Klophengst onder het mes ERVARING??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

Klophengst onder het mes ERVARING??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 08:04

Vanmorgen om 7uur zou mijn Fjorde hengstje gecasteerd worden samen met het welshje van de boer.
eenmaal verdoofd met pijn en moeite, vertelde de dierenarts dat hij maar 1 bal heeft

Ook voor dat andere hengstje van de boer kregen we te horen dat die ook maar 1 bal had dit komt tegen woordig niet veel meer voor maar bij onze hengstjes natuurlijk weer wel .

Nu heb ik zo gebelt naar een aantal klinieken en ik schrok nogal van de prijzen die ze vroegen.

Emmeloord vroeg 980 euro
paarden kliniek garijp in friesland vroeg 500
en in slootdorp (noord-holland) 1000 euro

Durf eigenlijk geen klinienk meer op te bellen de prijzen worden steeds hooger.

Heeft iemand ervaring met een klop hengst onder het mes en wat zijn de prijzen die jullie betaald hebben?.

Ik vind het zelf aardig aan de prijs!!

Groetjes miss

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:33

Ben je niet verzekerd? Ik weet niet wat het precies kost, maar weet je wel zeker dat het echt een klophengst is? Je kunt hem daarop laten testen. Dat kost iets van 90 euro dacht ik. Dat heb ik toen wel gedaan.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:35

Bel eens naar Utrecht, daar vallen de prijzen meestal wel mee, ik geloof iets van 300 euro voor een liggende castratie en 500 voor een castratie waarbij hij blijft staan, dan maken ze 2 gaatjes in de buikwand en binden ze de zaadleiders af. Dit heet een laparoscopische castratie.

Missbambie

Re: Klophengst onder het mes ERVARING??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:54

ShannaY, ik heb hem wel verzekerd maar casteratie betaal je altijd alles zelf, wel heb ik hem 2 dagen voor hij staand ZOU gecastereerd worden een extra verzekering afgesloten voor als het mis zou gaan.

alleen was dit niet nodig, omdat er niks is gebeurd

Vlimmen, bedoel je niet anders om 300 voor staand en 500 op tafel?
Ik ga ze even bellen

Nog meer tips of adresjes????

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:01

nee, want de staande castratie in Utrecht is niet een castratie zoals een "gewone" DA staand zou doen. Zoals gemeld wordt deze gedaan via 2 sneetjes in de flank en niet in de balzak.

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:03

slechte ervaring met emmeloord

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:09

De fries van mijn vorige stalbaas (ja volg je het nog...) miste 2 ballen.
Hij is in utrecht geopereert. Ik dacht voor 600 euro en 90 euro verzekering tegen overlijden. Is supernetjes behandeld enz...

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:18

Hoi Vlimmen en de rest

Ik heb net utrecht gebelt en het is 500 euro op tafel, en dan blijft hij 7 a 10 dagen daar op stalling.

Bij garijp zou ik ook 500 betalen, en dan zou hij een dag van te voren komen en een dag na de casteratie zou hij weer mee naar huis mogen.

Als ik hem dan toch moet laten casteren op tafel en ik moet kiezen denk ik dat ik toch voor utrecht ga,Je betaald voor beide klinieken even veel.
En je staat nog eens 7 a 10 dagen met je diertje daar op stal heb je ook nog waar voor je geld, 500 euro is best veel centjes?

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:19

Owja Sies,die van mij heeft gelukkig wel een bal en niet zo'n kleintje ook

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:38

Paarden kliniek in wolvega.. ik geloof tussen de 250 en de 700 euro.. Ligt er aan hoe veel uur ze er mee bezig zijn.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:43

Als ze hem nu eenzijdig castreren, heb je grote kans dat de 2e bal na een maand of 2 vanzelf indaald.
Dan kan je hem nog eens castreren.
Vaak werkt dit goed.Ik heb een paard gehad die ze ook zo behandeld hebben. Is 2 x gecastreerd in 2 mnd tijd. Leeftijd paard 3 jaar.
Financieel gezien is het de moeite om te wachten.........

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:57

Oej, da's slordig van die veearts, eerst verdoven en dan pas kijken of hij alle twee de ballen wel heeft...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:33

Niet elk paard vind het fijn als je daar aan zit hoor Pollewoppy
Dan is verdoven eerst fijner

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:53

mijne was ook een cryptogene klophengst(beide ballen binnen de buikwand.

hij is geopereerd door meursing op de kliniek,kosten operatie 600 maar er kwamen complicaties bij en moest langer blijven,veel pijnstillers enzo,het werd toe ruim 900 euro.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 06:26

de paardenkliniek in wolvega is wat goedkoper, heb er zelf ooit een hengst laten castreren waar ze ook maar 1 bal vonden en dat is daar supergoed gegaan.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:59

Hoi

Hoe oud zijn de klophengsten? Het is namelijk nog steeds mogelijk dat de bal kan indalen als de paarden nog jong zijn. Vreemd dat ze je dat niet verteld hebben. De kosten van de operatie zijn zo hoog omdat ze zwaarder verdoofd moeten worden en de ballen zich vaak hoog in de buik bevinden waardoor het een zwaardere operatie wordt. Heeft jou paard erg veel last van het hengst zijn anders kan je misschien beter nog even wachten en hopen dat de andere bal nog indaald. Het kan zijn dat het toch nog gebeurd als ze een jaar of drie zijn.
Succes

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:24

Ik zou je willen adviseren naar Utrecht te gaan. De verzorging is toppie en kies dan voor een laparoscopische castratie. Dat is namelijk het minst ingrijpende en dus minder zwaar. Als ze echt in die holte moeten gaan graaien, heeft hij er veel meer last van.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:33

farichta schreef:
Ik zou je willen adviseren naar Utrecht te gaan. De verzorging is toppie en kies dan voor een laparoscopische castratie. Dat is namelijk het minst ingrijpende en dus minder zwaar. Als ze echt in die holte moeten gaan graaien, heeft hij er veel meer last van.

