hoefbevangen of spierbevangen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

hoefbevangen of spierbevangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 19:37

Hoe herken je het verschil ? Mijn pony zat volgens de DA tegen hoefbevangenheid aan. Klachten waren lichte kreupelheid in draf en harde manenkam. Laatst kwam de paardentandarts langs en volgens haar duiden de harde nek met ook nog een soort verdikte bobbel op spierbevangenheid. Volgens mij komen de klachten vaak overeen , maar hoe weet je nou wat het uiteindelijk is of gaat het vaak samen ?

oestinja

Re: hoefbevangen of spierbevangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:39

Klavertje, is je pony roevallig ook veel te dik? Zelf heb ik vroeger een pony gehad, zo'n stofzuiger die de hele dag met de neus op de grond liep, die ook regelmatig een manenkam had waar je bijna niet in kon knijpen, dit was puur van vet, als ze dan weer op rantsoen ging werd de manenkam ook weer normaal!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:49

Dit zijn twee heel verschillende ziekten die overigens allebei behoorlijk ernstig zijn, ik heb nog nooit gehoord dat het samengaat, maar wie weet?

Hoefbevangen: onsteking in de laminae (de plaatjes waarbij het hoefbeen aan de hoefschoen zit.)
Pony wil geen stap meer lopen, staat in een typische houding (zover mogelijk achterover op de hoefballen) en de hoef is warm. beruchte oorzaak: voorjaarsgras met veel suikers en weinig vezels. Maar er zijn ook andere oorzaken: bijv. het niet afkomen van de moederkoek na de bevalling. Afhankelijk van de oorzaak kan het in 1 of meerdere voeten zitten. Zoek eens een foto; de houding herken je dan meteen. Ik zal eens kijken of ik een kan vinden.
Eerste hulp; op natte, zachte bodem zetten (nat zand/zaagsel) en geen eten.

Spierbevangenheid: heet ook wel tying up (lichte vorm) of maandagziekte.
Eigenlijk maar een oorzaak: een paard staat hoog in krachtvoer en hoog in training (meestal) en krijgt op een rustdag nog net zoveel voer.
een factor die meespeelt, is niet rustig losrijden bij koud weer.
Zodra de volgende dag met werk wordt gestart, is het paard al gauw heel stijf in de achterhand en wil gauw (na een minuut of 5) niet meer lopen. Het zweet sterk. Let op: ter plekke stilzetten en de achterhand warm toedekken. Hoe eerder hoe beter. In feite heb je extreem veel verzuring in de spieren, waardoor de spier beschadigt. Elke extra beweging brengt meer schade toe.

De pijn zit hier dus niet in de hoeven maar in de spieren.
Beide aandoeningen zijn spoedgevallen voor de DA.

De overeenkomst tussen beide aandoeningen is, dat ze allebei te maken hebben met melkzuurvorming die beschadigingen veroorzaakt.

Een spierbevangenheid komt heel acuut; een hoefbevangenheid kan je tegenaan hikken. Bij mijn weten komt spierbevangenheid alleen bij krachtvoer voor en niet bij weidegang, maar je weet maar nooit.

Wat zou kunnen, is dat je pony een hele lichte vorm van spierbevangenheid heeft gehad waardoor er wat littekenweefsel in de spier van de hals zit. Maar dat staat dan los van de dreigende hoefbevangenheid.
Ik zou je pony maar gauw op rantsoen zetten (klein stukje wei afzetten)!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 10-05-06 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:57

@beantsje: ben je met je uitleg van spierbevangenheid niet in de war met kruisverlamming ??
Spierbevangenheid komt nl in alle spieren voor, niet alleen die op de achterhand.
Het heeft idd meestal te maken met verkeerde voeding.

Hoefbevangen kan door zeer veel oorzaken ontstaan, o.a. stress.

@klavertje: Op www.google.nl kun je er een hoop over lezen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:02

ZOu ook even Google-en en op sites als de Paardendrogist, of het topic MD eens doorspeuren geeft je vast wel wat meer info.
Beantsje heeft de meeste info al gegeven.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:06

Kruislam
spierbevangenheid
maandagziekte
tying up
't zijn allemaal verschillende namen voor in principe dezelfde aandoening

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:10

Ze heeft nooit de kenmerken gehad zoals hierboven beschreven ( typische houding en bij spierbevangenheid zweten en niet meer willen lopen ). Toch behoudt ze haar dikke manenkam en blijft ze onzuiver lopen. Ik gebruik magnesium chelaat en zodra ik daar een paar dagen mee stop vergeren de klachten weer.Ze was te dik maar inmiddels is ze weer mooi van gewicht. Ook als ik een dag oversla met rijden is haar nek dikker en harder dan dat ik iedere dag rij. Ze staat op een schraal weilandje en krijgt alleen hooi en een liksteen plus een halve pavokoek van summerfit. Het moeilijke is ook dat het per dag verschilt...de ene dag is er niks aan de hand ...de dag erop is het weer niet zuiver. DA,fysio en hoefsmid hebben hier geen duidelijke verklaring voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:15

Hmm.. wel typisch dat zelfs een DA geen raad ermee heeft.
Ik zou het niet weten, heeft ze het sinds die Summerfit ofzo?
Tis wel typisch met dat rijden ook, zei je DA er helemaal niks van?
Advies of iets dergelijks?

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:45

Omdat ze geen permanente kreupelheid heeft wordt een kreupelheidsonderzoek moeilijk. DA heeft hoeven getest op hoefzweer maar daar kwam niks uit. Ook de buigproeven gingen prima. DA gaf aan als het over een paar weken nog zo was even wat foto's te laten maken al was daar waarschijnlijk niks op te zien. Fysio heeft ook alles uitvoerig getest. Op haar advies voor hoefijzers eronder gedaan...maar ook dit gaf geen resultaat. Hoefsmid ontdekte wel wat kneuzinkjes onder de hoef maar dat schijnt vaker voor te komen en als dat de reden zou zijn had ze aldoor onzuiver moeten lopen.

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:03

plus bij tying up urineren ze bruinige kleur. IIg bij de wat zwaardere vormen

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:17

-> BEH