Kreupel, bibberen? Wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Kreupel, bibberen? Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:51

Ik ging vanavond even rijden. De bak was wel vrij zwaar. De eerste tien minuten niks aan de hand, daarna dacht ik ligt mn zadel niet goed, loopt ze niet goed? Moet toe geven dat ze wel wat te dik is op dit moment .

Ik afgestapt om te kijken naar mn zadel, toen heeft ze gepoept wat gepaard ging met veel gekreun. In dr flanken bibberde ze helemaal.
Ik had ook het idee dat ze wat kreupel liep in de bak. Maar op het harde niet meer. Ik heb er op het schrale land gezet, waar ze daarna geen stap meer heeft gezet.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Of zal het een samenloop van omstandigheden zijn, het warme weer, iets te dik en een zware bak. Zou het ook spierbevangen kunnen zijn?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:24

Ik zou zeker de DA erbij haalt. Een paard hoort zowiezo niet te kreunen bij het mesten de dat de flanken gaan bibberen, is ook niet echt gezond! Da erbij halen zou ik zeggen!

Kitty84

Re: Kreupel, bibberen? Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:30

Een DA erbij halen!

Als je je paard verdenkt van bevangenheid moet je dat sowieso z.s.m. doen

Het kan natuurlijk ook iets anders zijn...maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Succes met je paard

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:52

Ja, ik weet vrijwel zeker dat ze spierbevangen is.
Toch altijd de DA erbij halen, om het bloed te testen.

Spierbevangenheid treedt meestal 10 a 20 min. na de eerste beweging op. Als ze dan niet meer wilt lopen, dan is dat omdat haar spieren zo strak staan dat ze geen stap meer kan zetten. Ook het trillen wijst erop, elke stap vergt zoveel kracht en doet zoveel pijn dat ze gaan trillen.

Van het lang af! Geen eiwitten!
Geen voer, tot de DA is geweest!
Warm houden en NIET laten bewegen... elke beweging is funest voor haar spieren, deze scheuren namelijk als ze wel beweegt... dus naar stal brengen (als het een groot stuk lopen is, desnoods met trailer!) en daar laten staan.

succes!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:06

Ben net weer heen geweest en heb de veearts gebeld. Ze staat nu voor de nacht op stal. Het is idd waarschijnlijk spierbevangen. Maar niet in die mate dat de vee arts langs moest komen. Ik neem morgen ochtend weer contact op de veearts. Als het hetzelfde is krijgt ze pijnstillers en als het erger is komen ze langs.
Ze mag wel gewoon op het (schrale) land blijven staan.
Ik hoop maar dat het morgenochtend beter is!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:09

olga schreef:
Ben net weer heen geweest en heb de veearts gebeld. Ze staat nu voor de nacht op stal. Het is idd waarschijnlijk spierbevangen. Maar niet in die mate dat de vee arts langs moest komen....

Altijd knap dat men dat zo door de telefoon kan beoordelen...

Je paard is waarschijnlijk spierbevangen, en dus betekent dat even helemaal geen gras en helemaal geen brok.
Worteltjes en oud hooi, en dan rustig aan met stapritjes weer opbouwen over een week of 2. (begin met 5 minuten, dan eens 10, dan eens 15, dan eens 20, etc - denk erom, het gaat lang duren).

En een andere DA inschakelen of zelf minder eigenwijs zijn: je paard heeft medicijnen nodig om zo snel mogelijk te ontzuren.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:11

Er zijn geen medicijnen om het zuur uit de spieren te halen, het enige dat een dierenarts kan doen is een spierontspanner toedienen en zelfs dit lost het probleem niet op.

Het melkzuur wat aangemaakt is door eiwitten met te weinig zuurstof (lang verhaal) moet uit de spieren verdwijnen. Dit bouwt langzamerhand in de spieren af. Dus er in ieder geval voor zorgen dat de eiwitten zich niet ondertussen kunnen opbouwen!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:13

Olga... Image heeft nog al eens spierbevangenheid gehad, als je vragen o.i.d. hebt, dan kan je me altijd een pb'tje sturen!
Heb er al zoveel over gelezen en zoveel meegemaakt... ik zou je graag willen helpen.

Groetjes!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:30

Ik heb alle vertrouwen in mijn vee arts. Ik sta er morgen ochtend om 8 uur weer en overleg dan nog even met de veearts. Ze gaat de komende tijd 's nachts naar binnen. En overdag op een heel schraal land.
Dat het lang gaat duren vindt ik niet erg, vindt het al erg genoeg dat ze het heeft.

Voor de rest is gelukkig erg attent en vrolijk. Het lopen over het harde naar stal ging vrij goed.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:39

Dees schreef:
olga schreef:
Ben net weer heen geweest en heb de veearts gebeld. Ze staat nu voor de nacht op stal. Het is idd waarschijnlijk spierbevangen. Maar niet in die mate dat de vee arts langs moest komen....

Altijd knap dat men dat zo door de telefoon kan beoordelen...

Je paard is waarschijnlijk spierbevangen, en dus betekent dat even helemaal geen gras en helemaal geen brok.
Worteltjes en oud hooi, en dan rustig aan met stapritjes weer opbouwen over een week of 2. (begin met 5 minuten, dan eens 10, dan eens 15, dan eens 20, etc - denk erom, het gaat lang duren).

En een andere DA inschakelen of zelf minder eigenwijs zijn: je paard heeft medicijnen nodig om zo snel mogelijk te ontzuren.

Nou inderdaad, toen mijn pony spierbevangen was, heeft ze meteen pijnstillers gekregen van de dierenarts.
Is er bloed geprikt om te kijken hoe ernstig de situatie was.
Verder mocht ze 3 x per dag een stukje wandelen aan de hand en niet los
omdat ze dan haar lijf zou forceren.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:41

Maar zit er niet een heel verschil in tussen een beetje bevangen of in hele erge mate? Ik weet het niet, heb er nog nooit mee te maken gehad.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:47

olga schreef:
Maar zit er niet een heel verschil in tussen een beetje bevangen of in hele erge mate? Ik weet het niet, heb er nog nooit mee te maken gehad.

Nou daarvoor had de dierenarts meteen moeten komen om bloed te prikken
Zie trouwens in je profiel dat je ook een Neron nakomeling hebt.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:51

Nou, ik denk dat ze dan morgen toch maar even langs moeten komen !

Nerons herken je meestal al vanaf een afstand. Die van jou is wat luxer .