paard heeft wondjes onder buik, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jimmy_love

paard heeft wondjes onder buik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:15

hallo,
mijn paard heeft wondjes onder aan zijn buik van zijn singel.
nu weet ik dus hoe dat komt: hij heeft een "gewone" leren singel, en als hij dan gaat zweten gaat dat natuurlijk schuren.
maar nu heb ik er dus uierzalf op gedaan en nu zijn het ook alleen maar plekjes maar als ik nu ga rijden ben ik bang dat ik ze weer open haal, ook al heb ik nu een vocht opnemende singel.
nu zij iemand tegen mij: je moet er vaseline(ofzo, weet ik niet zo goed meer) op doen en een uur later kan je rijden. kan dat? en weet iemand misschien ook een andere manier? rijden is voor mij op zich niet zo belangrijk maar ik moet wel met hem lessen vandaar.
alvast bedankt!
anja

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:28

k zou even niet rijden als ik jou was.
Zodra de wondjes goed genezen zijn pas weer.
Misschien kan je er een bontje tussen doen (singelbontje?) om het de volgende keer te voorkomen. Maar rijden als het nog wondjes zijn is echt niet slim!
dan gaat het zeker weten weer open

jimmy_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:14

maar het zijn alleen nog van die plekjes zonder haar.......zou uierzalf erop en dan doekje ertussen ofzo helpen?

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:23

gewoondoekje zou ik niet proberen als ik jou was.
Als het nu alleen maar kaal is...dan is er dus zeker iets niet goed met de singel die je gebruikt/hebt gebruikt.
Een gewone doek zou ik echt niet gebruiken, neem dan een bontje (is zachter en dikker)
Vaseline zou zijn om te zorgen dat de plek niet "droog" wordt, maar soepel blijft. Het ZOU KUNNEN werken, maar ik heb er geen ervaring mee.

Persoonlijk zou ik niet rijden, en alshet echt niet ander kan met een bontje...

jimmy_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:37

en waar haal je vaseline dan?
(ik ben pas 14 vandaar) of zou uierzalf helpen want dat heb ik wel.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:59

Zorg dat het niet open raakt en gebruik voortaan een bontje. Zou wel echt schapenhaar nemen, want neppe willen na langdurig gebruik ook nog weleens gaan schuren

Je kan er ook levertraan op smeren en vetrawas, dat is voor een snelle haargroei op kale plekjes. Levertraan kan je bij de meeste ruitersport zaken kopen en voor vertrawas kun je even kijken op www.allesvoormijnpaard.nl

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:02

Singelbontje erom doen, beetje vaseline dagelijks erop doen.
En idd zoals RicardoOpa zie, kan je beter een echt bontje van schapenhaar nemen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:23

Blijkbaar veroorzaakt die singel het, dus als je na het smeren van vaseline, levertraan of uierzalf de wondjes geheeld zijn en de singel weer omgaat, dan zullen ze zeer waarschijnlijk wel weer komen.

Het beste doe je eraan óf een neopreen singel om te doen, of over je nu gebruikte singel een gelhoes of bij voorkeur er één van lamsvel/schapenbont om te doen. Dit is superspul, zweetopname en topkwaliteit. Vaak een euro of 30, maar die zijn het dan ook dubbel en dwars waard!

Vaseline, uierzalf en bij sommige ook levertraan, allemaal verkrijgbaar bij de drogist. Vaseline/Uierzalf ook bij de supermarkt trouwens te vinden.