paard met peescheur als fokmerrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

paard met peescheur als fokmerrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:12

vandaag waren we naar de kliniek gegaan ,omwille van haar mankheid,na veel hektische toestanden steigeren,waarna ze rechts op haar flank viel etc...

...uitslag desmitis proximale suspensory ligament rechtsachter, of kort peesscheur redelijk zwaar.

ze zou 6 weken op boxrust moeten gaan met medicijnen en voer zouden per week 150 euro kosten , maar grote probleem is mijn paard kan helemaal niet tegendat ze op stal moet staan ze flipt letterlijk en doet haar zelf meer kwaad dan goed ze zou over de duer springen,was zo al na 3 dagen stal omwille van open wonde,ook wanneer je haar voer wil geven stampt ze je gewoon omver.ze doet dit alleen als ze langer dna 1 dag op stal heeft gestaan.relaxatiemiddelen helpen niet.

nu zouden we dan een operatie moeten doen wat erg veel geld kost die zou waarschijnlijk 2x toegepast moeten worden...

nu omdat ze geen pijn heeft gewoon los op de wei lopen alleen tijdens het rijden , zou ik haar als fokmerrie verkopen met heel veel pijn in mijn hart gewoon omdat ik haar niet kan los laten
de veearts zij dat het een hele prestatie was dat ik zo een gespierd paard kon rijden voor een meisje als ik,ze hebben soms met 10 man haar in ruimtes moeten duwen,voor de echografie, dat machine heeft ze dan met een milimeter geluk niet kapot geslaan.

vinden jullie het een goed idee fokmerrie ?

ik kan echt die operaties niet betalen, ze zouden een nieuw duur paard me kunnen kopen.

sorry als ik stukjes weglaat ,maar ben zo verward ,dus als er iets vaag is vraag maar...

vicky

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:16

als het paard zonder pijn kan leven is fokmerrie geen gekke optie, maar ook dan zal ze eerst een aantal weken (box)rust moeten hebben.

Kun je niet een klein stukje wei afzetten (10x10 ofzo) zodat ze niet de hele tijd kan rennen? Dit is altijd nog beter dan een paard dat zo gek doet op stal dat het er ook niet beter van wordt......

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:19

Ik zou afwachten of het herstelt.
Als ze drachtig is komt er namelijk meer gewicht dan ook op dat been te staan, dus dat is wel zwaarder dan dat ze gewoon in de wei gezet zou worden.

cha_mira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:23

we hebben zo een stukje maar ze wil gewoon wil gewoon bij de anderen, en ze rent gewoon door de draad om bij de anderen te gaan over ze springt er gewoon over draad is hoog hoor!
maar als ze als fokmerrie gaat dan staat ze niet alleen op stal dan heeft ze anderen naast zich bij ons op kleine stal zijn er maar 6 stallen en alle zes paarden gaan buiten op een grote wei samen,waardoor ze mee wil gaan met de rest van de groep.
het si een moeilijk geval...

Zesiram

Re: paard met peescheur als fokmerrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:30

Ik denk dat als het echt nodig is, je je paard wel op stal kan houden. Je kan misschien een paard naast haar in een stal zetten, zodat ze wat gezelschap heeft. Daarnaast zou ik haar drastisch in voer korten zodat ze niet zoveel energie heeft. Als ze in een buitenstal staat kan je haar bovendeurtje een tijdje dicht doen als de andere paarden naar buiten gaan, als ze het niet kan zien helpt het misschien een beetje.
Maar ik denk dat je veearts je hier ook wel een beetje mee kan helpen.
De meeste paarden vinden het verschrikkelijk om boxrust te moeten houden, maar soms is het nu eenmaal nodig. Bij allebei mijn bijrijdpaarden zijn ook paarden die lange tijd op boxrust staan. Die waren 4 en 5, dus hadden ook zulke problemen. Toch is er volgehouden, helaas bij allebei gaat het nog steeds niet geweldig. Ik zou echt overleggen met je veearts..
Als fokmerrie is wel een goed idee, maar ook dan zal ze eerst een tijd moeten herstellen. Als ze op de wei staat herstelt ze misschien ook wel, maar duurt het wel langer. Ik val in herhaling: overleg met je veearts, die kan alles waarschijnlijk het beste inschatten.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:05

Hmm, fokmerrie? Dat zou wel moeten lukken maar dan moet het eerst wel genezen zijn. Als zij drachtig wordt krijgt ze meer last op haar benen en dus ook de pezen. Dus dan zouik alsnog wachten tot het over is.

Met je stalprobleem kan je denk het beste even aan de DA vragen of hij iets weet met kalmeringsmiddelen enz.

cha_mira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:09

kalmeringmidelen heb ik ooit gehad en geprobeerd op haar ,maar ze werken echter niet bij haar,ze blijft shoppen en stampen om uit haar stal te gaan en probeerd te vluchten

alvast bedankt iedereen