is hij spierbevangen of tog wat anders ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meC

is hij spierbevangen of tog wat anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:34

hey ik heb een vraagje aan julllie,
mijn paardje staat nou al stil sinds februari, hij werd iedere dag(behalve zaterdags en soms dinsdags) goed getrained totdat hij die dag in de les gewoon niet meer wilde aangalopperen. mijn trainer en ik d8en eerst dat het gewoon verzet was, en ik moest maar doorrijden. maar hij was gewoon niet in de galop te krijgen, hij bokte heftig, en zelfs mijn trainer lukte het niet. we constateerden dat er tog wel iets aan de hand moest zijn, want zoiets deed hij nooit...
ik hem 2 dagen vrij gegeven, en toen ging ik op zondag maar eens kijken hoe het ging, maar toen was het helemaal mis, hij wilde niet eens meer aandraven, hetzelfde verhaal als met galop: bokken, stilstaan, naar mijn benen bijten. ik d8 dat het misschien aan de sporen lag (ookal had hij daarvoor nooit problemen mee) ik ze afgedaan, maar dat was het niet. ik denk, misschien is het zadel het probleem, dat afgedaan en erop gestapt, maar dat was het ook niet. we hebben een dierenarts laten komen, en bloed afnemen etc. blijkt dat de spier-enzymen te hoog waren en zijn spieren waren aan het verzuren. dus hij moest een maand rust, daarna weer bloed prikken, maar toen bleek dat de waardes zelfs verdubbeld waren nog een maandje stilstaan was het advies, daarna weer bloedgeprikt... de spierbeschadiging was weer herstelt, en ik mag weer langzaam opbouwen.. ik heb eerst een week iedere dag gewoon alleen gestapt, na die week wilde ik er een rondje draf bij gaan doen, maar na 2 dagen wilde hij weer niet meer in draf, hetzelfde gebeurde als toen hij het pas had: bokken etc.
wat ik me nu afvraag is of hij spierbevangen was (de dierenarts heeft het nooit zo genoemd) of dat het wat anders was, omdat ik de symptomen en oorzaken van spierbevangenheid niet herken bij mijn paardje. Hij heeft namelijk geen rustperiodes gehad waarna die in 1 x hard moest werken, ik vind de symptomen bij mijn paard gewoon niet kloppen.. of kan het ook zijn dat hij spierbevangen word van een verandering in de training ( ik rijd western, en eerst hadden we nog vrij veel concact, de teugels nog vrij vast, en toen zijn we overgegaan op de teugels zo los dat het paard uit zichzelf met de neus tot op de grond komt als hij in balans loopt, sturen doen we met de benen, remmen met de zit)

ik hoop dat jullie miscchien een beetje kunnen helpen
groetjes Chelliej

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:39

klinkt wel als spierbevangenheid. Ik denk dat je te snel weer begonnen bent met draf. Hij heeft 2 mnaanden totaal stilgestaan. Dat is best lang. Dan moet je echt meer dan een weekje stappen. Misschien kan je hem suplementen zoals vitamine E met selenium bijgeven of mussclefit van pavo om hem door de verzuring heen te helpen.

Mijn fjord is voriig jaar verzuurd geraakt. oorzaak zat hem niet in het veel rijden, maar wel in een overbelasting door zich vreselijk te hebben lopen uitsloven, daarna een pak kou op de spiren en te veel gras en dus overgewicht. Ik reed echt iedere dag, maar dat was nog te weinig voor de hoeveelheid gras waar ze op stond. Zoek anders eenns onder mijn naam naar spierbevangenheid. Misschien heb je iets aan mijn toppic.

succes. Mijn paard heeft 1 maand lang alleen maar getsapt, daarna stukjes draf er bij een maand lang en daaran pas weer gallop. Ik heb dus 3 maand voor de revalidatie uitgetrokken.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:15

Ik denkt toch ook echt dat je te snel bent gaan draven.
Als je te ongeduldig bent in zulke gevallen, dan kan je al weer snel opnieuw beginnen.

Jij dus ook. Eerst maar weer even een bloedtest en op stal. Daarna ga je weer revalideren. En hoop dat je hier iets van heb geleerd en ga dus 2-3 weken stappen inplaats van 1 week!

