wat te voeren..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beau_diva

wat te voeren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:02

wat zouden jullie geven..

- een d-pony (stevig, gezond beest) 16 jr
- staat vaak overdag op het weiland
- snachts buiten in de paddock
- krijgt 2x per dag goede kwaliteit kuil
- is een "zand" struinertje.. maar ik geef afentoe lijnzaad.

nu wil ik hem alleen de dagen bijvoeren als hij gereden heeft.
maar vanwege zomereczeem en omdat hij op het gras staat moet het eiwit arm zijn.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:10

Wat bedoel je met bijvoeren?Krachtvoer geven?Dat is niet nodig hoor.Hoe zit je paard in zijn vel?Hoe is hij tijdens het rijden?Als hij goed in zijn vel zit hoef je niets bij te geven.

Mag ik vragen waarom je lijnzaad geeft?Om zandkoliek te voorkomen??Is een goed idee maar ik zou je toch ook wel willen adviseren af en toe een kuurtje Zand Weg te geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:22

Zo te horen is krachtvoer niet nodig, zeker niet als je pony nu al goed in z'n vel zit en het goed doet op z'n dieet nu.
Lijnzaad is sowieso gezond, maar echte zandeters hebben meer baat bij een kuurtje psyllium, dit is een echt werkend middel; je voert zo'n kuur 7 dagen lang met resultaat.
Komt dus allemaal neer op hetzelfde als wat BlueStar al aangaf.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:28

jah klein beetje krachtvoer, hij loopt al snel 6 dagen in de week, waarvan 2/3 dagen heel pittig.

jah tis niet echt een zandhapper, maar een struinertje waardoor hij wat zand naar binnen krijgt. en toen heeft me DA geadviseerd om hem afentoe lijnzaad te geven tegen koliek, en dat gaat nu heel goed.

en hij krijgt nu al een tijdje geen krahtvoer meer (sinds hij op het weiland staat dan) en ik vind hem nu wel al wat afgeslankt (heb zo'n meetlint, en ik merk het aan de singel die losser zit dan normaal.
maar niet veel dunner hoor..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:30

In principe voldoe je dan, zeker als je ook nog een mineralenlikstee tot z'n beschikking stelt. En op advies van je DA zal je dan ook wel goed zitten.
Gewoon lekker blijven voeren zoals je nu doet

En als je twijfelt over vitamines; en zijn vele complete supplementen / likstenen etc. ! www.paardendrogist.nl heeft een breed assortiment.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:44

Je kan ook die summerfit Pavo koeken kopen ( als ik het goed schrijf )
Heb hier op bokt vele goede reacties gelezen Proberen waard?