kapotte straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cointreau

kapotte straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 09:55

Hoi,

Mijn paard zijn straal komt los bij het uitkrabben van de hoeven. Het is zelfs eens gebeurd dat ik er met m'n hoevenkrabber gewoon onder kon. Ik heb hem van een manège gekocht en hij heeft rotstraal gehad. Na het voorval van krabber er onder, is de hoefsmid gekomen en hij zei: resten van rotstraal en heeft wat bij gesneden.
Maar nu krijgt hij het ook aan de andere hoeven. Zijn hoefjes worden elke dag uitgekrabd en ingevet. Nu de onderkant niet, omdat deze ongelooflijk vochtig is. Hij heeft er wel geen pijn van bij het rijden of stappen. Een hoef trekt hij wel weg bij het krabben.

Iemand dit ook al voorgehad?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:33

Ik zou als ik jou was toch nog maar eens een smid laten komen,desnoods een andere.

Vetten moet je zeker niet doen!!Dat sluit de hoef af,misschien is de hoef door het vet te droog dat de straal loslaat

cointreau

Re: kapotte straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:42

ja, z'n hoef groeit gewoon veeeeeeeeel te snel

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:43

Stinkt het?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:31

Het klinkt als rotstraal. Ik zou niet teveel krabben in de hoeven, omdat de boel zacht is bestaat er kans dat er nog meer rotzooi in gaat zitten. Beter is het om met een borstel de boel uit te vegen. In geen geval teren of vetten, dat sluit alles af en kan de bacterie gewoon verder groeien, deze bacterie heeft een hekel aan zuurstof.

Zorg dat je paard op een zo droog mogelijke ondergrond kan staan.
Je kunt de hoef wel inspuiten met blauwspray (CTC-spray) of betadine, ook egyptische zalf in een dunne laag (dikke laag sluit weer af). Het mooiste is om direct na het bekappen als de smid de oude vieze delen heeft weggesneden te sprayen of te smeren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:36

Het kan ook zijn dat er helemaal niets aan de hand is. Als het niet stinkt of er erg smeerig uitziet kan het best zijn dat het gewoon is dat de hoef momenteel in rap tempo aan het vernieuwen is.

Bij mijn paard vallen momenteel de stukken zo uit de hoeven en kan ze hele repen van de straal aftrekken. Hij heeft wel super gezonde hoeven. Ik denk dat combinatie van het warmere weer met veel vocht de leeste dagen toch voor een soort van voorjaarsschoonmaak zorgt in de hoeven.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:39

Hoi Ellen,

Hoeven veel minder invetten. Ik doe het maximum 1x 3 maand ofzo. Droog is niet goed, maar te vochtig is ook niet goed. Dan spoel je beter de voeten gewoon eens af met water (ook niet iedere dag natuurlijk).

Als het stinkt is het rotstraal, dan ga je best ergens Egyptische zalf halen (is plakkerig bruin/zwart productje) en daardoor wordt de straal terug hard.

Stinkt het niet, dan is het gewoon de groei van de hoef,zoals bij ons de huid vervelt. Valt vanzelf af en is niets om je druk over te maken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:24

Ik zou helemaal niet invetten, verder ook even goed kijken hoe je uitkrabt. Gebruik een stompe hoevenkrabber en ga niet in die straalgroeves graven.
Het kan goed dat je de straal te zacht hebt gemaakt door het invetten en je er daardoor met de hoevenkrabber makkelijk in snijdt.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:28

Niks mis mee! Als het niet stinkt is het geen rotstraal, het kan ook betekenen dat de hoeven een betere doorbloeding hebben (heeft het paard meer beweging dan eerst?) en dat daardoor de straal kan herstellen en de slechte stukken er vanzelf afvallen. Als je zeker wil weten wat het is zou je een foto kunnen plaatsen, dan is het iets beter te beoordelen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:14

je kan de flarden er zelf afhalen, met een mesje of trekken. die van gam begonnen laatst met dat natte weer ook te rafelen. ik heb ze zelf even bijgewerkt

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:46

Die van mij heeft het ook, nu met het droge weer is het helemaal gedroogd en een stuk harder. Hij heeft ook last gehad van rotstraal en ik denk dat de straal nu gewoon aan t vernieuwen is, de oude, dode huid valt eraf en dan zit er weer een mooie nieuwe straal onder
Ik ga zelf regelmatig even over het asfalt draven nu, dan laat die oude laag wat sneller los.

Maar als het wel nat is en stinkt bij jou, dan heeft ie waarschijnlijk nog rotstraal. Daar kun je dan inderdaad zo'n spul voor kopen in de ruitersport winkel. Ik heb een soort van teer gehad, die wel de lucht doorlaat..