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:12

Spierbevangenheid is d.m.v. bloedonderzoek aan te tonen. Er worden een drietal waardes gemeten, waaronder de CK waarde. Als de CK waarde hoger ligt dan 1000 (ik meen dat de normale waarde ergens rond de 200 moet liggen), dan wordt een paard spierbevangen genoemd. Je kan je dierenarts opbellen om de bloedwaardes nog eens op te vragen.

De oorzaak van spierbevangenheid is niet altijd duidelijk te achterhalen. Mijn merrie is vorig jaar zwaar spierbevangen geweest. De oorzaak blijft gissen. Niet het klassieke verhaal van het getrainde paard, dat op een rust dag teveel krachtvoer krijgt. De symptomen waren echter wel heel duidelijk. Hoge spierspanning voor het rijden, na 10 minuten rijden ineens heel traag worden en vervolgens helemaal niet meer willen lopen.
Maar het feit dat je niet direct een oorzaak aan kan wijzen, wil niet zeggen dat het geen spierbevangenheid kan zijn.

Wat heeft je paard voor medicijnen gekregen? En voer je hem nu noet iets bij?
Ik begrijp alleen niet dat je van je dierenarts geen trainings schema meegekregen hebt, om de training op te bouwen. Het opbouwen van de beweging moet echt heel geleidelijk aan gebeuren. 2 maanden rust is een lange periode. Mijn merrie heeft 3 weken boxrust gehad. Na drie weken ben ik begonnen met stappen. Maar dat ging echt in minuten. Draven (en dat was maar een rondje de eerste keer en daarna per dag een rondje erbij) kwam pas na 4 weken stappen aan de orde.
We zijn nu een half jaar verder en ik rij nog steeds niet helemaal voluit.

In elk geval geeft jou paard, volgens jou omschrijving, duidelijk aan dat 'ie het gevraagde niet aankan. Vraag advies aan je dierenarts over een trainingsschema en misschien heeft je paard ook nog wel wat ondersteundende medicijnen / supplementen nodig.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:09

ik zie in eens dat er in mijn stukje vreselijk veel spelfouten staan. Sorry.

Wat ik nog wil toevoegen is dat mijn fjord dus ook niet even op rust heeft gestaan en dan weer aan het werk was gegaan zonder het voer aan te passen zoals ze in de klassieke vorm vermelden.
Spierbevangenheid heeft echt veel meer oorzaken en soms kom je er ook niet achter.

Mijn fjord was licht bevangen en heeft geen boxrust gehad. Wel een week pijnstillers. En dan nog heb ik alles echt heel langzaam opgebouwd. De veearts zei ook meteen dat hoelangzamer de opbouw hoe beter voor het paard en hoe beter het reaultaat. Ik heb mijn hele schema nog als je dat wil. Ik heb alles bijgehouden zodat als ze weer bevangen raakt ik precies weet wat ik toen heb gedaan. En je begint inderdaad met een kwartier wandelen aan de hand of zelfs minuten en dat bouw je langzaam uit.

Bouw alsjeblieft nu helemaal alles heeeel langzaam op want voor je het weet is ie chronisch bevangen en dan heb je wel een probleem.

sterkte en hou ons op de hoogte

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 14:47

hey,
jah het klopt ook allemaal wel wat jullie zeggen, sorry foutje van mijn kant, maar die 1 week stappen waren er 2, (foutje van mij). toch dachten wij (mijn moeder en ik) dat die 2 weken wel langzaam genoeg waren, ik wilde alles zo langzaam mogelijk opbouwen. het klopt ook dat hij aangeeft dat hij nog niet kan draven, daarom heb ik dat ook niet meer gedaan nadat hij protesteerde. ik was veel te bang dat ik het erger maakte. ik denk idd dat hij de kracht nog niet heeft om mij en het zadel te dragen. hij mocht trouwens van de dierenarts wel gewoon vrije beweging in dii maanden (los in de bak dus) en daar deed hij net zo uitgelaten als anders, hij is wel een vrolijke hoor en als je soms zag wat voor stops enzo hij maakte leek het of hij niks had als je niet beter wist. ik heb hem nu 3x aan de longe gehad ofso, en daar wil hij wel gewoon draven, hij draaft dan uitzichzelf stevig door. ik ben alleen bang dat longeren misschien ook niet goed is ? wat denken jullie daarvan? ik heb idd geen id hoe ik moet opbouwen, misschien mag ik idd jouw schema eens zien Mjet ?

