dikke koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

realmagic

dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 18:46

hai allemaal,even een vraagje
mijn paardje had een paar weken geleden ineens een dikke koker.
hebben jullie daar ervaringen mee?
de da heeft zijn koker schoongemaakt en ingesmeerd met hydrocortiderm. verder wist ze niet echt wat de oorzaak kon zijn.
ik zelf vermoed dat er een strootje geprikt heeft, moet er niet aan denken.de da zei dat het wel ff kon duren voordat het weer helemaal dun was.veel beweging .hij staat nu overdags op de wei en het is weer voor 95% het oude.
IEMAND ERVARINGEN HIERMEE???????

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:31

Ja hoor heb het meegemaakt en ook wel bij andere paarden gezien.
Soms is een ontsteking de oorzaak. Mijn paard was toen door dazen geprikt (jaja precies bij zijn koker) en dan echt een bult of 20 zat er. Dus paf lekkere dikke koker. Moest het toen ook goed schoonmaken en paar keer afspuiten met koud water.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:32

nike heeft het ook af en toe waarschijnlijk dazen ja

Pellie

Re: dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:11

Gam heeft em ook wel eens ontstoken gehad, toen was ie behalve dik ook wat rood, warm en zijn smeer was vies. de DA heeft hem toen verdoofd en schoongemaakt met speciale zeep.

Gam krijgt ook een dikke koker als hij net op het volle gras staat, of erg rijk hooi krijgt.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:18

Gewoon lekker afspuiten met water, wil ook nog wel eens helpen.

piedrolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:17

Mijn verzorgpony had het laatst ook. Even goed afspuiten, het kan gewoon door vuil komen. (bij hem is het nu alweer over )

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:53

Dat komt wel vaker voor. Vaak door teveel aan het huidvet wat zich in de koker en op de penis bevindt. Regelmatig schoonmaken met natte watjes (best met lauw water) en wanneer het weer gaat ontsteken eventueel met dogeczema behandelen (dit is wel positief in de bloedtest voor doping mocht je op grote wedstrijden moeten oid 4 dagen van de voren stoppen).

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:53

thanx voor de tips water spuiten deed ik altijd al.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:25

Heeft iemand ook enig idee hoe je de koker goed schoon kunt maken ? Mijn paard heeft nl. veel smeer in de koker en dat is niet echt fris... Er hangen ook allemaal velletjes aan zijn piemel... Ik ben laatst met een spons en water in de weer geweest, maar dan is het maar ff schoon en is het zo weer vies... Als je aan zijn koker zit vindt hij het niet erg, maar hij trapt als ik zijn piemel schoon probeer te maken als die eruit hangt. Beetje vies verhaal, maarja... Wie heeft er tips ??

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:47

Die van mij heeft doorlopend een 'volle' koker met heel veel smeer. Soms is het ook rood aan de binnenkant. Moet hem minstens 1x per week schoonmaken. Gelukkig kan ik hem schoonwassen met de tuinslang. Het is wel altijd een kunst om ook bij z'n piemel te komen omdat hij die altijd intrekt. Heb ontdekt dat hij tijdens wat krachtvoer eten hem ontspand zodat ik die ook kan wassen. Ik heb trouwens het idee dat het een beetje chronisch wordt. Heb ook een fles hydrocortiderm (heet nu anders) staan die ik er af en toe voor gebruik. Hoorde ook pas dat het bij oudere ruinen vaker voorkomt, weet iemand of dit klopt? Die van mij is 16 jr. Weet iemand ook of het een bacterie is die dit veroorzaakt?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:48

Maxielover schreef:
Heeft iemand ook enig idee hoe je de koker goed schoon kunt maken ? Mijn paard heeft nl. veel smeer in de koker en dat is niet echt fris... Er hangen ook allemaal velletjes aan zijn piemel... Ik ben laatst met een spons en water in de weer geweest, maar dan is het maar ff schoon en is het zo weer vies... Als je aan zijn koker zit vindt hij het niet erg, maar hij trapt als ik zijn piemel schoon probeer te maken als die eruit hangt. Beetje vies verhaal, maarja... Wie heeft er tips ??

Het kan ook zijn dat het 'rood' van binnen en dat het daarom pijnlijk is als er water opkomt!
Probeer het eens met de tuinslang, niet spuiten maar gewoon laten stromen en dan lauw water gebruiken.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:07

het paard dat ik op dit moment rij heeft er ook een paar keer last van gehad. de DA zei toen dat het kwam door slechte hygiëne (eigenaresse doet/deed niets met paard, ook geen stal uit mesten.
maar als ik jullie verhalen zo lees, zal dat bij die van jullie niet het probleem zijn..
heb ik alleen nog een vraag over de hydrocotiderm: dit spul mag je toch eigenlijk alleen voor een korte periode (max. 14 dagen) en dit test toch ook positief op een dopingtest..of zit ik er nu helemaal naast

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:22

luxje schreef:
het paard dat ik op dit moment rij heeft er ook een paar keer last van gehad. de DA zei toen dat het kwam door slechte hygiëne (eigenaresse doet/deed niets met paard, ook geen stal uit mesten.
maar als ik jullie verhalen zo lees, zal dat bij die van jullie niet het probleem zijn..
heb ik alleen nog een vraag over de hydrocotiderm: dit spul mag je toch eigenlijk alleen voor een korte periode (max. 14 dagen) en dit test toch ook positief op een dopingtest..of zit ik er nu helemaal naast

Klopt wel hoor dat je dat niet te lang mag gebruiken! Of het ook positief test dat zou ik niet weten!

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 20:33

hydrocortiderm gebruik ik alleen op de dag van schoonmaken,dus niet langdurig.dus daar heb ik geen last mee.

nicole18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:25

Mijn shet heeft op dit moment ook last van een dikke koker en een dikke hobbel voor zijn koker (dus onder zijn buik). Als ik eraan zit vind hij het erg lekker. Het rare is alleen dat die hobbel onder zijn buik 's ochtends weg is en in de loop van de dag wordt ie weer groter. Zijn koker is nu wel dunner geworden. Ben zn koker nu 3x per dag aan het spoelen.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:20

nicole18 schreef:
Mijn shet heeft op dit moment ook last van een dikke koker en een dikke hobbel voor zijn koker (dus onder zijn buik). Als ik eraan zit vind hij het erg lekker. Het rare is alleen dat die hobbel onder zijn buik 's ochtends weg is en in de loop van de dag wordt ie weer groter. Zijn koker is nu wel dunner geworden. Ben zn koker nu 3x per dag aan het spoelen.

Ik denk dat uitspoelen nu het enige is wat je kunt doen! Misschien nog insmeren met hydrocortiderm?

nicole18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:34

waar kan je dat halen? bij de da?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:45

nicole18 schreef:
waar kan je dat halen? bij de da?

Ja!

nicole18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:16

Kan je het ook gewoon bij een paardenwinkel halen of niet?

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:45

nee helaas die mogen dat niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:56

Nee, moet bij de Dierenkliniek vandaan.
Er is ook een speciele shampoo voor de koker, Excalibur [ www.paardendrogist.nl]

aukjegm

Re: dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:27

Ja, ik heb het ook een keer eerder gehad, toen heb ik het met lauw water en betadine shampoo schoongemaakt en in een paar uur was het weer normaal.