hoesten/proesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

hoesten/proesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 19:12

hey, mn paard begint altijd als ik rijd, na het inrijden, als ik begin te draven, te proesten/heel hard door zn neus uit te blazen. het kan haast niet door het stof komen want de bak is altijd gesproeit als ik er in ga..
Nu is mijn vraag, weet iemand wat het is en moet ik gewoon doordraven en dan teugels wat langer laten of moet ik hem laten stappen, stil laten staan..?
als je meer moet weten moet je het maar even zeggen
Groetjes. Inge

* staat het hier goed? *

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:06

Hier staan al heel veel topics over moet je maar even zoeken.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:29

ik zou uitzoeken waarom hij hoest. Heeft ie dat altijd al gedaan? Of alleen in de zomer?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:05

Zoek even wat de reden kan zijn
Ik geloof niet dat het hier echt gaat om hoesten maar om proesten en een grote zucht. Want hoesten is wel een slecht teken, maar proesten en zuchten kan niet veel kwaad. Probeer even wat duidelijker te zijn wat je nou precies bedoelt

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:08

machie schreef:
ik zou uitzoeken waarom hij hoest. Heeft ie dat altijd al gedaan? Of alleen in de zomer?

hij doet het sinds kort, en het is meer heel hard door zn neus uitblazen maar toch is het anders.. moeilijk uit te leggen,,

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:29

Duncan doet het ook. Sinds kort, hij hoest dan inderdaad door zn neus, met zn mond wel open, beetje een slijmerige hoest. Je ziet het dan helemaal vanuit zn buik komen. Echt heel vreemd. Ook inderdaad na het losrijden, als ik ga aandraven. Of het nou in de rijbak is, in de wei of op de weg, hij doet het elke keer. Een minuut ofzo, en daarna niet meer. Vraag me inderdaad ook af wat het is. Hij doet het sinds dat het beter weer is.

Wat kan het zijn, misschien iets met het mooie weer? Soort van paardenhooikoorts?

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:35

Ik heb een 17-jarige pony bijgereden die het ook altijd deed, bij het aandraven een rondje hoesten/proesten. Gewoon wat langere teugel geven en dan is het al gauw over.
Maar als hij het pas kort heeft, en erg benauwd klinkt, misschien toch even naar laten kijken?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:51

Als het alleen een diepe zucht is met proest dan doen ze dat soms om hun longen te schonen dat kan geen kwaad. Maar als ie het sinds kort doet en ook erbij hoest zou ik het wel even na laten kijken.

Jeskim

Re: hoesten/proesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:14

Mijn KWPN doet het ook wel eens. Die heeft daar echt even tijd voor nodig, hihi.. Die laat ik een paar rondes even aan de lange teugel en dan gaat ze briesen en af en toe een keer een kuchje, dan pak ik haar op en is het goed.
De eerste keer werd ik bijna uit het zadel getrokken, oeps!!
Als je het niet vertrouwd dan even na laten kijken..

Groetjes Esther..

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 08:42

Christah schreef:
Duncan doet het ook. Sinds kort, hij hoest dan inderdaad door zn neus, met zn mond wel open, beetje een slijmerige hoest. Je ziet het dan helemaal vanuit zn buik komen. Echt heel vreemd. Ook inderdaad na het losrijden, als ik ga aandraven. Of het nou in de rijbak is, in de wei of op de weg, hij doet het elke keer. Een minuut ofzo, en daarna niet meer. Vraag me inderdaad ook af wat het is. Hij doet het sinds dat het beter weer is.

Wat kan het zijn, misschien iets met het mooie weer? Soort van paardenhooikoorts?

jaa! jij kan het wel goed omschrijven bij mij is het echt precies hetzelfde, maar dan ga ik aandraven, gaat hij 'proesten' laat ik hem weer stappen.. moet ik dan gewoon doordraven? want soms heb ik ook wel eens het gevoel dat hij zich dan ''aansteld'' dan gaat hij expres hoesten zo van: dan hoef ik lekker niet door te draven..