wat ik er nog even bij wilde zeggen, misschien dat het er wat mee te maken heeft : voordat hij spierbevangen werd ( een maandje ervoor ofso) leek het net alsof hij de kracht uit zijn achterbenen begon te verliezen, en hij begon met zijn achter benen steeds meer te lopen alsof het een pitbull was (het leek net alsof hij met zijn achterbenen bij elke stap ergens omheen moest lopen) de dierenarts zij toen dat dat kwam doordat zijn knieen op slot zaten, en ik moest maar tegen de smid zeggen dat die hem iets naar binnen moest kappen, en dat dat vaker voorkomt bij Quarters (hij is namelijk een halve Quarter horse). goed, ik heb dat laten doen door de smid, maar als ik zo achteraf denk , weet i niet of dit echt geholpen heeft of dat ik me dat maar verbeeld heb, want niet lang erna (een maand dus ofso hea) werd hij dus spierbevangen.
ik hoop dat jullie me nog een beetje kunnen helpen, want ik heb hier nog geen ervaring mee, en ik voel me alsof ik mijn eigen paardje naar de filistijnen geholpen heb van mij mag het lang duren, als ik maar weet wat ik moet doen zodat hij beter word...

groetjes chell

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:54

Ik hoop voor je dat je aan dat schema kan komen. Het beste is toch echt op harde ondergrond stappen en dus niet op zand, of wat dan ook wat een zachte ondergrond heeft. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je paardje aan de longe wel draaft

Ik zou toch nog het zekere voor het onzekere nemen en blijven stappen op het erf

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:01

RicardoOpa schreef:
Ik hoop voor je dat je aan dat schema kan komen. Het beste is toch echt op harde ondergrond stappen en dus niet op zand, of wat dan ook wat een zachte ondergrond heeft. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je paardje aan de longe wel draaft

Ik zou toch nog het zekere voor het onzekere nemen en blijven stappen op het erf

dan kan ik ook best met hem een beetje aan het verkeer gaan wennen, want hij is toch nog niet 100 % verkeersmak, miscchien is dat ook wel een id, en dan stapt hij ook op een harde ondergrond, goed id of toch maar niet ?

_Mayo_

Re: is hij spierbevangen of tog wat anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:06

Het lijkt er op dat er een spier vast zit door een verkeerde beweging en dat het zich uitbreid naar de andere spieren omdat hij die ene spier niet meer kan bewegen.

Ik raad je aan om contact op te nemen met een van deze masseurs die de Jack Meagher Methode gebruiken.

xxx

Ik weet voor 95% zeker dat dit effect zal hebben.
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-05-06 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:38

sorry hoor maar dat verhaal over op harde ondergrond stappen klopt echt niet. Dat dreunt alleen maar extra door in zijn hele lijf. En dat is nu juist niet fijn. Op harde ondergrond stappen is goed om de pezen sterker te maken. Niet voor de spieren.

Verder mag je natuurlijk mijn schema hebben. Ik heb hem in een bestand staan. Als je me je email even geeft dan kan ik het mailen.
Enne wat betreft je paardje naar de filistijnen rijden. Joh voel je niet schuldig hoor. Je wil toch uiteindelijk het beste voor je paard en als je geen goede adviezen krijgt dan weet je toch niet beter.

Ik kreeg juist het advies om op makkelijke paden te gaan wandelen en later rijden. Ook de zware paden in het bos moet ik vermijden. Ik sta bij het bos dus dat was erg fijn. Heel veel gewandeld in het bos dus. Vooral eerst rechte lijnen en zeker niet aan de longeerlijn. Dan moet ie te veel buigen met zijn lijf en dat is nu juist het probleem. Dat heb ik ook pas na 3 maanden weer opgepakt. Als het een zware bak is dan moet je hem daar ook maar even niet in laten stappen. Die van mij heb ik ook appart van haar vriendje gezet omdat ze samen nog al gek kunnen doen en dat juist weer op nieuw spierbevangheid tot gevolg kan hebben.

