Is gazon giftig voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wings

Is gazon giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:36

Hoi,

wij hebben een huisje op het oog met 4000 vierkante meter grond aan, het is echt een prachtige tuin, maar natuurlijk helemaal gazon,
is gazon giftig voor paarden? En wat denken jullie ervan? Toch maar omploegen en gras zaaien of kan dit wachten tot volgend voorjaar? Kunnen de paarden er deze zomer nog op grazen? Of helemaal niet omploegen en rustig laten staan?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:37

misscien ben ik een leek hoor, maar is gazon niet gewoon een andere benaming voor gras?

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:56

volgens mij ook.Lekker laten staan

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:56

Volgens mij had het ermee te maken dat je het niet mag geven als je het maait. Gazon gemaaid zijn nl. korte stukjes gras en dat ze daar koliekerig op kunnen reageren.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:02

Kyona schreef:
Volgens mij had het ermee te maken dat je het niet mag geven als je het maait. Gazon gemaaid zijn nl. korte stukjes gras en dat ze daar koliekerig op kunnen reageren.

wat jij denk ik bedoeld is dat paarden geen grote hoeveelheid vers gemaaid gras mogen eten...
dus bijvoorbeeld niet in de berm laten grazen als de bermen pas gemaaid zijn. Dit komt omdat er bepaalde stof in het gras zich omzet of rijkelijk aanwezig is vlak na het maaien. Het gras moet eerst gedroogd worden voordat het gevoerd mag worden.

gazon is echter gewoon een kort gemaaid grasveld. Dus het soort gras wat jij en ik in de tuin hebben staan en vaderlief met de grasmaaier eens in de zoveel tijd bewerkt.
het wordt "gazon" genoemd omdat het netjes bewerkt is en kort gemaaid. In feite hoeft het niet anders te zijn dan bermgras, alleen dus netjes bijgehouden.Als het pas gemaaid is mag je paard daar dus geen grote hoeveelheden van hebben, dat klopt.

Wel heb ik zo mijn twijfels over het laten grazen van paarden op een gazonnetje... Maar dat komt meer omdat mensen vaak veel tijd en geld steken om een dergelijk graslandje te kweken en te onderhouden. Als ik daar mijn paard op zou laten grazen zou ik denk denk ik een enkeltje "trap onder mijn kont" krijgen....

Vogel

Re: Is gazon giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:06

Als er veel bemest is op het gazon dan zit er koper in de grond. Te veel koper is slecht voor een paard. Dus het licht dr aan hoe het gazon is onderhouden...

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:07

als gazon gisftig is voor paarden had ik nu geen paard meer...
mijn paard loopt regelmatig in onze tuin (als ik er bij ben)
omdat hij dit leuker vind dan alleen in de wei. (als wij in de tuin zitten komt hij bij het hek staan omdat hij de tuin ook in wil)

ik heb ook nog nooit gehoord dat gazon giftig is voor paarden, misschien sommige bloemen die er staan maar het gras zelf.. niet dat ik weet

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:10

Wel heb ik zo mijn twijfels over het laten grazen van paarden op een gazonnetje... Maar dat komt meer omdat mensen vaak veel tijd en geld steken om een dergelijk graslandje te kweken en te onderhouden. Als ik daar mijn paard op zou laten grazen zou ik denk denk ik een enkeltje "trap onder mijn kont" krijgen.... [/quote]

maar volgens mij bedoeld ze wel dat het haar eigen weitje wordt?dan maakt het dus niet uit

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:20

neej, maar weet niet hoe dat gazonnetje onderhoude is.. die van ons word namelijk alleen gemaaid.
(gras word opgevangen in een zak)

wings

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:28

Ja, ik bedoel dat het gazonnetje weiland voor onze paarden wordt voor een groot gedeelte, het zou maar gek zijn om als je paarden hebt 4000 vierkante meter als privé tuintje te willen, neen het is natuurlijk de bedoeling om onze paardjes zoveel mogelijk aan huis te hebben. We hebben ook nog een weide van een halve hectare in de buurt, die zullen we ook wel moeten houden want met 3500 vierkante meter zijn 2 paarden niet zoveel! Het is voor ons vooral belangrijk dat ze in de winter bij ons kunnen zijn en in de zomer in het weekend, zodat we ze vanuit de keuken kunnen zien staan grazen, heerlijk toch!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:02

Mijn paard heeft de hele winter gegraasd op gazongras: niks aan de hand!

