info over nageltred.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chant_xx

info over nageltred.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:49

mijn paardj staat nu op bodegraven met nageltred
ik weet wel wat het is DA heeft het me vertelt en op internet gezocht
is er kans dat hij voor altijd kreupel blijft lopen
hij heeft het bij de zijdelingse straalgroeve
hoelang duurt het voordat je paard weer gewoon kan lopen rijden etc.

groetjes chantal

pointer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:08

nageltred komt door dat een schrerp voorwerp door de zool,straallichaam dringt,bijv.spijker of een stuk hout,direct verwijderen onthouden waar het voorwerp heeft gezeten en hoe diep.dierenarts bellen en vragen hoe het zit met de tetanus prik.
plaats waar voorwerp heeft gezeten eventueel vrijmaken voor het schoonmaken.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:24

Hoelang het duurt voordat het weer goed is, hangt er vanaf hoe diep er een scherp voorwerp in de hoef is doorgedrongen, wat er van binnen is beschadigd en of er een infectie bijkomt of niet. Is er een hele vieze roestige spijker ingedrongen, dan is de infectie kans ongeveer 100%. Dan kan het wel eens langer gaan duren dan wanneer er een schone hoefnagel verkeerd terecht is gekomen.
Overigens kun je in veel gevallen beter de oorzaak van de nageltred niet verwijderen, omdat de dierenarts bij het verwijderen een indruk kan krijgen van de richting en de diepte van het voorwerp en wat er dan van binnen eventueel beschadigd kan zijn.
Mocht het scherpe voorwerp er bij elke stap dieper in worden gedrongen, dan kun je het of afknippen met een tang, zodat het niet meer uitsteekt, of in uiterste nood er wel uit halen, maar onthoud dan echt heel goed de richting waarin het voorwerp heeft gezeten en hoe diep. En bewaar het voorwerp!

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:27

Wij hebben een pony gehad met diepe nageltred. Ze heeft 2 maanden op de kliniek gestaan en is daar heel vaak geopereerd om de infectie en lettekenvorming tegen te gaan.
Vervelgens heeft ze een tijd speciaal beslag moeten hebben.
Nu 3 jaar verder loopt ze weer goed...
Veel geld en tijd is er doorheen gegaan en dat was het ons waard. Maar ik kan me erg goed voorstellen dat er mensen zijn die bij zo ernstige nageltred en vooruitzicht van zo veel operaties, besluiten het paard af te maken...
Bij ons is het gelukkig goed gekomen...

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 08:10

ik ben gister langs geweest en hij mag waarschijnlijk vandaag of morgen al naar huis
het is een spijker of iets in die richting geweest
maar de spijker was er uit en dat ik ook de ree dat we er niet echt heel snel bij waren
santos had/heeft het bij de zool in het hoekje

hij liep gister heel goed in draf
dus ben heel blij
dat het dan nog goed is afgelopen
maar dit kan niemand voorkomen