Wat jij vertelt over steeds moeilijker lopen met de achterhand... Dat had iik ook al een paar weken gevoeld, maar wist ook niet goed wat het was.

wbt verkeersmak maken nu is niet handig omdat iedere spanning in je paard nu juist funest kan zijn. Je moet hem nu juist ontspannen houden.

veel succes en je mag me altijd PBen

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:49

plaats het toch maar hier. is wel een lang verhaal.

Week 1: 15 min aan de hand stappen
Week 2: uit bouwen tot 35 min.
Week 3: totaal 45 min stappen
Week 4: stappen uitbouwen tot 1 uur en voor het eerst er op.
Week 5: kleine stukjes draf en 1 1/4 uur stappen
Week 6: zit nu op ongeveer 1 1/2 uur stappen en mag het draven gaan uitbreiden tot 2 keer 2,5 min
Week 7: draven tot 2 keer 5 min uitbreiden rest stap
Week 8: klein stukje gallop en verder draven uitbouwen tot 2 keer 7,5 min en de rest stappen.
Week 9:uitbouwen tot 10 min draven achtereen, kort gallopje en de rest stap
Week 10: gallop uitbouwen naar langere stukken en vaker 5 en 10 min draf

Let op: voor dat je aan draf begint minimaal een kwartier instappen op tempo. Ook minimaal kwartier uitstappen

Hoe rij ik nu:
Ik ben sinds september weer serieus in de bak gaan rijden. Daar voor reed ik alleen maar in het bos en maakte lange ritten. Dan train je je paard wel op conditie, maar wel eenzijdig wbt spieren. Het is nu zaak om haar spieren zo bewust mogelijk te trainen en zo soepel mogelijk te houden. Verder is het ook van belang : als de temperatuurswisselinge groot zijn (ze staat dag en nacht op de wei) dan gaat er een deken op. Voor in de zomer heb ik dus een sunshower deken gekocht. Deze is waterdicht en kan ook tegen warmte. Het was deze zomer ook erg extreem met temperatuursschommelingen..
Na het rijden ook al is ze niet nat gaat er altijd even een zweet deken op zodat ze niet te snel afkoelt.

Wat voer ik vanaf september:
Ze staat nu op 250 gram stimix (eiwitarm en weinig suikers) van Pavo met 50 gram vitamine brokjes van pavo vital.
O ja en ik voer wel vitamine E met Selenium nog steeds.
Verder hooi en een kale wei.

Hier doet ze het erg goed op. Ik rij haar iedere dag en rij ook weer wat langere en zwaardere ritten en het gaat super. Nu ik zo veel met haar rij krijgt ze een handje derby brok er bij voor meer energie met weinig eiwitten en suikers. Als ik niet rij dan krijgt ze dit er niet bij.

Ookal staat ze dag en nacht buiten: Ik stap concequent kwartier in en kwartier uit. met de klok er bij!!! want je hebt echt niet door hoe lang dat is tot dat je je klok er bij houdt.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:07

Ik heb dit hele verhaal dus buiten gedaan in het bos. Ik weet niet of jij daar buiten mogelijkheden voor hebt. Anders moet het in de berm of in een niet zo zware bak of op een stuk land.

Luister vooral goed naar je paard, Als je het gevoel heeft dat ie weer wat raar met zijn achterhand gaat lopen doe dan een stapje terug en pas je schema aan.

geef je hem ook vitamine E ter ondersteuning?? Of mussclefit?? dit is speciaal voor spierbevangen paarden om het voor te zijn, of om ze er doorheen te helpen (naar gelang de dosering die je geeft)

