
Dat is nog wel erg laat. Misschien kun je even een kuurtje lijnzaad proberen voor de verharing.
Je kan ook zo'n speciale borstel kopen om de winterharen uit de vacht te halen. Ik denk dat dit eerder heeft te maken met een wintervacht dan een veulensvacht

Hou het even in de gaten, zou ik zegen.
Staat hij in de wei? Zoja, dan zou ik even kijken ofd hij in de paddock ook zo druk is;)

hij staat zomers in de wei ( dag & nacht in de inter alleen overdag..
lijnzaad is inderdaad een goed idee, tenminste proberen waard, maar toch ziet het er niet uit als een wwintervacht, tenminste hiervoor had hij een dikkere en langere vacht die veel meer wweg had van een winter vacht..

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:00

Mocht je de haren er niet goed uitkrijgen met een zweetmes met kartels (werkt overigens perfect hoor) Dit is absoluut niet zielig. Mocht dit allemaal niet lukken dan is scheren nog een optie maar je pony met dit weer met een dikke wintervacht laten staan is geen optie hoor en daardoor zweet hij zo en kan hij zijn warmte niet meer kwijt. succes

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:12

Wat misschien ook wel helpt is zo'n hondenborstel... Heeft ook wel wat weg van eenzweetmes met kartels alleen is iets makkelijker in het gebruik... En als alle tips idd niet helpen maar gewoon scheren! Ik adviseer je wel je veulen goed in de gaten te houden zolang hij die dikke vacht nog heeft en in de eerste dagen daarna.. Succes!!!

roompie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:04

bedankt voor alle tips,
het is gelukt:D met een zweetmes EN een hondeborstel..

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:06

mijn verzorgveulen had dat ook en nu heeft een stalgenootje met zo'n speciale borstel al die haren weg gehaald en nu lijkt het alsof ze is geschoren