Insuline resistentie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:05

Wie kan me aan de liks naar de topics hierover helpen? De zoekfunctie werkt bij mij niet.

Of weet iemand ook site's hierover.

Alvast bedankt voor de hulp

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:02

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 09:37

Bedankt.

Weet iemand hier nog de links naar de betreffende topics?

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:15

Mag ik vragen waarom je daarover iets wilt weten? Niet raar bedoelt ofzo maar in de paardenwereld is hierover nog vrij weinig bekend. Zelf vind ik het ook een intressante materie en hou daarom dit topic ook in de gaten

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:56

Ja tuurlijk mag dat. Ik heb als eerste zelf ook veel intresse in de medische wereld van het paard. tevens heb ik een hoefbevangen paard waarvan ik steeds meer de indruk krijg dat het insuline resistentie is. Ik woon in Duitsland en daar zijn ze vaak in alles verder behalve deze ziekte. Mijn DA gelooft er dan ook niet in daar ze het nog nooit bij een paard hadt gezien. Ze heeft vandaag wel bloed afgenomen. Ik zoek ook Duitse of Engelse artikelen hierover die ik dan kan printen.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:02

Zoek eens op diabetes mellitus, dan krijg je vast meer resultaten.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:17

Waarom denk je dat het insulineresistentie is? Wat zijn de symptomen verder van je paard? Insulineresistentie an sich wordt nog niet gezien als een echte ziekte maar ligt wel heel vaak ten grondslag bij andere problemen (diabetes mellitus type 2 bijvoorbeeld).

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:34

Mijn paard is sinds 3 jaar hoefbevangen. het onstond na geboorte problemen. Ze krijgt ondank s medicatie en gerichte training en dieet onverklaarbare aanvallen van hoefbevangenheid zonder oorzaak. Ze heeft last van stijve spieren en vermagerd snel. Verder is ze snel moe terwijl het een actief paard is. Dagen dan denk ik ze lijkt wel een 3 jarige en er zijn dagen dat het een paard van 25 lijkt met mankementen. ze is 13 jaar. Ze heeft geen veranderingen aan de hoefen dus geen gekanteld hoefbeen en geen verbrede witte lijn. Ik zat al langer te denken aan insuline resistentie maar mijn DA geloofde er niet in. Nu toch laten onderzoeken en de uitslag is vanavond gekomen. Insuline Resistentie.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:49

Wilawander schreef:
Nu toch laten onderzoeken en de uitslag is vanavond gekomen. Insuline Resistentie.

Goh toch wel!! Wel goed dat je nu weet wat het is, maarja hoe is de behandeling nu verder?

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:27

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:37

Welke medicijnen krijgt je paard hiervoor?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 19:39

We moeten nu op zoek naar voer met weinig koolhydraten en suikers. Maar er moet wel energie in zitten. Dus dat wordt een heel gepuzzel. Verder gaan we magnesium voeren en blijft ze de veodingssupplementen en homeopatische middelen houden die ze al kreeg voor de hoefbevangenheid en ook de mdicijnen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:52

Welke test heeft de DA uitgevoerd om insulineresistentie vast te stellen? Insulineresistentie gaat namelijk in het begin gepaard met een verhoogde insulinesecretie om de te hoge glucosewaarden op te vangen. Dit is een fase waarin je geen afwijkingen ziet of symptomen. Na verloop van tijd raakt de alvleesklier uitgeput en kan de insuline de hoge pieken glucose niet meer opvangen, omdat de insulinespiegel niet meer hoog genoeg is: het begin van diabetes mellitus.
Ik denk wel dat het goed is om het voer aan te passen, pas alleen op met ondervoeren, energie wordt wel gehaald uit koolhydraten. Het klinkt misschien gek maar bewegen is daarbij wel belangrijk. Mag je met je paard rijden?

romeorowan

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:08

Een van mijn paarden is insuline resistent. Ik voer haar Happy Hoof van Spillers of Safe and Sound van Dodson and Horrel.
Dit is voer speciaal voor hoefbevangen paarden. Weinig koolhydraten en suikers wel met toegevoegde vitamines. Omdat ze hier maar ca. 500 gram per dag van krijgt, geef ik multivit van Pavo bij (supplement) en na het rijden krijgt ze een koek van Pavo.
Ook krijgt ze magnesium. Nu een onderhoudsdosis.