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:03

@mjet bedankt voor het schema, ik ga het zeker gebruiken.
jah ik zal eens wat leuks vertellen ...:S ben ik gister met hem het holle weggetje gaan wandelen (een klein smal weggetje vanaf de manege, we noemen dat gewoon zo ) eenmaal bovenaan gekomen hoorde mijn paardje al zeker 3 minuten een hond blaffen, en het was geen probleem, hij heeft er nooit eerder wat mee gedaan. ik ben erlangs gelopen, en toen we weer terugkwamen was het opeens ooooooo zzooooo eng !!!! jongens,, hij sprong van angst maar in het korenveld :S ik had wel het hoofdstel ingedaan met de longeerlijn (juist voor deze situaties) maar dat maakte hem niet uit :S ik natuurlijk meegesleurd in dat veld, heb ik hem er eindelijk weer uit kom ik erachter dat mijn broek kletsnat was, want het had de hele dag geregend en het koren kwam tot aan mijn heupen, en bij mijn paardje tot aan zijn buik...
eindelijk eruit...maar toen was het dus weer opnieuw eng, en begon hij te draven en galopperen, eerst hield ik het bij, maarja wat wil je nou :S dus ik beland op mijn buik, en pas als hij in de gaten heeft dat hij mij meesleept stopte hij...
ik denk, zo nou kunnen we toch hoop ik normaal teruglopen....niet dus:S hij rende weeer het veld in, ik dacht ; leeeeuuuuk ....:S
ik was zo geschrokken van dit alles, dat ik hem vast moest blijven houden omdat ik bang was dat hij strax ergens op straat zou lopen, dat ik de weg terug naar huis van schrik een traantje gelaten heb gelukkig werd hij daar wel rustig van

dit is dus het probleem, ik kan hier best naar buiten, maar niet het bos in. hij zal voordurend "enge dingen" tegenkomen, en dat zal ook niet echt bevorderend zijn.
ik geef hem idd vitamine E ( ik weet niet hoeveel dat is) maar hij krijgt 2 schepjes van het schepje dat erbij zat. het probleem is alleen dat hij ze nou zolang gehad heeft dat hij het niet meer helemaal opeet.
het is allemaal een beetje moeilijk met die van mij, want hoe langer hij gewoon maar stilstaat hoe meer energie hij heeft om te klieren, want hij is niet de makkelijkste in de omgang. maar ik zie dat jij die van jou ook niet met zijn vriendje samen liet? wij doen dat namelijk wel nog omdat hij dat zo ontzettend leuk vind, ze stoeien veel en rennen een beetje, maar ook als hij alleen los is in de grote bak, dan trekt hij nogal eens een flink sprintje, kan dat geen kwaad ?

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:58

sprintjes trekken is juist nu echt uit den boze. Dus laat hem niet bij zijn vriendjes ookal vindt ie het zo leuk. dan ben je zo weer terug bij af. Heeft hij verder boxrust??? Overleg anders eens met de veearts want je zal hem echt rustig moeten houden hoe moeilijk ook. Misschien kan je hem iets kalmerends geven voor de eesrte weken. Overleg maar even. Inderdaad de dingen zoals wegrennen en je door het veld sleuren zijn juist de dingen die hij moet laten. Je moet je bedenken dan hij een kramp in zijn spieren heeft. Die kramp gaat weg, hij voelt zich weer beter en hoppa. Maar dan kan de kramp er er zo weer in schieten.

Wat betreft vitamine E. Ik gaf dat door 2 handjes mussli zonder haver. Dat mocht ze wel hebben. Een klein beetje water er bij en ze merkte niet eens dat er poeder door heen zat.

