(Te) dikke 2 jarige Shet laten bewegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

(Te) dikke 2 jarige Shet laten bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:09

Hoi allemaal,

Sinds augustus 2004 zijn we de trotse eigenaren van een vosbonte Shet. Ons manneke is onderhand 2 jaar oud en sinds een 1.5 maand gecastreerd (i.v.m. Tinkermerrie als weidemaatje).
Nou is Hercules gezegend met .... euhm.... zware botten Zijn moeder en vader waren ook stevig gebouwde Shetten.
Op het moment vind ik echter dat hij te dik wordt. Hij staat van 's ochtends half 8 tot een uur of 5 - half 6 's avonds op de bak met wat hooi en hier en daar een plukje gras wat ie onder het schriklint door vreet (niet veel), vanaf 5 - half 6 tot een uur of 9 mag hij op de wei (vorig jaar nieuw ingezaaid maar dit jaar nog niet bemest) en 's nachts staat hij op stal met een klein plukje hooi. Verder krijgt hij 's ochtends en 's avonds 2 handjes muesli.

Dit zijn vrij recente foto's van hem:
Afbeelding eind maart met nog dikke wintervacht
Afbeelding begin april

Ik wil graag dat hij wat afvalt maar wil hem niet op een hongerdieet zetten. Dus komt extra beweging al om de hoek kijken. Hercules zijn lot zal uiteindelijk zijn om voor een koetsje te gaan lopen maar daar vind ik hem nu nog te jong voor.
Zelf zat ik te denken aan wandelen, fietsen en werken met lange lijnen (ook als voorbereiding op het betuigen) maar hoe kan ik dit het beste opbouwen?
Gisteren heb ik een km of 4-5 met hem gewandeld waarbij hij flink de pas er in had (en dientegevolge ik dus ook met mijn korte pootjes ). Hij vind het erg leuk en loopt dan ook graag op kop met zijn oortjes strak naar voren gericht.
Hoe zouden jullie zijn 'trainingsschema' opbouwen? Waarbij wel voorop moet staan dat hij er plezier in houdt en alles uit eigen wil doet.

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:25

Ik denk dat als je bijvoorbeeld 2 per week, een klein half uurtje met hem gaat fietsen/wandelen of zo, dat dat echt niet zoveel kwaad kan. Zolang hij er inderdaad zelf ook plezier in houd! Ik vind dat je een 2 jarige geen dingen kwa beweging moet dwingen die hij zelf niet leuk vind, maar als je merkt dat hij graag mee gaat, waarom dan niet.

Ik zou alleen wel echt alleen rechte stukken doen, geen longe of iets dergelijks... maar het probleem van een beetje wandelen en fietsen zie ik niet zo....

als je het maar rustig op bouwt, en rekening houdt met dat hij nog jong is en dus vorozichtig moet zijn in hoevaak/hoelang en intensief je gaat....

flettie

Re: (Te) dikke 2 jarige Shet laten bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:32

Het werken wat ik hem wil laten doen zal in principe altijd plaats vinden op lange rechte stukken langs de weg. Ook het lange lijnen werk (dus zeg maar 'droog' mennen, zonder kar of iets te trekken erachter).
En zijn plezier staat bij mij voorop. Heeft hij er geen plezier in dan moet ie toch maar op een hongerdieet (waar ie ook geen lol in zal hebben )

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:14

vaak zie je dit probleem komen als ze gesneden zijn.
Mischien een graaskorf om doen en dan hem hooi geven. dan is hij langer bezig en heeft ie iets minder snel alles op.
verder aan lange lijn longeren kan geen kwaad.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:24

Idd, rustig aan beginnen met er achter lopen (heb je straks alleen maar lol van ) en lekker met hem fietsen. Lekker rechtuit laten lopen.

Ik heb mijn 2 jarige ook al aan het werk moeten zetten, niet omdat ze te dik werd, maar omdat ze last had van haar knieen. Ze moest sterker worden, en door alleen op het land lopen werd ze dat niet. Met haar heb ik flink gefietst(vond ze prachtig) of ging mee als handpaard. Of gezellig mee naar het bos te wandelen.

Ik heb er nu ook 2x achter gelopen maar dat stelde lichamelijk weinig voor(omdat we nog het hele land over gingen ).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:21

@ Dennis: hoe vaak en hoe lang werk jij dan met je 2 jarige?

Als handpaard meenemen gaat jammer genoeg niet echt.... dan moet ie helemaal zijn pootjes uit zijn lijf lopen om mijn Tinker bij te houden

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:30

Ik pak haar liever vaak een kwartiertje dan 1 of 2x in de week een uur.

Toen ging ze steeds mee op buitenrit of mee uit stappen(dan ging ik ook nog ff een kwartiertje langs de weg).
Bos wandeling kon wel tot 2 uur, vond ze prachtig en gingen we ook hier en daar staan te grazen.
Nu heeft ze weer vrij, veel beweging (samen met binnendoor zetten en spierversterkers) heeft niet geholpen en ze is inmiddels geopereerd aan haar knieen. Nu gaan toch mijn volwassen pony's(oa een 3 jarige die ingereden moet worden voor in de lesjes en wat pony's van andere te beleren/inrijden) voor omdat geld op de plank moet komen(mijn pony's verdienen zich zelf op deze manier, ideaal ).

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:19

Mijn tinkers van 2 gooi ik ook aan de lijn.
Gewoon net als je hem opjaagd maar dan in de bak met lijn
Dus op de grote volte. Dat is ruim genoeg zonder dat ze te veel van hun gewrichten vergen.
Lekker laten lopen is goed voor het kleintje
Ik deed het eerst 3 keer per week * nog steeds *

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:08

Wat beweging kan wel, suggesties zijn al gegeven, al zou ik hem niet op de volte gooien. Liever elke dag een beetje dan 2 keer in de week heel lang.
Laat hem ook niet te veel afvallen hoor, hij is nog in de groei en dat kan makkelijk stagneren. Zorg dat hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig is.

Groetjes Esther..