Is mijn paard spierbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Is mijn paard spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:09

Ik heb Argos ongeveer 6 weken geleden gekregen. Argos is een bwp en wat breder gebouwd.

Argos komt van de manege af waar hij elke dag het land in kwam, maar er stond weinig gras.

Nu staat hij bij mij om 2 kg biks en 1/2 muesli per dag.
Verder staat hij van 11.00 uur tot 17.00 uur in het weiland. Dit weiland was bedoeld voor de koeien, maar nu staan de paarden er dus op.

Ongeveer 3 weken geleden heb ik Argos zijn hoefijzers eronder weg laten halen. De dag daarna liep hij wat gevoelig.

Nu 3 weken later loopt Argos nog niet lekker. Ik vind zelf dat hij ook niet lekker in zijn vel zit. Hij is sloom, heeft nergens zin in en is stijf in zijn lichaam.

Nu heb ik de hoefsmid gebeld en die denkt dat Argos spierbevangen is of raakt.

Heeft iemand van jullie een idee of dat het kan zijn?

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:42

Kan door het vele gras misschien, misschien is kijken na een weekje gewoon los in de bak

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:50

Had hij niet om een speciale reden hoefijzers? omdat hij eigenlijk vanaf dat ze er onderuit zijn gegaan moeilijker is gaan lopen. Spierbevangen kan idd ook, doordat hij op een volle wei staat. Mijn bijrijdpaard hebben we vanaf gisteren ook niet meer op de wei staan, stijf lopen, sloom, bulten ( kan ook van te veel eiwit komen ) en staart schuren ( kan ook van te veel eiwit komen ). Ze heeft al eerder een reactie gehad op een teveel aan eiwitten, ze kreeg toen merriebrok en daar zat veel meer eiwit in dan in de gewone brok, ze had toen dezelfde symptomen.

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:55

ik zou hem idd ook weer op ijzers laten zetten. ik denk dat hij ook een beetje veel gras in een keer binnen krijgt. heb je hem niet eerst laten wennen aan het gras? dus eerste paar dagen een half uurtje op de wei, daarna een uur, daarna anderhalf uur, dan 2 uur en zo steeds wat langer. ik neem aan dat een koeienweiland vol met vers en eiwitrijk gras staat, misschien is het land zelfs wel bemest met kunstmest om het sneller te laten groeien. (geven koeien meer melk enzo snappie) maar das voor de paarden niet zo goed als ze daar in 1 keer heel veel van binnen krijgen

succes

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:56

Bij verdenking van spierbevangenheid zou ik ONMIDDELIJK bloed laten trekken.
Mocht hij spierbevangen zijn en hij loopt door, kunnen er onderdelen onherstelbaar beschadigd raken.
Spierbevangenheid is niet iets om te verwaarlozen!
Het is voorjaar dus het gras op de wei zit nu vol met eiwitten en fructaan, wel iets om op te letten dus.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:04

Oké, bedankt voor de tip. Ga morgen even de dierenarts voor advies bellen denk ik.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:43

Als het paard idd gewent is om hard te werken (wat de meeste manegepaarden zijn) dan is spierbevangenheid idd een mogelijkheid. Je kan een paard wat veel werkt niet zomaar ineens stil zetten maar laat in ieder geval de da. even kijken en pas er ontzettend mee op hoor met paarden die gewend zijn om te werken en ineens op "vakantie" gaan en dan vervolgens een paar weken niets doen...... Succes ermee

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:04

Hij is geen manegepaard hoor. Hij stond gestald op een manege. Hij werkt bij mij meer dan bij zijn vorige eigenaresse.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:29

ohhh oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Het zou een logische verklaring zijn geweest.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:46

Hij krijgt 2 kilo biks. Dat is opzich wel ok Maar hoeveel werk je met hem? Als hij teveel binnen krijgt en te weinig doet, dan zou dit ook tot de gevolgen hebben geleid

Zou in ieder gaval even stoppen met intensief rijden en geef hem even een tijdje om weer wat tot rust te komen en proberen om de spierbevangenheid te ontlopen
Ontkomen is beter dan genezen

Dus gewoon een weekje of meer lekker gaan stappen langs de weg op harde onder grond,, gewoon lekker rustig aan

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:39

RicardoOpa schreef:
Hij krijgt 2 kilo biks. Dat is opzich wel ok Maar hoeveel werk je met hem? Als hij teveel binnen krijgt en te weinig doet, dan zou dit ook tot de gevolgen hebben geleid

Zou in ieder gaval even stoppen met intensief rijden en geef hem even een tijdje om weer wat tot rust te komen en proberen om de spierbevangenheid te ontlopen
Ontkomen is beter dan genezen

Dus gewoon een weekje of meer lekker gaan stappen langs de weg op harde onder grond,, gewoon lekker rustig aan

Als je dit doet, moet je wel `t krachtvoer flink verminderen (bijv. driekwart kg per dag in plaats van 2 kg)

Zoals Missouri al zei, ik zou ook direct de dierenarts bellen. Spierbevangheid is een vervelende aandoening en als je het verkeerd/te laat behandeld kan het chronisch worden. Bloedprikken is helemaal niet duur en dit is de enige manier om zeker te weten of het spierbevangheid is en hoe zwaar de schade is. (bij ernstige spierschade kan een infuus nodig zijn!!)
Succes met je paardje, ik hoop dat het allemaal meevalt .

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:20

hoe ziet z'n urine eruit? bij spierbevangenheid is die donker van kleur, dus bruinig. dat is een duidelijk teken dat het "mis" is. zeker weet je het pas na bloedonderzoek. bij spierbevangenheid geldt: rust, alleen water en hooi, geen beweging (zeker niet dwingen), warm houden (geen tocht/kou op lijf). beterschap met 'm.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:42

als hij van een wei afkomt waar niet veel gras stond, en hij nu zo'n berg eten krijgt is spierbevangenheid een grote kans. daarbij z'n ijzers zijn eronderuit gehaald. te veel verandering in 1 keer. ik zou hem lekker op hooi zetten voor een poos en weer ijzers geven.
Rustig opbouwen in werk en vooral goed opwarmen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:47

gelijk van het land halen idd..heeft de hoefsmid dat niet gezegd?En zou zelf zeker de D.abellen voor zoiets Zoals eerder gezegd zijn de risico's nogal hoog om het maar af te wachten.....Gelijk handelen!