Huidpigmentatie/huiddepigmentatie (met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

serenta

Huidpigmentatie/huiddepigmentatie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:39

Mijn paardje heeft dit dus. Wie heeft dit meer mee gemaakt en kan mij meer info geven?
Hier enkele foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:08

zie ik het goed dat je paard op die witte plekken ook kalig is? Is dit de 2 jarige uit je profiel? Dan heeft ie behoorlijk wat meer vlekjes dan op die foto's!!! Is de kale plek er eerst en dan de witte haren, of andersom? Vreemd....misschien hoort dat bij het ouder worden van een appie? Het lijkt op sommige foto's een beetje op ringworm?

Luckystory

Re: Huidpigmentatie/huiddepigmentatie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:14

Ringworm was ook het eerste waar ik aan dacht.
Maar ik ben natuurlijk geen expert

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:26

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:30

ik dacht ook meteen aan ringworm. let wel, ringworm is ook overdraagbaar naar mensen.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 05:18

Nee de dierenarts is er al bij geweest en het is geen ringworm maar dus waarover het topic gaat, huidpigmentatie. Hij krijgt eerst kale plekjes daarna komen er witte haren op. En dit gebeurt over zijn hele lichaam.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:31

Djoena schreef:
ik dacht ook meteen aan ringworm. let wel, ringworm is ook overdraagbaar naar mensen.

En als het ringworm zou zijn, zou zijn maatje het ook allang moeten hebben! want ze staan elke dag samen en die heeft nergens last van

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:24

Ik las net dat huiddepigmentatie kan ontstaan door een tekort aan koper. Krijgt hij een zoutblok waar dit inzit??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:30

heel toevallig staat er bij ons op de wei een veulentje,de moeder zit appaloosa in x haflinger en de vader onbekend.
en bij haar gebeurt nu hetzelfde!

vorig jaar was ze [1jr] veel meer bruin met op haar kont wat witte vlekken en nu zit er over haar hele lijf witte vlekken
en ook bij deze was het eerst wat kaal ,waardoor de DA dacht aan een soort schimmel en had daar zalf voor gegeven.

maar als je haar nu[ze is nu 2jr] ziet is ze een bruine appaloosa met witte stippen

heel apart

en het lijkt echt op hoe jouw paardje eruit ziet!

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:44

Firepatty schreef:
Ik las net dat huiddepigmentatie kan ontstaan door een tekort aan koper. Krijgt hij een zoutblok waar dit inzit??

Dit had ik ook al gehoord maar geen enkele da of wat dan ook kan dit bevestigen. En daarbij heeft hij een zoutblok, mineralenblok en krijgt hij extra vitamine door zijn voer heen.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:56

Dan zal het denk ik geen kopertekort zijn. Hier hebben ze maar zeer weinig van nodig, en een koperhoudend zoutblok zou voldoende moeten zijn. Helemaal als je nog een mineralenblok en extra vitaminen geeft.
Hij ziet er in ieder geval verder gezond en alert uit, succes met het zoeken van een antwoord.
groetjes patricia

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:20

Vreemd, Ik ken wel een pony die volgens een vriendin van mij oorspronkelijk grijs-bont was maar na een soort schimmelinfectie helemaal wit is geworden. Ik heb haar zelf nooit als bonte gekend, maar mijn vriendin heeft mij verzekerd dat ze echt bont was.

Die pony is nu dik in de dertig, dus echt schadelijk zal het alleszins niet zijn.
Die pony is trouwens van iemand hier op bokt (teigetje) Misschien kan je eens bij haar informeren. En vragen of het echt waar is, zodat ik weet dat mijn vriendin mij niet voor de gek houdt.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:38

Je vertelde dat je ook vitamines kan geven, want ik heb het ook eens gelezen dat je extra koper zou moeten geven in dit soort gevallen. Misschien kun je voor de zekerheid beetje extra koper kopen?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:12

Wij hebben hier 2 pony's op pension staan die elk jaar veranderen van kleur en aftekeningen en dit dus ook hadden. De moeder is uiteindelijk bruin geworden en haar veulen is nu appaloosa, afwachten wat het hierna wordt. Hoe het komt en wat je eraan kan doen weet ik eerlijk gezegd niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:38

Als er Appaloosa bloed in zit is het normaal hoor. De eerste jaren van hun leven veranderen ze gewoon. Ik ken er 2 die het ook hebben.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:08

Mijn paard heeft ook gauw last van witte plekjes.
De haren vallen echter niet eerst uit..
Ik ben zeewier bij gaan voeren en sindsdien is hij weer helemaal vos.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:16

Even voor de duidelijkheid, dit is niet puur een reactie omdat het een appaloosa is, het komt ook voor bij fjorden, haflingers en arabieren (daar heb ik inmiddels contact mee)

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:27

mijn paard heeft ook van die gekke vlekjes (niet zoveel als die van jou) maar dan op dr borst en een aantal op dr rug en iedere seizoen vind ik er weer meer op dr lichaam

Afbeelding

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 06:09

Het hoeft ook niet zo erg te zijn als de mijne, het ene paard kan er volgens mijn da met 2 maanden vanaf zijn en de andere heeft er 2 jaar voor nodig om alle vlekjes te verkleuren zeg maar

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:07

Ik dacht in eerste instantie aan een gewone schimmelinfectie want zo zag het er een beetje uit maar bij nader inzien denk ik idd dat je paard gaat "verkleuren" en appeloosa gaat worden. Of dit normaal zou zijn voor je paardje durf ik niet te zeggen.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:09

Wat ik weet dat er bij appaloosa's een vergrijsingsfactor aanwezig kan zijn. Indien de pony voor zn 3 de jaar de vergrijsingsfactor zich uit is dat ongewenst voor het stamboek.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:44

MaiNat schreef:
Wat ik weet dat er bij appaloosa's een vergrijsingsfactor aanwezig kan zijn. Indien de pony voor zn 3 de jaar de vergrijsingsfactor zich uit is dat ongewenst voor het stamboek.

maar dat heb je alleen als een voorouder schimmel is.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:35

mirgino schreef:
maar dat heb je alleen als een voorouder schimmel is.
kan dat hier niet het geval zijn?
En de huid onder de witte haren is gewoon donker. Is er dan wel sprake van huiddepigmentatie?

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:04

Zijn moeder is een few spot, en zijn vader is een vosje, dus er zit geen schimmel in. Als ik hem "nat"maak zie je op zijn huid allemaal witte vlekken waar nu nog bruine haren op zitten. Ik denk dat die plekken ook nog wit gaan worden

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:08

Het kwpn paard van vrienden van ons heeft het ook, zal er wel eens een foto van maken.
Eerst dachten ze aan een drukking, maar dat kon helemaal niet op die plek. ze heeft haar linkerschouder nu voor een gedeelte wit, voor bij haar borst tussen de voorbenen heel iets, in 'dr flank een wit plekje.

Echt raar op een vos.