Sloom door weerswisseling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Sloom door weerswisseling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:14

Ik merk dat me paard de laatste dagen met het mooie weer erg sloom is, niet graag willen lopen etc, beetje puffloos.. ze heeft het nooit zo erg gehad als dit jaar.. Het is een paard wat heel graag wil lopen maar met dit weer moet ik haar bij wijze van gewoon vooruit schoppen..

Is er iets wat ik daar tegen kan doen?
Laatst bijgewerkt door stalleke op 08-05-06 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:15

Die van mij heeft het ook heel erg

Ben benieuwd of er bruikbare tips komen

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:16

Dan ben ik gelukkig niet de enige

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:16

ik dacht dat mijn paard last van spierpijn had....maar dat zou het ook wel eens kunnen zijn ja....nu ik het zo lees!.... verder zit mijn paard ook snel vol met eten als het zo heet is.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:21

Je mag wel wat van die van mij lenen

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:39

haha, mijn paardje heeft ook nog genoeg energie over

on topic:
Misschien een dagje rust? of een paar daagje rustig aan doen, wat anders, of een rusitg buitenritje? misscien dat dat al geprbeerd is, maar je weet maar nooit.

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:41

Dagje rust heb ik geprobeerd, ze heeft lekker in de wei gestaan etc, bosrit gehad maar ze is gewoon sloom.. vandaag was t iets cooler en was ze meteen 10x fitter

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:15

Mijn pony heeft het ook heel erg. Als ik haar uit de wei haal als het super lekker weer is loopt ze echt achter me aan te sloffen van: "Moet dit nou???". Ik ga dan lekker stappen met haar, of wandelen..

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:36

misschien weet ze dat als ze zich te veel inspand met het warme weer dat ze dan wat oververhit raakt. Rocco gaat bijvoorbeeld heel erg zweten en wordt super warm. rijd haar 10 minuten goed en stap dan weer 5 min. dan weer 10 min goed en dan weer 5 min stappen. die 10 minuten mag ze dan best wel werken en gewoon erachteraan zitten. anders weet ik het ook niet
ze zal het gewoon te warm vinden

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:38

hmm zou het niet kunnen liggen aan al het stuifmeel wat in de lucht hangt,ik heb er namelijk zelf heel erg last van en bem erg moe,schijnt te komen omdat alles nu tegelijk bloeid,omdat het zo laat koud is geweest

_Merato_

Re: Sloom door weerswisseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:49

Wilfried is ook zichtbaar 'uitgeput' lijkt wel. Yetse niet, die is altijd fit.
Ik wacht met trainen tot de zon erg laag staat, train dan door tot zonsondergang, het is dan minder warm en hij wordt dan wat oplettender omdat hij dan in iedere hoek bakkabouters ziet
Ik train dan niet te zwaar door, spons hem lekker af met wat koud water, wordt 'ie weer lekker fris van!
Yetse zet ik rustig onder de tuinslang met die hitte, deert hem niet!
Wat ook leuk is: zo'n grasspoeier (zo'n waaier) even in het midden van de bak aanzetten, worden ze lekker alert van! Lekker gnorken tegen de waterstraal .

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:51

Die van mij heeft er niet zo'n last van. Het is wel zo dat ze met vrieskou wat 'hupsiger' is dan nu, maar ze is nog goed voorwaarts

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:54

Vergeet niet dat het vorige week nog deken weer was. De temperaturen zijn natuurlijk belachelijk snel omhoog gegaan en de paarden zijn hun vacht echt niet zo snel kwijt. Het kost ze dus allemaal wat extra energie.
Die van mij had er gisteren ook zichtbaar last van.
Gewoon even rustig aan doen zodat ze goed kunnen wennen aan de temperatuur.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:11

Ik heb die van mij vorige week woensdag geschoren. Hij zat nog vrij dik in het haar en was ook niet meer vooruit te branden. Ik moet zeggen dat dat al veel scheelt. En verder proberen te rijden als het wat afgekoeld is.

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:01

Die van mij is ook wat slomer op dit moment. Ik wijt het aan de temperatuursstijging en het feit dat hij overdag op de wei loopt. In de winter staan de meeste paarden heel de dag op stal te niksen. Maar nu lopen ze ineens een gedeelte van de dag buiten. Lekker heel de dag eten, rennen en spelen. Ze zijn daar denk ik gewoon moe van. Als het dan ook nog ineens warm word slaat dat dubbel aan. Gewoon rustig afwachten tot ze aan het buiten lopen gewend zijn en tot ze gewend zijn aan de temperatuur. Ik pas de training wel aan. Ik rijd wat korter dan in de winter en als ik les heb zorg ik ervoor dat dat sóchtends is voor dat hij de wei opgaat. Dit tot dat ik merk dat hij zich weer wat fitter voelt.

guppytoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:04

stalleke schreef:
Ik merk dat me paard de laatste dagen met het mooie weer erg sloom is, niet graag willen lopen etc, beetje puffloos.. ze heeft het nooit zo erg gehad als dit jaar.. Het is een paard wat heel graag wil lopen maar met dit weer moet ik haar bij wijze van gewoon vooruit schoppen..