succes

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 21:32

hey,
sorry voor mijn late reactie,, de pc was even kapot.
volgens de dierenarts mocht hij gewoon vrij bewegen, dus als hij wilde rennen, dan mocht dat,, maar het moest dus niet zo zijn dat hij opgejaagd wordt, het mocht echt alleen als hij uit zichzelf ging rennen.
wat het protesteren betreft, ik ben erachter dat het niet van de pijn is, uit de laatste bloedwaardes bleek dat zijn spieren niet meer beschadigd waren, en wat hij nu doet is eigenlijk een beetje uittesten, hij heeft toch bij elkaar drie maanden stil gestaan. en hij is altijd een beetje moeilijk geweest, hij is nou eenmaal geen makkelijk paardje. ik ben nu weer begonnen met stappen, en als hij echt te langzaam stapte en ik moest een beetje benen geven,, dan irriteerde hij zich er al aan, nou kun je wel zeggen dat hij me wat wil duidelijk maken, en dat dacht ik eerst ook. maar wat hij nu doet is niet meer helemaal hetzelfde als toen hij pijn had, wat hij nu doet is gewoon een beetje uitproberen.
wat ik nou doe , is als hij zich verzette tegen mijn kuit,, gaf ik een mini tikje met de zweep, er vlak achter,, en .....zie daar: hij is van het verzet af, nu kan ik weer gas geven met mijn benen, en ik kan hem ook al weer sturen met mijn benen, dus met het stappen is er nog geen probleem.
@Mjet, met jouw schema loopt het wel op rolletjes, en als ik ooit merk dat hij moeite krijgt, dan doe ik gelijk een stapje terug. ik ben er heel blij mee. En wat de vitamine betreft, die van mij mag niks anders hebben dan hooi van de dierenarts, dus dat zit er jammer genoeg niet in. maar, thanx voor de tip

ik hou jullie op de hoogte
Gr

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:52

wel vreemd dat ie geen vitamine mag hebben. Dat hebbben ze toch nodig om ook te herstellen.

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:30

hey,
zo bedoelde ik het ook niet, haha, natuurlijk MOET hij zelfs vitamine,
maar ik bedoelde dat ik het niet door muesli ofzo kan doen, omdat hij de muesli niet mag hebben, hij mag alleen zijn hooi, en natuurlijk de vitaminen, snap je ? hij eet het nu redelijk, maar hij krijgt toch niet alles binnen omdat hij de wortels er gewoon tussenuit eet.

Gr

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:35

hoi hoi,
heb nou een weekje met hem gestapt, en hij is nog heel erg ontspannen, er is nog geen verzet geweest. nu nog 2 of drie weekjes de lengte van het stappen opbouwen, en als dat goed gaat, dan ga ik proberen te draven, maar dat zien we dan wel weer

Gr.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:53

goed zo. Nu lekker doorgaan zo. Succes en hou ons op de hoogte.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:06

ik heb niet de puf gehad om alles te lezen maar iedere spierbevangeheid moet anders aan gepakt worden het ligt namelijk totaal aan de waardes, is je paard licht spierbevangen mag je meer dan als de waardes de pan uit reizen, het nadeel is dat er vaak geen duidelijke schema's uitgaan van een dierenarts en dat de eigenaren dan rond gaan vragen op stal waardoor er veel onduidelijkheid ontstaat bij de iegenaar en die hierdoor te snel beginte en daardoor het paard weer verslechted, je moet dus contact opnemen met je da, die heeft de waardes, met een spierbevangen paard maakt het niet uit of je op een harde of zachte ondergrond loopt, alleen niet in een zware bak of modderig weiland hierdoor gebruikt ie zijn spieren te veel! dus weer overbelasting, vaak blijkt wel dat het paard op een achte onder grond liever loopt maar dit verschilt ook per paard! bij een spierbevange paard is het vaak ook aan te raden om de eerste paar dagen spierverslappers te geven die scheelt een hoop en versnelt het herstel ook vitamine e en selenium en een pijnstiller zijn aan te raden... paarden die western worden gerden en vooral bij raining gebruiken veel spieren en kunnen niet een dag op taotale rust het paard moet dan minimaal wel even los hebben gestaan of even aan de longe al is het maar aan een halstertje, helemaal een oud type quarter heeft er snel last van door de giga spiermassa... succes met je paardje

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:09

zemelen kan je trouwen heel goed geven zity niets in dus daar de vitaminen in doen een schepje zout erbij wil wel eens helpen als ze de zemelen niet eten, wel nat maken he!

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 15:09

jah natuurlijk nat maken haha, missien moet ik er idd eens wat zout bijdoen, misschien vind hij dat lekker, want zo eet hij zijn zemelen niet.

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 15:10

het is trouwens reining, dacht ik tog,, en niet rainig maak ook nix uit hoor

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:34

raining is een type western... zeg maar de dressuur..

meC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 15:52

haha, jah duuuh, dat snap ik,, ik rijd zelf reining,, maar ik bedoelde dat het reining is met een E en niet met een A,, ik weet heel goed wat reining is