Paracetamol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:49

Het spijt me als er al een topic van open is, zet er dan maar een slotje op, maar pb me dan wel even het vieuwtopic door....

Maar heeft iemand wel eens Paracetamol gegeven aan een paard met pijn, zo ja hoeveel??

Heb dit eens gehoord,en was benieuwd naar julie rectie/ ervaring hiermee... ???

olga

Re: Paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:05

Ik zou dit persoonlijk nooit aan mn paard geven, tenzij de vee arts het adviseerd. Mijn moeders hond had reuma, ze mocht hem van de dierenarts wel paracetamol geven als ie pijn had. Het zal bij een paard dus op zich ook wel kunnen.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:22

Ik zou het alleen op advies van de DA gebruiken. Misschien zitten er wel schadelijke stoffen in voor paarden. Even navragen dus aan je DA, je weet maar nooit!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:03

Wat je kan geven is Asperine. Mijn paard krijgt het daar ze Chronisch hoefbevangen is. Ze krijgt dan 2 x daags 10 tabletten van 500mg. maar doe dit alleen in overleg met een dierenarts. het kan namelijk ernstige maagproblemen geven

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:17

Je moet altijd oppassen met menselijke medicijnen te geven aan dieren in het algemeen. Altijd in overleg doen met de dierenarts. Paracethamol zonder cafeïne wordt weleens voorgeschreven door dierenartsen maar voorzichtigheid is altijd geboden hiermee.

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:22

paracetamol in het zelfde als salycielzuur alleen is paracetamol een merk naam voor menselijke consumptie je kan dus wel degelijk paarcetamol geven maar overleg dan met de DA hoeveel je moet geven is namelijk afhankelijk van de grote van je paard en de aandoening waar je de paracetamol voor gaat geven. mijn paard heeft een poosje op paracetamol gestaan en die kreeg twee tabletjes per dag. maar overleg A.U.B. met DA voor je dat soort dingen gaat geven!!!!

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:24

biancaremijn schreef:
Je moet altijd oppassen met menselijke medicijnen te geven aan dieren in het algemeen. Altijd in overleg doen met de dierenarts. Paracethamol zonder cafeïne wordt weleens voorgeschreven door dierenartsen maar voorzichtigheid is altijd geboden hiermee.

in paracetamol zit NOOIT cafeine je bedoeld waarschijnlijk codeine en dat is inderdaad niet goed voor paarden maar die kan je dan ook alleen maar krijgen op recept van de huisarts

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:27

Codeïne zit niet in de paracethamol of in de asperine het is wel degelelijk cafeïne. Codeïne wordt idd alleen op doktersrecept gegeven.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 09:41

Je kunt Paracetamol wel degelijk krijgen in combinatie met coffeine... dan word de verhouding vaan 500/50. Dit is gewoon te halen bij de drogist..
Maar codeine is een morfine preperaat, die moet je van je huisarts krijgen dit is dan in verhouding van 500/10 of 500/20
ook zijn coffeine en codeine apart verkrijgbaar... op recept van de huisarts

even of topic --> het is niet zo dat ik dit m'n paard wil geven hoor, het is een vraag die in me op kwam!

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:53

Je hebt ook een soort vaste poeder. Ik weet ook niet hoe je het moet omschrijven. Lijkt op suiker of zout.. Dat heeft geloof ik ongeveer dezelfde werking als asperine. Via de DA te krijgen.

waarom wil je het eigenlijk gebruiken? Of is het hypothetisch

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:42

newt schreef:
even of topic --> het is niet zo dat ik dit m'n paard wil geven hoor, het is een vraag die in me op kwam!

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:20

mijn paard kreeg een paar jaar geleden ibobrufen... die had toen wat aan dr spieren ofzo...

was oprecept van de dierenarts...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:25

Ik ben wel een beetje verbaasd.
Waarom zou je een paard paracetamol geven?..... Als het dier pijn heeft waarschijnlijk....
Als het dier pijn heeft....dan neem je een deskundige in de arm...mag ik aannemen.
Als het dier dan pijnstillers moet hebben zal die deskundige (veearts, tandarts, fysio) ook wel adviseren of zelfs voorschrijven....
Dus...nutteloze vraag in mijn ogen.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:23

Ik ken wel Aspirine. Dat is een verbode middel, je kunt erop gepakt worden bij bloedonderzoek op wedstrijd ofsow. Dat is het enige wat ik erover weet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:51

Ik weet het wel van asperine en ibuprofen, ibuprofen weet ik dan weer van pijnstillende zalf in ieder geval.
Hoe dan ook, altijd in overleg met de dierenarts! En zijn nl. ook speciale pijnstillers voor paarden, zoals bijv. Metacam.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:21

polly2 schreef:
Waarom zou je een paard paracetamol geven?..... Als het dier pijn heeft waarschijnlijk....
Als het dier pijn heeft....dan neem je een deskundige in de arm...mag ik aannemen.
Als het dier dan pijnstillers moet hebben zal die deskundige (veearts, tandarts, fysio) ook wel adviseren of zelfs voorschrijven....

lees eens even beter... het is een hypotetische vraag!!!!!!!!
Of iemand dit ooit wel eens heeft gegeven aan zijn/ haar paard, of het nou via de veearts ging of niet..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:23

newt schreef:
polly2 schreef:

lees eens even beter... het is een hypotetische vraag!!!!!!!!
Of iemand dit ooit wel eens heeft gegeven aan zijn/ haar paard, of het nou via de veearts ging of niet..

Ik hou ook niet van hypothetische vragen....
Ik vind dat soort vragen gewoon nutteloos...als het aan de orde is...dan is het wat anders, maar waarom zou je er anders je hoofd over breken...sorry..iets te nuchter denk ik...

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:48

Je kan paracetamol aan een paard geven met koorts. Voor een paard 4 per keer, pony 3 per keer ('s morgens en 's avonds). Maar voor pijn is equipalazon veel beter. Even de DA vragen voor wat zakjes indien nodig.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:39

Aceytlsalicyl zuur wordt voornamelijk gegeven aan paarden die bijvoorbeeld hoefbevangen zijn. daar het bloedverdunnend werkt. Zodat een hoefbeenkanteling door bloedpropjes in de ondervoet minder snel voorkomen