Kan dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe1

Kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:42

Mijn paard (5 jaar) heeft erg gevoelige hoeven.
Zo erg dat hij er op asfalt en grind echt kreupel loopt.
Een half jaar geleden heb ik hem voor op ijzers gezet.
Daarna liep die weer als een trein. Lekker los enzo.
Nu trapte hij wel vaak zijn ijzers eraf en omdat die door de da verdoofd moet worden (is nogal lastig met voetjes geven )werd het nogal een dure aangelegenheid.
Nadat hij ze er voor de vierde keer op rij afgetrapt had kwam de hoefsmid met het idee er een maat kleinere hoefijzer onder te zetten.
Zo gezegd zo gedaan. Maar hij liep er niet echt lekker op, eerste twee weken gingen nog wel maar daarna werd ie toch weer wat onregelmatig. Niemand zag het eraan af maar ik voelde het toch wel.
Na 4 week zat een van de ijzers los dus heb ik de smid gebeld om er een nagel bij in te slaan. De smid zei gelijk dat ie nieuwe ijzers moest omdat zijn hoef er wat overheen was gegroeid. Volgens de smid kon ie daarom wel zo onregelmatig lopen.
Die avond liep hij echt kreupel dus ik heb gelijk weer de smid gebeld voor nieuwe ijzers. Dat was vorige week vrijdag. Woensdagmiddag kwam ie en heeft ie nieuwe ijzers gekregen.
Vanmiddag liep mijn paard echter nog niet beter. Ik zag ook boven zijn kogel wat vocht zitten.
Kan het zo zijn dat hij van de te kleine ijzers peesproblemen heeft gekregen?

Myrthe1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:44

Oh ja, en wat voor symptomen horen er bij een peesblessure?
En als het komt van het wennen aan de nieuwe ijzers, welke tijd zou ik dan aan moeten houden voor het beter zou moeten zijn?
In dagen bedoel ik.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:48

Je smid heeft je paard kleinere ijzers gegeven? Hoe loop jij als je schoenen aantrekt die 2 maten te klein zijn?! Kreupel, net zoals je paard. Gewoon het normale ijzer eronder laten en doe je paard springschoentjes aan met rijden. Mijn paard heeft dat vroeger ook gedaan en werd met springschoentjes zo gewend met zijn ijzers en liep ze na een tijdje niet meer af.

Myrthe1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:53

Ja, ik heb hem nu ook springschoenen om.
Stom he, die te kleine ijzers, kan me nu ook wel voor mijn kop slaan. Maar toen de smid dat zei, leek het me wel logisch, en je verwacht toch dat die man er verstand van heeft! Toch?

Maar hij heeft nu dus normale maat onder nu twee dagen, zou het dan al weel beter moeten zijn?
Want zijn been is boven de kogel bij de pees wel ietwat gevuld.
Sowieso was het bij mijn paard daar altijd wat overvuld, maar nu is het bij zijn rvbeen toch wat extremer.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:57

Stappen met je paard aan de hand op het harde.
En afspuiten dat been. (20 minuten)
Tot dat het tot rust is gekomen.
dan kan wel even duren.

sanne_

Re: Kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:10

Als je smid het kleinere ijzer gewoon netjes naar je paard heeft gevormd is het enige verschil met zijn 'eigen' maat, dat de lippen achter minder ver uitsteken. Daar hoeft een paard helemaal geen last van te hebben. Vaak is het zelfs een stuk beter voor de hoef, omdat het aftrappen steeds gaten in de hoef maakt (er moeten weer nieuwe gaten worden geslagen voor de nieuwe nagels). Dat geeft weer zwakke plekken die kunnen gaan scheuren met alle gevolgen van dien.

Bij mij stond de smid vorig jaar ook iedere 2 weken op de stoep om te zaak weer vast te zetten of opnieuw onder te slaan. Mijn paard heeft toen ook op een kleiner ijzer gestaan. Het kostte mijn smid wel extra tijd om het ijzer passend te smeden (er moet natuurlijk meer veranderd worden aan de standaard vorm), maar het werkte prima. Vaak wordt het probleem ook een stuk minder wanneer je de achterijzers achterwege laat, voor een paddock of wei zorgt die niet zwaar is (goed vochtig houden) en met rijden en eventueel ook buiten springschoenen gebruiken. Wij hebben nu een nieuwe bodem in de paddock waardoor hij niet meer zo zwaar is en de ijzers blijven nu super onder zitten.

Wat het vocht betreft; ik zou een afspraak maken bij je dierenarts en tot die tijd goed koelen. Ook al weet je niet wat er precies aan de hand is, het vocht wijst erop dat er iets irriteert. Koud houden is dan altijd goed. Wacht niet te lang met een dierenarts in te schakelen als je twijfelt over een peesprobleem; beter voor niets dan straks te laat!