Als er 1 bal wel ingedaald is, is een gewone liggende castratie prima te doen hoor. Dan doen ze de niet ingedaalde via het lieskanaal en de andere bal gewoon halfbedekt zoals het thuis in de wei ook gedaan wordt.
Met laparoscopie heb je het probleem dat de wel ingedaalde bal nog bloed kan krijgen via de balzak en dan zijn ze over het algemeen niet vruchtbaar, maar ze zijn ook niet van hun hengstengedrag af. Bij een volledige cryptorche hengst (beide ballen niet ingedaald) is laparoscopie inderdaad wel de beste oplossing, maar voor laparoscopie moeten ze veel langer vasten, omdat er ruimte in de buik moet zijn om alles inzichtelijk te maken. Dus of dat nou perse minder zwaar is voor een paard durf ik niet te zeggen.
Bovendien krijgen ze twee behoorlijk grote kaalgeschoren plekken op hun flanken en het is een stuk duurder dan liggende castratie.

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:17

Milo was klophengst. Degene die hem gekocht had was verteld dat het een ruin was. Hij heeft er daarna geen last van gehad. Ik kan wel navragen wat het gekost heeft etc.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:22

ik heb een hengst van 2 jaar en die zn bal is nog niet ingedaalt.
1 wel maar die anders zit nog in zn lies (of helemaal nergens)
die gaat ook onder het mes om te kijken of ze die bal kunnen vinden en dan laten we die eruit halen...

weet niet wat de kosten zijn..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:29

Mijn pony is vorige jaar ook onder het mes geweest..

En ECHTE klophengst, kan NIET 'gewoon' gedaan worden.

Dat gaat via een laparoscopische castratie !!

Wat wil je weten ?! Foto's zien ?! ik betaald 500 euro, en daarvoor heeft hij 12 dagen in urtrecht gestaan, op en top verzorgd.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:08

Ik heb niet zoveel achter de computer gezeten maar om de vragen te beantwoorden.

Beide hengsten worden deze maand 2 jaar.

Die welsh hengst heeft echte hensten streken, slaat met zijn voor benen, aan de hand mee lopen staat zijn mond open en probeerd op je te springen om jou te dekken, bijt en ga zo maar door.

Die fjorden hengst bijt/slaat/schopt niet heeft niet echt een hengsten gedrag, alleen aan de hand mee nemen is het gewoon niet meer te doen hij is erg sterk en me vriend kan hem net houden ik loop er zelf niet meer mee.

Ik zeg er nu wel bij dat hij een half jaar met een andere hengst op het land heeft gestaan zonder dat er andere paarden in de buurt heeft gestaan.

nu is het allemaal nieuw voor hem zoveel paarden en vooral merries die zo lekker zijn heeft ie al tijden niet meer gezien!

Ik heb inmiddels een adresje van een kennisje van mij gekregen die tijdelijk hier in de buurt woont, ik moest haar dierenarts maar bellen in groningen, de kosten daarvan zijn 350 euro incl BTW daarbij komt er alleen nog 12,50 bij, alleen het nadeel hier van is dat ik blij mag zijn al ik eind julli begin aug daar terecht kan i.v.b druk periode!.

Op zich is dat nog wel vol te houden ze staan met zijn tween op het land ergens achter in, en dat gaat prima.

nu ik weet dat hij klophengst is, zijn zij toch niet vruchtbaar meer?

Pollewoppy het is inderdaad wel slordig, maar een dierenarts gaat er vanuit dat het een hengst is.

zelf heb ik wel een paar keer aan zijn ballen gevoelt en had toen al zoiets van hmm ik voel er maar ééntje hij liet dit wel toe!, ik had toen voor de zekerheid bij nog twee andere hengsten gekeken onder andere ook die hengst van de boer en dit bleek het zelfde er uit te zien dus je gaat er van uit dat het dan normaal is. (helaas)

die dierenarts vertelde me dat het niet zo heel vaak meer voor kwam (klophengsten) en dat ie er van op keek dat beide hengsten , klophengsten zijn.
maar de kans is heel klein dat die bal nog indaald ik kon nog wel een jaar wachten tot zijn derde jaar maar daar geloof ik niet zo in.

Helaas moet ik de verdoving even goed betalen (logisch)

amigootje? Ik ben wel benieuwd naar die foto's?
kun je ze hier niet plaatsen?

Promessa deze is voor jou denk dan ook de goedkoopste!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:49

Hengst met 1 ingedaalde bal is wel vruchtbaar. Alleen een totale klophengst, dus met beide ballen in de buikholte zijn in principe niet vruchtbaar.

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:45

oke bedankt marije_jiplover, zodra die van mij is geholpen laat ik het jullie weten hoe het is gegaan.

Groetjes miss

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:06

Vraag je je niet af wáarom het in Groningen goedkoper is? Want als ze alleen goedkoper zijn omdat de kwaliteit ook minder is, kan goedkoop nog duurkoop worden....