mijn paardje staat nou al stil sinds februari, hij werd iedere dag(behalve zaterdags en soms dinsdags) goed getrained totdat hij die dag in de les gewoon niet meer wilde aangalopperen. mijn trainer en ik d8en eerst dat het gewoon verzet was, en ik moest maar doorrijden. maar hij was gewoon niet in de galop te krijgen, hij bokte heftig, en zelfs mijn trainer lukte het niet. we constateerden dat er tog wel iets aan de hand moest zijn, want zoiets deed hij nooit...
ik hem 2 dagen vrij gegeven, en toen ging ik op zondag maar eens kijken hoe het ging, maar toen was het helemaal mis, hij wilde niet eens meer aandraven, hetzelfde verhaal als met galop: bokken, stilstaan, naar mijn benen bijten. ik d8 dat het misschien aan de sporen lag (ookal had hij daarvoor nooit problemen mee) ik ze afgedaan, maar dat was het niet. ik denk, misschien is het zadel het probleem, dat afgedaan en erop gestapt, maar dat was het ook niet. we hebben een dierenarts laten komen, en bloed afnemen etc. blijkt dat de spier-enzymen te hoog waren en zijn spieren waren aan het verzuren. dus hij moest een maand rust, daarna weer bloed prikken, maar toen bleek dat de waardes zelfs verdubbeld waren
nog een maandje stilstaan was het advies, daarna weer bloedgeprikt... de spierbeschadiging was weer herstelt, en ik mag weer langzaam opbouwen.. ik heb eerst een week iedere dag gewoon alleen gestapt, na die week wilde ik er een rondje draf bij gaan doen, maar na 2 dagen wilde hij weer niet meer in draf, hetzelfde gebeurde als toen hij het pas had: bokken etc. wat ik me nu afvraag is of hij spierbevangen was (de dierenarts heeft het nooit zo genoemd) of dat het wat anders was, omdat ik de symptomen en oorzaken van spierbevangenheid niet herken bij mijn paardje. Hij heeft namelijk geen rustperiodes gehad waarna die in 1 x hard moest werken, ik vind de symptomen bij mijn paard gewoon niet kloppen.. of kan het ook zijn dat hij spierbevangen word van een verandering in de training ( ik rijd western, en eerst hadden we nog vrij veel concact, de teugels nog vrij vast, en toen zijn we overgegaan op de teugels zo los dat het paard uit zichzelf met de neus tot op de grond komt als hij in balans loopt, sturen doen we met de benen, remmen met de zit)
ik hoop dat jullie miscchien een beetje kunnen helpen
groetjes Chelliej
en als je soms zag wat voor stops enzo hij maakte leek het of hij niks had als je niet beter wist. ik heb hem nu 3x aan de longe gehad ofso, en daar wil hij wel gewoon draven, hij draaft dan uitzichzelf stevig door. ik ben alleen bang dat longeren misschien ook niet goed is ? wat denken jullie daarvan? ik heb idd geen id hoe ik moet opbouwen, misschien mag ik idd jouw schema eens zien Mjet ?
gelukkig werd hij daar wel rustig van