Wat te doen met hoestend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Wat te doen met hoestend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:30

Zondag ging ik met me paard buiten rijden en na ongeveer 5 minuten in draf moest ze 2 of 3x hoesten. En verder had ze toen niet meer gehoest. Maar vandaag in de bak moest ze weer paar keer hoesten onder de draf.

Maar ik heb ben nog niet zo lang in het eigen paard hebben, en heb dus ook nog nooit hoestend paard gehad. Maar wat zoude jullie dan doen? Gewoon zo laten en kijken of overgaat of de dierenarts bellen?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:08

Het kan goed van het stof komen. Maar het kan ook een virus zijn. Gewoon even in de gaten houden.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:23

Kan nog van alles en nog wat zijn. Mijn paard heeft (een lichte vorm van) Bronchitus. Die hoest altijd een paar keer bij de eerste inspanning (zeg maar bij de eerste keer diep ademhalen)

Hou even in de gaten wat haar temperatuur is, of ze neusuitvloeing heeft. Is ze eerder buiten adem of niet? Is ze suf, of gedraagt ze zich net als anders? Hoest ze juist in een droge omgeving (stof), of als het wat kouder is? Hou allemaal zulke dingen even bij. Als het na een weekje niet over is, of het wordt erger. Dan de dierenarts erbij halen. Je kunt hem dan aangeven hoe ze tot dusver is geweest. Als ze koorts heeft trouwens ook.

Je moet het even met jezelf vergelijken, je gaat ook niet direct met een hoestje naar de arts.

Ik zou trouwens even niet al te inspannend met haar rijden. Dus niet nat in het zweet. Voor de rest, ik denk dat het wel mee zal vallen.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:42

Veel appels geven. Dat werkt slijmoplossend.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:56

Hmm, zou het even aan kijken. Geef je paard rust en zet hem in een stal waar wel frisse lucht is maar geen tocht en weinig tot geen stof! Verder gewoon even een tijdje niet gaan rijden, en als het over een paar dagen niet over is de DA erbij halen

@Sizzle: Het hoeft niet perse met slijm te maken te hebben

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:00

hoestsiroop geven..
maak ze hooi nat.. en als het erger word, dan met de DA een oplossing zoeken

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:03

@ RicardoOpa: I know! Maar kwaad kan het zeker niet, en het is een goedkoop en makkelijk middeltje dat in veel gevallen verlichting kan geven.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:10

Gewoon even aankijken. De mijn hoestte ook, even een paar daagjes rust en nu alweer goed..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:09

Sizzle schreef:
@ RicardoOpa: I know! Maar kwaad kan het zeker niet, en het is een goedkoop en makkelijk middeltje dat in veel gevallen verlichting kan geven.

Zo ist maar net hoor.. Appels zijn sowieso gezond he.
Verder zou je eens een kuurtje Fenegriek kunnen proberen, is een gezond kruid met een helende werking op de luchtwegen, kan ook geen kwaad en veel paarden zijn er dol op! (Kijk bijv. eens op www.allesvoormijnpaard.nl mocht je het niet kennen.)

Ik zou het even in de gaten houden, misschien reageert jouw paard wel op de pollen of wat dan ook die nu in de lucht rond zweven.
Het kan van alles zijn, houd in in ieder geval de neusuitvloeing in de gaten, gele/groene kleur kan wijst op een infectie. In dat geval de DA contacten.

ingerocksy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:40

Mijn paard hoestte ook.. half jaar geleden (in de winter, dus kwam niet door stof) moest ze zo hard hoesten dat ze bijna niet kon lopen..toen heeft ze zohard moeten hoesten dat ze bang waren dat ze haar longen kapot ging hoesten. volgens de dierenarts is er niks aan de hand. (gelukkig!)
Nu maak ik elke dag haar hooi nat en t gaat super zo!,
we hebben ook wel middeltjes geprobeerd maar die hielpen niet.
als ze zo door blijft gaan zou ik voor de zekerheid ook haar hooi natmaken, kijken of het werkt.. het kan nooit kwaad.

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:04

mijn pony heeft dat ook een tijdje gehad maar iemand zei mij "als er geen neusvloeistof is gaat dat vanzelf over en kan het geen kwaad" en... het is over

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:37

Ik voer dan fenegriek of foenegriek (hoe je het ook maar schrijft) bij. Dit verzacht de luchtwegen.. En is voor behoudt van de algehele conditie.

En ik maak het hooi ook nat.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:08

Het kan vanalles zijn inderdaad, ik zou toch de DA raadplegen..
Sugar heeft een vorm van bronchitus, die krijgt medicijnen, bij Glad is het dampigheid..
beide gaat niet over maar het is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden onder het rijden (goed losstappen, optijd stappen even tot rust komen)
Glad krijgt overigens ook Foenegriek, Sugar iets anders maar weet ik de naam niet van..

renske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:35

Intussen is hoesten al zo goed als over, dus was niks ernstigs Alleen af en toe in bak het begin van een hoest bij aandraven maar dat komt omdat bak nu ook super stoffig is!