Is er iets wat ik daar tegen kan doen?

Vraagje, heeft je dier ook last van natte vloestof uit zijn neus? Een water neus zeg maar? Let er op dat er op dit moment heel veel pollen in de lucht zitten. Er zijn heel veel paarden die last hebben van pollen allergie maar niet iedereen herkend dit. Meestal begint dit in april maar het hangt er vanaf hoe droog het is. Het heeft al een tijd niet geregend en al de auto`s zijn geel van het stuifmeel. Ook komt nu alles tegelijk in bloei omdat de natuur wat van slag is. Let daar is op, je zal zien dat als het heeft geregend je paardje veel meer energie heeft. Maar dan zijn er wel veel stuifmeel soorten weg gespoeld. Mijn paard heeft er al jaren last van en hij geeft zelf aan wanneer hij wel of geen genoeg lucht heeft. Tip van mij, luister naar je dier en probeer een oorzaak te vinden of een link te leggen. In April, mei staan de berkenbomen in bloei en dat geeft voor veel mensen en dieren problemen. In juni, juli komen de gras soorten daar na komen er weer andere krijden in bloei zoals de brandnetel. Probeel de link te leggen met pollen en de ineens instortende conditie van je dier. Je zal je dier een stuk beter begrijpen denk ik. Dus doe wat rustiger aan en kijk per dag wat je dier wel en niet kan. Ze geven echt wel weer aan als ze weer lucht hebben. Veel mensen zien het als voorjaars dip ik zie het als pollen allergie. Mijn paard in ondertussen 30 jaar en ik ben er al een jaar of 15 mee bezig. En zie om mij heen dat veel mensen niet snappen dat ook paarden last kunnen hebben van pollen allergie.
veel succes er mee ik hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen, ook voor de toekomst.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:30

De meeste paarden hebben niet zo'n zin om aan het werk te gaan in de hitte. Heb je zelf toch ook niet als het zo warm is...... en idd als er veel dagen tussen zitten met veel pollen in de lucht zijn paarden die daar gevoelig voor zijn ook vaak lustelozer en schagerijnig.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:49

Ik heb het zelfde probleem hoor
Zodra het ook maar wat frisser wordt is hij ook gelijk een stuk voorwaartser Ik denk dat de leeftijd er ook mee heeft te maken > 23

Als er veel weersveranderingen zijn heb je zelf toch ook minder zin om te gaan sporten?

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:53

Denk niet dat je daar echt iets aan kan doen, gewoon lekker doorrijden, ook al is dat dat op een lager tempo. Wij mensen zijn ook slomer als het mooier weer wordt, maar dat gaat ook weer beter na een tijdje. Is voor een paard net zoals bij een mens ff aanpassen

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:54

Ik heb met hoge temperatuur ook minder zin, maar dit paardje loopt met 30 graden nog super actief dus dt zal het niet zijn!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:51

Mijn Tinker heeft er ook last van. Ze is tijdens het rijden dan wel niet echt sloom, maar wel heel snel buiten adem. Ze staat dan echt te pompen terwijl we dan eigenlijk nog niets bijzonders gedaan hebben. Ik heb andere jaren ook al wel het vermoeden gehad dat ze last had van pollen, maar dit jaar is echt heel erg. Ik ben 2 weken terug begonnen met druppels van de paardendrogist, en ik hoop dat dat haar wat verlichting zal geven, begin me toch wat zorgen te maken. Het rare is, ze wil echt wel graag lopen. Tijdens een buitenritje gaat ze het liefst voorop in de galop!

Magica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:57

Mijn leasepony is de laatste paar dagen ook heel erg sloom; normaal gesproken hoef ik maar een beetje druk te geven met mijn been en dan gaat ze al in draf maar ik moet nu (grofgezegd) soms schoppen omdat ze gewoon stil blijft staan. En ze is dan ook echt moe, en dan gaan we stappen.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:48

Mijn oude pony van 21 heeft dit ook met het warme weer. Een snel ademen en grote neusgaten (ze is altijd allergisch geweest voor stro en hooi en heeft daarbij een chronische bronchitus, verder nooit last maar met dat warme weer wel). Ik geef haar via mijn holistisch veearts luchtwegkruiden, een homeopatische pollenkuur en drainage middelen. Hoop dat het minder wordt. Maar houd gewoon rekening met ze met dat warme weer. Mijn jonge pony is ook sloom als ik haar uit de wei haal, maar dat komt ook door het gras eten, ze zitten ook vol. Als je ze van de wei haalt om te rijden, laat er even een uurtje tussenzitten, dat je ze bijv. op stal zet om "uit te buiken". Verder als het echt warm is, niet rijden en lekker je paard onder de douche!
Irene

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:56

Mijn paard van 25 heeft ook moeite met de weersveranderingen! Hij is erg snel moe, snel buiten adem, moet echt acclimatiseren zeg maar.