Enten, basisenting, jaarlijkse enting.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Enten, basisenting, jaarlijkse enting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:55

Ik ben er gister achtergekomen dat mijn verzorgpaard waarmee ik ook wedstrijden rij, haar jaarlijkse enting 2,5 weken te laat heeft gehad.

Hiermee kan ik naar mijn weten dus niet starten,
Dus moet ze een nieuwe basisenting, wanneer kan die gegeven worden? Ze is op 13 maart ge ent.

Daarna moet ze weer een normale dus, hoelang zit daar tussen? En mag je met de basisenting starten?

Ik heb al gezocht bij het knhs enzo maar kan alleen vinden dat het maximaal 12 maanden tussen mag zitten. (tussen de jaarlijkse enting)

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:52

De basisenting bestaat uit een twee entingen met minimaal 21 maximaal 90 dagen ertussen. Van 13 maart tot nu zit in die periode, dus als je nu nog een keer ent, is de basis enting weer voldoende. Tussen je laatste enting en je eerstvolgende wedstrijd moet minimaal 7 dagen zitten. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om de tweede enting van je basisenting of je jaarlijkse enting, tussen de enting en een wedstrijd moet altijd minimaal 7 dagen zitten.

Splinter

Re: Enten, basisenting, jaarlijkse enting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 13:27

Thanks ik weet genoeg! het valt gelukkig wel mee dan

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:53

Ja, het kost je maar 1 enting extra, dus dat valt inderdaad nog wel mee dan.
Graag gedaan en succes ermee!

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:23

Moet een paard dan als de jaarlijkse enting 2,5 weken later is dan de enting het jaar daarvoor wel opnieuw een basis inenting krijgen? Ik bedoel, die 2,5 week maakt op een heel jaar toch niet zo veel uit? Of heb ik het nou mis?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:34

Als je paard gewoon als recreatiepaard gebrukt wordt hoeft het niet. Als je er wedstrijden mee rijdt of in de toekomst ooit mee wil rijden, maakt het wel uit, want zo zijn nu eenmaal de regels.