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:52

De paarden van iemand die ik ken hebben ook de hele winter en nu nog steeds gegraasd op gazon gras en er was niks aan de hand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:22

Nadeel is dat er op het gras niet goed gekauwt wordt door de andere structuur, waardoor je paard idd, zoals Kyona al aangaf, 'koliekerig' kan reageren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:42

laat dat gazon maar lekker lang groeien dan heb je echt wel een weiland voor je paarden!

enne gemaaid graas is een heel ander verhaal, in 1e instantie mag je dat niet geven omdat er olie op kan zitten van de grasmaaier.

laat je het dan ook nog eens lang liggen op een bult kan het gaan broeien waardoor paarden er last van kunnen krijgen van de maag---- daaruit kan dus koliek komen.

maar hoeft niet, mijn pony krijgt al jarenlang het gemaaide gras van het gazon en hij leeft nog steeds!

Emeraude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:43

Volgens mij geeft dit inderdaad geen problemen.
Gemaaid gras daarentegen wel (ervaring). Ons merrietje is er een keer in geslaagd te ontsnappen en heeft toen gemaaid gras gegeten, gevolg koliek.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:59

Je moet erachter zien te komen wat voor grassoort er gebruikt is voor het gazon. Als dat engels raaigras is kan het zijn dat er een bepaalde schimmel in zit (dit versterkt het gras) die verlammingsverschijnselen bij paarden kan geven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:10

Gazongras is vaak fijner van structuur dan weidemengsel. Je hebt voor sportvelden bijv. ook weer ander gras nodig. Voor het paard is er geen bezwaar om dat gras te eten. Voor jou met je weidebeheer wel...het zal snel op zijn en door de fijne structuur ook eerder vertrapt...wel afhankelijk van de grondsoort: klei vertrapt eerder dan zandgrond bijvoorbeeld.
Je kunt een gazon echter prima tot weiland omtoveren. Ik zou dan het dan bemesten met kalkamon-salpeter (wordt gebruikt voor weilanden). Dit zorgt voor goede structuur in het gras en een stevige zode (dat heb je nodig als je paard er op gaat lopen). Daarnaast kun je graszaad van weidemengsel bijzaaien.
Veel mensen die nu gereageerd hebben halen van alles door elkaar.
het is onzin dat je een paard geen gemaaid gras mag geven. Vroeger maaiden de boeren met de zeis het gras voor hun paarden om ze dat op stal te geven als overgangssituatie naar de weidegang.
Ik doe dat nog steeds wanneer mijn weide te nat is om de paarden op te laten lopen. Ik doe het ook als het gras in mijn weide op is en in de bermen staat nog voldoende (zonder onkruid uiteraard). Dan voer ik ze bij met zelfgemaaid gras. Het punt is alleen dat je ze geen gemaaid gras mag geven dat met een grasmachine is gemaaid. Met de zeis maai je gras met een bepaalde lengte. Met een machine wordt het gras een soort salade...een beetje papperig. Dit gaat klonteren in het maag- darmstelsel van het paard, hoopt zich op een veroorzaakt verstoppingskoliek. Dat is de reden dat afgeraden wordt een paard gemaaid gras te voeren. Daarmee wordt dus niet het maaien met een zeis bedoeld...maar met de machine....
Veel mensen weten die niet meer, omdat de agrarische kennis steeds minder wordt op dit gebied....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:56

Vlimmen schreef:
Je moet erachter zien te komen wat voor grassoort er gebruikt is voor het gazon. Als dat engels raaigras is kan het zijn dat er een bepaalde schimmel in zit (dit versterkt het gras) die verlammingsverschijnselen bij paarden kan geven.

Je moet inderdaad voorzichtig zijn, er zijn grassoorten die specifiek voor gazons worden geselecteerd. Zoals Vlimmen typt kunnen daar schimmels in zitten die slecht zijn voor je paard.