Ze doet het momenteel heel erg goed.

Als je meer wilt weten kun je me altijd pm-en.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:58

Bedankt voor de reacties.

De dierenarts heeft bloed afgenomen.

Waardes:
Magnesium 0,76 mmol/l -- Normaal 0.70-0.90
Insuline < 2.00 U/ml -- Normaal 10-42
ACTH 10,4 pg/ml -- Normaal -40

rijden mag ik inderdaad. Ze moet wel beweging krijgen. Ellendig is dat ze eigenlijk energie moet hebben want ze is zo snel moe. Maar zo weinig koolhydraten en suikers moet hebben.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:00

Kijk anders eens naar een voedermiddel waarbij veel energie op basis van olie beschikbaar is. Of geef maiskiemolie over je huidige 'arme' brok voor extra energie bij.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:07

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:31

Fjordenmaniak schreef:
Kijk anders eens naar een voedermiddel waarbij veel energie op basis van olie beschikbaar is. Of geef maiskiemolie over je huidige 'arme' brok voor extra energie bij.

Alles wat met mais vandoen heeft kan ze helaas niet hebben.

Taffy. Super bedankt voor de lonk. Die zocht ik

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:36

Da's wel een hele lage insulinespiegel. Heeft de dierenarts wel eens gesproken over insuline toedienen bij normale voeding? Ik ben wel geen dierenarts maar heb jarenlang voor een farmaceut van insulines gewerkt in de buitendienst. Het lijkt mij eerlijk gezegd meer dat je paard diabetes heeft met zo'n lage spiegel in plaats van insulineresistentie. Hoe waren de glucosewaarden ten tijde van het onderzoek?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:50

Bij mijn paard waren de insuline waardes 2 x hoger dan normaal.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:15

@romeorowan: dat is vaak het eerste wat het lichaam zelf doet op het moment dat de glucosewaarden te hoog zijn, meer insuline afgeven om de glucosewaarden te doen dalen. Dat heet hyperinsulinemie. Je bent insulineresistent wanneer het vetweefsel en spierweefsel in je lichaam onvoldoende of niet reageert op insuline waardoor vetweefsel en spierweefsel vetten en glucose niet goed kunnen opnemen. Je glucosespiegel in het bloed blijft dus te hoog en je lichaam compenseert dat door nog meer insuline aan te maken en af te geven aan het bloed. Dat gaat heel lang goed, je hebt geen symptomen maar op een gegeven moment raakt de alvleesklier die insuline produceert, uitgeput en dan krijg je de fase waarin de insulinespiegel veel te laag is tov de glucosewaarden en dan de diagnose diabetes vaak wordt gesteld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:08

Ik zie het nog nergens staan, dus ik hoop dat ik vandaag eens wel goed kan lezen .
In het nieuwe nummer van Hoefslag [Paardenhouderij dacht ik] staat een heel artikel over insuline resitentie. Misschien is daarover ook nog wat te vinden op de site . [www.hoefslag.nl]

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:58

Kijk, dat is handig. Ik ga eens bij oud collega's informeren wat je kan doen voor een paard dat of insuline resistent is of diabetes heeft.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 09:33

ben heel benieuwd ale info is welkom.

Even een update: de merrie voelt zich een stuk beter. ze krijgt nu 2 x daags 1,5 kilo conditiebrok en s'middags een schep muesli zonder haver. Verder de magnesium en dergelijke. De hoefbevangen symptomen zijn weg. Ik moet haar wel veel laten werken om de energie te kunnen verwerken maar daar lijkt ze veel plezier in te hebben en kan het wonderbaarlijk goed aan. Ze is zo vrolijk dat ik gister na een heftige bokpartij en bijna was afgelazerd . ben ik helemaal niet meer van haar gewent.
Hoop dat het zo blijft gaan. Heel wat beter als een lusteloos paard wat je aankijkt zo van./ Wat doe ik hier?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:34

Fijn om te horen dat het weer lekker gaat! Vaak voelt een paard zich weer beter als het in beweging is.