eiwitten allergie bij paarden !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zeelaa

eiwitten allergie bij paarden !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:26

hallo,

mijn paard heeft last van eiwitten allergie.
hij maakt zijn huid helemaal kapot vooral onder de buik en borst en hoofd tot bloedens toe en dit heeft ie ongeveer 2 keer per jaar heel erg.

weet iemand wat je er tegen kan doen?
of een middel die goed gebruikt of andere tips ik hoor het graag.

groetjes zeelaa

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:57

Heeft je DA de diagnose gesteld dat het eitwitallergie is? Die zal dan ook vast wel gezegd hebben hoe of wat.
Je moet zoveel mogelijk vers gras vermijden en kuilgras is ook niet aan te raden. Je moet op z'n simpelst gezegd het hele dieet van je paard erop aanpassen.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:50

Ja precies, eerst even kijken wat je allemaal voert aan je paard. Als je naar jou idee te veel eiwitten zitten in het voer wat je geeft, ga dan even zoeken naar extra eiwit-arm voer Verder zoals gezecht zoveel mogelijk jong gras vermijden en als ik jou was zou ik over gaan op hooi

cisslevy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:38

jah idd, eiwit arm bix/krachtvoer geven, en niet te veel op het gras..
maar zelfs dan kunnen ze nog overgevoelig blijven hoor..

is het geen zomereczeem? want dat is inprinciepe ook eiwit-allergie??

zeelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:53

hij heeft geen last van zomereczeem dat weten wij zeker zijn er ook vliegjes die er voor zorgen dat een paard zich helemaal open schuurt??
al vast bedankt voor de tips
hij krijgt het hele winter door kuil daar kan het niet echt aan liggen misschien is het toch het jonge gras maar hoe lang duurt het dat met het jonge gras??

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:24

Die kleine witte vliegjes versterken juist de jeuk door te gaan prikken, maar de allerbelangrijkste oorzaak lijkt me het teveel aan eiwitten in het voorjaar. Wij zetten altijd een stukje wei af, zodat ze zich niet kapot eten en sprayen altijd de staart in met vliegenspul. Dan hebben ze er geen last van. Ook zoals ze hierboven zeggen, koop eiwitarm voer als je daarnaast nog kuil of hooi geeft. Succes!

vallie

Re: eiwitten allergie bij paarden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:42

Kijk eens op de site van paardnatuurlijk.nl! Wie weet heb je daar tips staan.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:16

mijn paard heeft hier ook last van en op advies van de dierenarts
moest ik ipv biks
kentucky light e gaan voeren
en liever hooi dan kuil
tot julli niet op gras land
en drainage compositum geven om zijn teveel aan afvalstofen weg te krijgen
succes!!

Joki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:19

Mijn paard heeft ook eiwitallergie; ze krijgt enorme bulten van eiwitten. Ik moet zeer goed oppassen met bix en dat krijgt ze dan ook praktisch niet. In principe krijgt ze geimporteerd voer uit engeland maar dat is echt duur; dus ik zou gewoon nederlands voer bestellen (of speciale dietist vragen in geval van meer info pb maar). Ook helpt het geven van reinigende middelen als jeneverbesolie en foene griek. Maar voerverandering blijft noodzakelijk!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:07

Mijn verzorgpaard heeft dit ook en hij krijgt nu het alleroudste hooi, Havens dieetmuesli en granen-sportbrok van Havens, hij wordt toch 6 dagen in de week gereden en heeft dit dus wel nodig, maar in de granen-sportbrok van Havens zit wel weinig eiwit en geven hem de helft hiervan aangevuld met de dieetmuesli. Verder komt er geen kunstmest op het land en voordat hij de wei in gaat, krijgt hij altijd eerst op stal zijn voer, zodat hij zich niet te pletter eet in het gras. Hij doet het nu heel goed op dit voer.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:19

Mijn paard mag geen eiwitten en suikers hebben. Ik voer sinds kort de voeders van Dodson en Horrell die speciaal zijn voor hoefbevangen paarden. Ze zijn eitwitarm. Geschikte soorten zijn Pasture Nuts, Leisure Mix, safe and Sound, Fibergy en Alfalfa

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:37

Wilawander waar haal je dat voer, zou er graag wat meer van willen weten. Ik geef op dit moment mijn paard ribus nigrum en groene klei om te ontgiften.Zijn bulten zijn nu alemaal schijven geworden. Ik dacht eerst dat hij een allergische reactie op zijn inenting had maar een ander paard bij ons die nooit ergens last van heeft heeft nu ook allemaal bulten dus zal het toch echt aan het gras liggen. Ik geef reform granenmis van hippostar verder hooi en zijn landje blijft zo groot als hij nu is en geen nieuw gras, hopelijk komt hij er weer snel overheen, ik vind het echt sneu voor hem.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:21

