Kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokeomar

Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 10:27

De pony(23) van mijn dochter is al enkele weken kreupel nadat ze een week niet gereden was omdat mijn dochter last van haar rug had. (natuurlijk heeft ze wel gestapt en op het land gestaan. Na het ontdekken van het niet zuiver lopen heeft ze eerst twee weken op het harde gestapt met de pony. Vorige week is de DA er bij geweest. Deze heeft haar uiteraard helemaal nagekeken en zei dat mijn dochter er maar doorheen moet rijden. Wel na een warming up van een kwartier. Maar als ze dat doet, loopt ze gigantisch kreupel.
We hebben ook nog even aan een hoefzweer gedacht omdat ze in rust ook het been ontziet. De hoefsmid is er inmiddels ook bij geweest, maar kon ook niks verontrustends vinden.
Toch maar weer de DA bellen? Het lijkt ons raar dat als je pony zo enorm kreupel loopt, je daar dan maar doorheen moet rijden.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:36

als ik jou was zou wel weer de da bellen hoor.bij twijfel altijd doen!vind het wel raar dat je da zegt dat je haar er maar door moet rijden,vaak word het dan alleen maar erger.denk toch dat da even een compleet kreupelheids onderzoek moet doen.ik hoop voor jullie dat het snel beter gaat.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:33

DA bellen idd, maar dan niet dezelfde ! het al te makkelijk om (waarschijnlijk gezien de leeftijd van je paard) te zeggen: zal wel arthrose zijn dus lang instappen en doorrijden (wat ik sowieso ALTIJD een slecht advies vind)
Ik krijg het idee dat je niet serieus genomen wordt door je DA ?

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:15

Wat een vreemde DA normaal word er altijd rust en een pijnstiller voor geschreven. Als dat niet helpt meestal toch een bezoekje aan de kliniek voor een verder onderzoek of foto

jokeomar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:35

Mist schreef:
DA bellen idd, maar dan niet dezelfde ! het al te makkelijk om (waarschijnlijk gezien de leeftijd van je paard) te zeggen: zal wel arthrose zijn dus lang instappen en doorrijden (wat ik sowieso ALTIJD een slecht advies vind)
Ik krijg het idee dat je niet serieus genomen wordt door je DA ?

Als ik bel, bel ik ook zeker een ander. BIj deze heb ik vaker mijn twijfels gehad, maar helaas zijn er hier in de buurt niet echt goede paardenartsen. We hadden er twee. De ene heeft het te druk met dierenarts in Artis zijn en de ander is verhuist en een nieuwe praktijk begonnen. Dus helaas. Maar er is nog wel een andere DA, dus toch die maar bellen dan.

4pleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:58

ik zou toch maar een DA bellen en vragen om een second opinion. Er doorheen rijden klinkt mij helemaal niet logisch in de oren en zeker niet als de pony er slechter door gaat lopen (na de warming up). En anders een andere DA opbellen tijdens het telefonisch spreekuur en het dan voorleggen en om zijn mening vragen.

jokeomar

Re: Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:07

Ik heb gister de DA weer gebeld die er al bij geweest is. Die zou mij terug bellen volgens de assistente. Vanavond had hij nog niet gebeld, dus ik weer bellen. Zegt ze, hij zal wel geen tijd gehad hebben. Bel morgen maar tussen 8 en 9 uur.
Ik ga morgen wel bellen,maar niet naar hun. Arme beest ontlast zelfs in rust haar been. Dus morgen een andere DA bellen.

LelieyHoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:16

Toch de DA maar bellen hoor! Je weet het maar nooit.
De pony is ook niet echt jong meer...

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:20

Vind t geen nette hulp van die bewuste DA.
Ik zou ook een ander inschakelen. hebben jullie niet de mogelijkheid om naar een kliniek te gaan voor onderzoek (met een trailer)?

jokeomar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:18

Morgen bel ik een DA die bij haar iegen praktijk ook scans en foto's kan maken. De bewuste DA is er vandaag weer bij geweest en zei dat mijn dochter maar eens zitles moest nemen bij een speciaal iemand.
Dus niet he!!! Ze rijdt al 5 jaar op deze pony en zit hartstikke netjes. Ook zonder zadel en nu met haar boomloze zadel ook. Volgens mij heeft hij aandelen in die praktijk. Dus morgen maar een second opinion van een andere DA

4pleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:53

en is er al wat meer bekend?

jokeomar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:07

Ja. De andere DA is erbij geweest en die vertelt een heel ander verhaal. Het is een peesblessure(waarschijnlijk opgelopen op het land). Ze moet nu 6 weken 20 minuten per dag stappen op het harde. Ze mag op een landje van 5 bij 5 meter zodat ze geen plotselinge bewegingen maakt en over 6 weken mag mijn dochter er weer op en dan 1 keer draven op de lange zijde. Kijken hoe het gaat. Als het goed gaat, langzaam opbouwen. Helaas kan ze er niet meer mee dressuren, maar alleen nog recreatief rijden. Maar het belangrijkste is dat de pony straks geen pijn meer heeft(hopen we).
Mocht het na deze tijd niet over zijn, laten we een scan maken en doen we de shetlanders die nu achter het huis staan weg en kan de pony thuis van haar pensioen genieten.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:32

Tsjonge, balen zeg.
Wat een flut-DA is dat geweest, die er eerst bij was! Goed dat je verder bent gaan zoeken, anders was er nog meer beschadigd.
Misschien is dressuurrijden straks best nog mogelijk, dat kan je pas na zeker een half jaar beoordelen. Een recreatierit kan veel zwaarder zijn soms.
Over 6 weken weer gaan draven vind ik zelf wat te snel. Het duurt minimaal 3 maanden voordat zo'n pees weer genezen is, nog een paar maanden langer om verder sterker te worden.
Je kan beter nu wat meer geduld hebben, dan is de kans groter dat het weer goed geneest.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:28

het is om zeker te weten dat het herstel goed gaat, het slimst om over -pak 'm beet- een week of 6, nog een keer een scan te laten maken.
dan kan de d.a. die vergelijken met de scan van in het begin (nu). zo kun je zien of je met je stapprogramma goed doet. aan de hand daarvan kun je dan ook bepalen of het verstandig is om de belasting op te voeren.
zomaar na 6 weken beginnen met draven is meestal te snel. helaas wil het niks zeggen als de pony dan niet meer kreupel loopt; dat zegt niks over het herstel binnenin de pees.
veel sterkte gewenst, en wijze veeartsen!