aanstellerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitskee

aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:13

Hée

Mijn Paard is kreupel Geweest,
ik rij er nu 10 minuten op,
als ik dan ga stappen loopt hij een beetje kreupel, maar als ik hem dan een tikje geef en hem laat draven/Tölten is er niks aan de hand

zou hij zich aanstellen ?

Xx

Steppe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:17

Ik ga er eigenlijk altijd van uit dat een paard zich niet aanstelt.
Zo kan een paard niet denken nl.
Soms kan iets wel een gewoonte zijn geworden bv iets onregelmatig lopen om te ontlasten en moet hij weer leren dat lopen geen pijn doet of misschien heeft hij nog wel pijn.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:55

ik denk niet dat hij zich aansteld...een paard denk zover niet na.
net wat rumay zegt...als hij onregelmatig loopt dan heeft hij ergens last van...of is misschien gewoon stijf in het begin.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:39

Idd, wat hier boven al gezegd wordt.
Een paard stelt zich niet aan, dat kan hij niet bedenken.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:35

Ook ik kan me alleen maar bij het bovenstaande aansluiten.
Laat eens nakijken of hij nergens last van heeft.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:23

Een paard stelt zich idd niet aan. Er zal echt wel iets aan de hand zijn en voorzichtigheid is geboden. Laat de da. het paard even nakijken voor de zekerheid en ik zou tot die tijd zeker niet meer gaan rijden maar gewoon aan de hand stappen en het kreupele been 10 minuten koelen.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:12

rumay schreef:
Ik ga er eigenlijk altijd van uit dat een paard zich niet aanstelt.
Zo kan een paard niet denken nl.
Soms kan iets wel een gewoonte zijn geworden bv iets onregelmatig lopen om te ontlasten en moet hij weer leren dat lopen geen pijn doet of misschien heeft hij nog wel pijn.

Klopt wat rumay zegt, een paard kan niet faken, want dan zou bij een kreupelheidsonderzoek een verdoving ook niet werken. Als een paard pijn voelt, loopt het kreupel. Op het moment dat die pijn er niet meer is, zal het weer normaal gaan lopen.
Misschien dus toch even naar de DA

CeesRinko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:15

het kan zijn dat er iets mis is met z'n rug...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:56

Kan...maar wel vreemd aangezien hij 10 minuten later weer goed loopt....
Raar verhaal...laat er maar even naar kijken door iemand die er een boel verstand van heeft, kan nooit kwaad.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:13

Natuurlijk kunnen paarden zo ver denken dat ze zich aan kunnen stellen. Sommige paarden lopen in de draf een beetje onregelmatig, buitenteugel/binnenteugel aan houden en aansporen zodat ze wat harder gaan ét voila het is weg. Het is dus een questie van je paard gewoon goed aan je been en teugels houden en ze gewoon goed door te laten lopen anders gaan ze zich zeker aanstellen.

Anoniem

Re: aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:00

Er zijn zeker paarden die zich kunnen aanstellen maar ga daar nooit vanuit.
Liever tien keer teveel de VA erbij dan één keer te weinig.

En ja, ik heb ook zo'n aansteller die precies weet wanneer hij kreupel moet lopen om onder het werk uit te komen, maar toch komt de VA elke keer even kijken terwijl ik eigenlijk al beter weet.

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:40

volgens mij kunnen paarden zich wel degelijk aanstellen hoor, ik heb er ervaring mee
in ieder geval: een DA is niet overbodig, beter een keer teveel dan een keer te weinig

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:02

paarden "bedenken' niet ineens om kreupel te gaan lopen. het is hun instinct om gezond over te komen (anders werden ze in het wild namelijk gepakt door roofdieren). dus ga er vanuit dat hij niet "faket".
laat 'm eens grondig nakijken op evt. medische problemen. het kan in het betreffende been zitten, maar ook in de rug bijv. een goede dierenarts/fysio zal ook de ruiter meenemen in het plaatje: als jij scheef zit, kan je paard daar onregelmatig van worden.
het lijkt me eerlijker naar je paard om eerst medische problemen uit te sluiten, en dan verder te gaan kijken.
succes1

naresha

Re: aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:43

we hebben wel eens een paard gehad dat echt niet dom was.. hij was kreupel geweest en nu iedere keer wanneer we weer wilde gaan rijden dan liep hij weer kreupel dus dachten wij afspuiten, stoppen en weer op het land de DA vaak langs geweest maar nix kunnen vinden. en steeds als we weer mochten beginnen dan liep hij weer verkeerd nou toen hebben we een keer niet gestopt! en hem wel door laten lopen naja toen liep hij ineens niet meer kreupel en liep hij wel weer helemaal goed dus hij had gewoon door dat wanneer hij kreupel liep hij niet hoefde te werken..

maar goed na dit verhaal kun je zeggen van hij steld zich aan maar het hoeft natuurlijk niet.. ik weet niet precies hoe je paard loopt enzo maar ik zou er iig niet vanuitgaan dat hij nix mankeerd..
anders misschien voor de zekerheid er even de DA naar laten kijken...

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:20

Nee die stelt zich denk ik niet aan.
Ikz zou hem ook geen tikje geven om vooruit te gaan als hij kreupel is en sowieso niet laten draven en tölten.
Wat zegt de VA?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:50

Ik weet niet of paarden zich aan kunnen stellen. Ik heb zelf wel eens bij mn pony in de bak zitten janken omdat ze echt niet lekker liep, en dat mn moeder (die nog van niks wist) met een zak oud brood naar de bak kwam. Mn paardje liep toen gewoon naar haar toe, zonder kreupel te lopen. Eerste stukje gewoon stappen, later ging ze al in draf. Het leek niet eens op een kreupel paard.

Dit is dus ook vaker gebeurd, dat ze zo ineens kreupel liep, en ze wat lekkers kreeg, en ze weer prima liep. Van het ene op het andere moment. Deze 'kreupelheden' duren trouwens nooit lang, nog geen dag. Er zit geen ritme in, er is niets gebeurd waar ze eventueel kreupel van zou kunnen worden, behalve dat ze zich verstapt. dat kan natuurlijk altijd gebeuren.

Ik hou het er maar op dat een lekker hapje mijn pony erg snel doet herstellen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:18

Nee, een paard stelt zich volgens mij ook niet echt aan, maar er zijn er wel bij die erg snel kreupel gaan lopen bij ieder klein wondje.. Dus gewoon 'mietjes-achtig' een beetje.. Ik denk dat als ie in de draf en tolt goed loopt, dat er op zich niet echt iets meer aan de hand is.. Misschien nog lichte gevoeligheid waar je hem dan doorheen helpt door zwaarder werk te doen.