Zoek eens op dodson en horell. je kan via de site zoeken naar dealers.
Ik voer op het moment van dodson en horell
Save and Sound
Fibergy
Alfalfa
Leisure Mix
Pasture Nuts
Alles is speciaal voor hoefbevangen gevoelige paarden dus zo eiwitarm mogelijk. o.a.
Woon je in de buurt van haaksbergen misschien want daar zit o.a. een dealer.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:12

Ik zal de site eens opzoeken Wilawander, heb je voor de insuline resistentie al op paard natuurlijk gekeken?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:38

Ja heb ik. Ze krijgt al twee weken Magnesium. Heb ik daar besteld

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:42

Merk je er al wat van? Mijn paard krijgt het nu ook, en ik geef ribus nigrum en de bulten verdwjnen Yeaaah! Merk met rijden dat hij al veel soepelr wordt, dus wie weet.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:25

Ja, zo qua gedarg is ze ontspannener geworden. Ook is ze poetsen niet meer zo gevoelig. Verder gaat het nog niet zo heel veel beter

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:48

Ja. mijn paard vind poetsen ook niet echt fijn, helemaal niet met die bulten, maar het lijkt nu wel weer beter te gaan.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:21

Ik wilde net een topic openen over allergie bij paarden.

Mijn paard heeft een allergie maar volgens de DA is niet mogelijk om te testen waarvoor hij allergisch is.
Ik vraag mij dan ook als eerste af hoe bij jouw paard de diagnose gesteld is?

Ikzelf heb niets veranderd aan voeding, huisvesting of wat dan ook. Toch is er uit huidonderzoek gebleken dat hij ergens allergisch voor is. Onderzoek is gedaan omdat hij maar af bleef vallen en rare plekken op zijn benen had.

Ik heb zijn hele leefomgeving omgegooid; niet meer op stal; 24/7 buiten, geen voer meer. De plekken aan zijn benen heeft hij nog en daarbij is het heel erg gaan jeuken. Anti-jeukmiddel Viatop werkt niet.

Alternatief is prednison?? met als bijwerking eventuele hoefbevangenheid en daarbij haal je de oorzaak van de allergie niet weg.

Weet iemand raad?

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:40

Het schijnt via een bloed onder zoek wel te kunnen om het uit te zoeken, maar dat is wel een duur onderzoek. Je kunt ook evt. Erik Laarakker je paard eens laten doormeten!

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:27

Ben dan wel reuze benieuwd naar dat bloedonderzoek. Het valt via bloed dus toch te onderzoeken?

Laarakker heeft een behoorlijke wachtlijst.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 01:22

Geen kuil (zit teveel eiwitten in), maar hooi.
Eiwit-arme brok (bijv de groene versie van de Natuurlijke Weg), oppassen met gras.
Zelf voer ik ook azijn (gewone azijn uit de supermarkt) om de afvalstoffen helpen af te voeren.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 05:38

Wat is ribus nigrum en waar kan je dat krijgen?

Mijn paard heeft ook een allergie, geconstateerd uit een genomen biopt, maar ze kunnen ook niet precies zeggen waarvoor. Daarvoor zou een bloedonderzoek moeten plaatsvinden wat op moet worden opgestuurd naar Duitsland volgens mijn DA. Dit kost ongeveer 500 euro met een kans van maar 60% dat er ook daadwerkelijk uitkomt waar mn paard allergisch voor is.

Ik voer nu Mastall type E zonder haver, met elke dag een schepje selenavite E, een multivitaminen- en mineralensupplement. Opvallend is dat als je de dosering Selenavite E verlaagd, de bulten terug komen. Kennelijk zorgt dit supplement er dus bij hem voor dat hij zijn afvalstoffen beter kwijt kan. Ik vraag me af of ik hier niet een ander en beter supplement voor kan geven?

Daar komt ook nog eens bij dat mn paard een ontzettend moeilijke eter is en erg snel afvalt, dus het is een drama met voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 06:50

ribes nigrum kun je gewoon kopen bij de reformzaak.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:31

Mijn merrie is vreselijk gevoelig voor eiwitten, en met haar nog veel tinkers ( wat mensen ten onrechte aanzien voor mok!!!) Ik ben 7 jaar aan het prutsen geweest voordat ik een voor mij werkende oplossing had. Ze krijgt hele open wonden op haar benen en gigantisch veel jeuk. Ik geef haar nu drainage compositum en een kopje zonnebloemolie per dag. Daarnaast smeer ik de plekken in met hydrocortiderm tegen de jeuk.