EMG-onderzoek (electromyogram)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

EMG-onderzoek (electromyogram)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 21:54

Onze merrie moet over een paar weken naar Utrecht voor een EMG-onderzoek (electromyogram). Heeft iemand hier ervaring mee?

pol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:16

Bij mijn paard hebben ze ook een Emg gemaakt. Bij mijn paard kwam duidelijk naar voren waar een "storing" zich bevindt. Vaak is het een heel nuttig onderzoek omdat er afwijkingen in een heel vroeg stadium kunnen worden ontdekt. Succes Alvast!! Wat mankeert je merrie?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:31

Ik heb tijdens mijn weken bij Inwendige Ziekten een keer meegekeken met zo'n EMG. Dokter Weinberg doet dit altijd. Ze prikt met een naaldje op verschillende punten in de borst/halsspieren en meet dan de electrische activiteit.
En dan kan ze inderdaad redelijk goed localiseren waar precies een probleem zich bevindt.

Luckystory

Re: EMG-onderzoek (electromyogram)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:57

Bij mijn paard heb ik het enkele maanden geleden laten doen.
Er is toen geen afwijking gevonden.
Als je nog specifieke vragen hebt ofzo, mag je mij altijd een pm sturen

Ziolette

Re: EMG-onderzoek (electromyogram)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:32

Velvet gaat dus idd voor een EMG op na het bestuderen van de halswervels. Als het goed is gaat het week 25 gebeuren, ben benieuwd of en wat er uit die test komt.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:12

Mijn vorige pony heeft een EMG scan gehad. Bij haar hadden ze al een vermoeden van wat ze zou kunnen hebben (EMND) en de EMG scan diende om dat vermoeden te bevestigen/ontkrachten.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 21:31

Ptries schreef:
Mijn vorige pony heeft een EMG scan gehad. Bij haar hadden ze al een vermoeden van wat ze zou kunnen hebben (EMND) en de EMG scan diende om dat vermoeden te bevestigen/ontkrachten.

Wat is EMND?

Bij ons denken ze iets te zien op de foto's van de halswervels, maar het is niet helemaal duidelijk of het nu wel of niet een afwijking is. Volgens onze fysio (en onszelf) zit het probleem echter bij de staart aangezien de staartwervels verzakt zijn tov het heiligbeen. Hier hebben ze in Utrecht nog niet naar gekeken, ze zijn daar van voren begonnen omdat de neurologische test ook wat afweek bij de voorhand.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:35

Emnd is een neurologische afwijking, hier staat het heel duidelijk uitgelegd:
http://deimos.curious.be/~50DgkSven/paa ... gnose.html

Ik hoop dat een EMG scan duidelijkheid geeft voor jouw paard. Bij mijn pony was de uitslag slecht, maar ik wist wel eindelijk wat ze had.

Hopelijk geeft het voor jouw paard gewoon een duidelijke diagnose en kunnen ze beginnen met gericht behandelen.