Veulenziekte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Veulenziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:11

Sinds kort hebben we een veulen van 3 weken erbij, even voor de duidelijkheid, mijn tante heeft dat veulen.

Dit beestje is afgestoten door haar moeder, en was dus erg ondervoed, de eigenaar wou dit veulen dus dood laten gaan.

mijn tante heeft hem dus accuut megenomen, de oude eigenaar vertelde dat die het toch niet meer ging halen.

Nu 1 week verder is die al aardig aangesterkt, hobbelt vrolijk rond op het land. we hebben hem doeke genoemd.

ook sinds kort heeft dit paardje vocht op zijn gewrichten. we hebben er twee dierenartsen los van mekaar bij gehad. de een zegt veulenziekte gelijk met het zien al en wou hem dus al af gaan spuiten. Dat hebben we tegen gehouden, een andere arts van de kliniek hier in de buurt twijfelde, hij zegt dit beestje heeft geen koorts zie geen zweren, is kreupel maar ontzettend vrolijk en levendig. Dus het is echt een twijfel geval.

Voor de zekerheid willen we dus wel enkele zorg bieden wat een paard met veulen ziekte nodig heeft.. Niet met medicatie exc, maar wat valt er aan te doen.

We weten wat veulenziekte is maar een eventuele nabehandeling exc.

tis zowiezo afwachten of die deze ziekte uberhaupt heeft.. Maar het zeker voor het onzekere kan geen kwaad.. Over een week weten we er waarschijnlijk meer over.

zijn er mensen die hier mee bekend zijn? Die er iets over weten?

Zazou_Murier

Re: Veulenziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:51

heb ook een geval gehad was er zeeeeeeeeeeeeer snel bij. dierenarts dacht eerst aan gebroken oid dus naar kliniek daar onderzocht en bleek veulenziekte maar in zo vroeg stadium dat ze nog niet de gewrichten konden spoelen (ons geluk) en dus kreeg het veulen een hele zware antibiotica kuur op hoop van zegen. dit kwam goed en is nu een gezonde 3 jarige. maar wat ons is verteld 8 van de 10 gaan hieraan dood 1 houd er wat aan over en 1 blijft gezond. klinkt niet zo best he?
als ze de gewrichten moeten spoelen heb je grote kans op infecties e.d.

Dus in jou geval ga aub zsm naar een kliniek en kijk wat er te redden valt (ik vrees het ergste)

Laat me de afloop weten

veel geluk

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 21:03

aan de antibiotica heeft die inderdaad gezeten, het is al wel een hele verbetering en hij is met sprongen vooruit gegaan, maar zijn gewrichten blijven dik, en een veulen van 3 weken oud mag je nog niet spoelen.. vandaar..

is er niet iets kwa verzorging wat zal helpen?

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:12

Ze deden bij de kliniek ook regelmatig koelen met water (ong 5 x per dag) Verder is het afwachten.
Weet je zeker dat het veulenziekte(bacterie in groeischijf) is? en niet een gewone ontsteking want dan geneest het erg snel bij jou.(wat natuurlijk alleen maar goed is) en nu maar hopen dat het niet uitzaaid

Veel succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:08

Nee staat daarboven ook al, we weten niet voor de volle 100% dat het veulenziekte is. Vandaar ook de antibiotica. Zijn moeder heeft hem afgestoten, vaak gaat dat op een harde manier, klappen kapot trappen exc.

Daarna hebben ze hem laten verzwakken en afwachten op de dood. dus hij kon zowiezo al niet meer staan en zou voor de tijd dat wij hem hadden meegenomen ook niet veel gestaan hebben.

Kan zijn dat die door die klappen enkele kneuzingen heeft opgelopen, dat dit een nadracht is van de kneuzingen, dat er nu vocht op te zitten komt, dat die het mischien net iets te veel belast.

hij heeft geen koorts, en eerlijk gezecht ook geen verder verschijnselen dan dat vocht op zijn gewrichten. We hebben er twee dierenartsen bij gehad, een die hem gelijk af wou spuiten en de ander vond het een ernstig twijfelgeval en heeft ons antibiotica voor geschreven. Door die antibiotica, en de voeding exc, is die al aardig opgeknapt, maar hij blijft kreupelen op de gewrichten, Het lieft wil ik hem nu al rondom op de foto hebben (even alles nachecken) Maar die trailerreis zal net te ver voor hem zijn, want hij is nog wel zwak, al knapt die aardig op. Maar wil het liefst het zekere voor het onzekere nemen. Wat zijn de behandelingen voor veulen ziekte exc. Gewoon informatie over die ziekte, etc. Want zoals die er nu uit ziet laat ik hem absoluut niet afspuiten hij knapt met de dag beter op.

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:40

Veulenziekte komt iet door rake klappen oid. het veulen raakt geinfecteerd door de (veulenziekte)bacterie. Deze tast san de groeischijven aan. Als de bacterie in de bloedbaan komt komt het in meerdere gewrichten dit is meestal het begin vh einde.

De behandel methodes zijn antibiotica en gewrichtspoeling Dit is heel erg vervelend want je veulen moet onder narcose en de gewrichten worden schoon gespoeld. dit is een hele operatie en vaak moet dit meerdere keren met niet al te best resultaat.

Zoals jij het beschrijft klinkt het niet als veulen ziekte dan zou je al in een kliniek moeten staan. Dit is eerder een verzwakt veulen die ook nog kreupel loopt. als de verdikking niet erger word (dat werd het bij ons wel binnen een paar uur) maar juist dunner zal ik het gewoon aankijken. of een derde arts (misschien van een grote kliniek of dierenartsen opleiding laten kijken)

Je moet dit niet zien als een aanval ik bedoel het goed en misschien is het iid veulenziekte wat heel ernstig is. maar dat kan ik niet altijd evengoed uit je verhaal opmaken.

Laat ff weten hoe het verder gaat

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:56

@zazou volgens mij is er niet gezegt door Navidad dat Veulenziekte door rake klappen wordt veroorzaakt of ik moet eroverheen gelezen hebben

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:42

pb mariska_28 eens die hebben 2 jaar terug een jong trekpaard veulen geadopteerd, en die had opeens ook enorme dikke gewrichten!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:36

Navidad schreef:
aan de antibiotica heeft die inderdaad gezeten, het is al wel een hele verbetering en hij is met sprongen vooruit gegaan, maar zijn gewrichten blijven dik, en een veulen van 3 weken oud mag je nog niet spoelen.. vandaar..

is er niet iets kwa verzorging wat zal helpen?

Ons veulen was 2/3 weken uit toen we haar gewrichten lieten spoelen.
Ze heeft een ontzettend slechte start gehad, heeft haar 1e levens dagen op de kliniek doorgebracht.
Kwam naar huis, en kreeg nog geen week later een dikke knie.
Toen heeft ze weer anderhalve week op de kliniek gestaan, en hebben ze om de dag gespoelt.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:56

Kan niet meer editten, maar veulen was 3/4 weken oud toen ze haar gewrichten spoelde.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:19

Zazou_murier. Ik heb idd niet gezecht dat het veulenziekte is door rake klappen. Zelfs de dierenarts van de kliniek, vind het een twijfelgeval. Hij heeft absoluut geen koorts en huppelt maar kreupel en vrolijk wat rond..

Maar de dierenarts zegt dus ook wel het ziet er wel uit als veulenziekte maar hij heeft niet alle sympthomen.

Het kan ook zijn dat de oude kneuzingen weer boven komen, omdat die het nou meer belast dat is door de klappen.

Dit is een afgestoten veulen die bijna een week zonder voeding heeft geleefd. toen we hem na ongeveer die week zagen liggen hebben we hem meegenomen, wel op besluit van de eigenaar, maar hij gaf ons niet veel kans want hij liet hem dood gaan.

Sorry maar ik ben niet iemand die een veulen zomaar op geeft, we hebben al kraamklinieken gesproken enzo.

Maar wat er voor die tijd is gebeurt weten we dus niet, hoe die de klappen heeft gehad etc. We weten niks over dit veulen, alleen dat die erg zwak is geweest, dus we zijn alles nu aan het uitzoeken.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:35

Hebben jullie ook iets ondernomen tegen de eigenaar die 'm gewoon dood liet gaan?

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:43

Sizzle schreef:
Hebben jullie ook iets ondernomen tegen de eigenaar die 'm gewoon dood liet gaan?

inderdaad.
zit dit net te lezen en dacht het zelfde als jij.
wat gebeurt er met de vorige eigenaar?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:52

Momenteel zijn we bezig met verschillende dingen. in iedergeval we hebben een aangifte gedaan, en willen binnenkort naar de aid. of iets desbetreffends. momenteel staan mijn hoofd er nog niet zo na en is voor mij het eerste wat er komt dat het veulen in leven blijft, nu zijn we er net mee bezig, en zitten de mogenlijkheden te bekijken waarop we hem kunnen pakken. We zijn ook erg druk met het veulen geweest, om de 2 uur de fles etc. nu drink die uit zichzelf, sinds gister. ik ga zo even bellen met een paarden opvang, wat ik eraan kan doen die weten dat wel.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:53

zal van de week even wat foto's maken als ik even de digicam van me vader mee mag nemen. aangezien die van mij het kabeltje kwijt is.

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:48

Klinkt mij als poly artrites.
En als de DA nu eens wat gewrichtsvloeistof afneemt en dit onderzoekt kom je er ook achter zonder dat hij op de trailer hoeft.Mms een idee.
had je al een pm gestuurd.
gr . en sterkte
als je meer info wil vraag maar raak

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 05:49

Had hem gelezen thanx.. we hebben vandaag volledig zijn bloed laten testen. en het is geen veulenziekte gelukkig. Wat het wel is (waarschijnlijk overbelasting maar das nog niet zeker) Weten we niet, morgen word er inderdaad gewrichtvloeistof afgenomen.

Thanx voor de tips

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 05:57

Ben echt heel benieuwd.
En blijf voor hem vechten hé.
gr.es

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 06:00

Ik ben geen opgever.. het kost wat, maar goed een paard laat ik niet zomaar doodgaan Eerlijk gezecht hoop ik een klein beetje op een nakneuzing of overbelasting..

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:03

goed hoor!!
ik dus ook niet
shantih heeft mij een vermogen aan dierenarts rekeningen en therapie en medicatie gekost,had daar een dressuurtopper van kunnen kopen.haha
Maar hij is het gelukkigste paardje van de hele wereld!!
Vind het super van jullie.!!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 07:53

Ik zal van de week even wat foto's planten

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:22

Ben benieuwd naar de foto's

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:39