Wat is dit?? Schimmel of iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RDJ

Wat is dit?? Schimmel of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:34

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb hier een merrie op stal die in mijn ogen wel een heel raar verschijnsel heeft.

Ca. een dag of 10 geleden zag ik met aansingelen wat schilvertjes onder de buik. Ik ging er vanuit dat deze merrie waarschijnlijk een beginnende schimmel infectie had. Daarom heb ik op haar buik Imaverol gedaan. Toen ik daar een paar dagen mee bezig was verbeterede het niet. Ik heb haar tussendoor nog helemaal met betadine gewassen. Op circa de 8 ste dag was de huid op bepaalde plaatsen open gegaan. Door het verlies van haren zaten er wat kleine kale plekjes die nu dus open zijn. Op dag negen kreeg ze ineens allemaal grote bulten onder haar buik. En ook alleen maar onder haar buik. De dierenarts weet niet wat het is en heeft mij een antibioticum zalf aangeraden.

Aan deze merrie is verders niets te zien. Geen dikke benen (in verband met vette wei of zo). Verder heeft ze een gave, glanzende huid en nergens anders bulten. Ze is erg gevoelig op haar buik momenteel.

Heeft iemand toevallig ooit hetzelfde mee gemaakt of een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ook de dierenarts kan mij niet vertellen wat het is en wat ik er nu aan zou moeten doen. Graag reactie!

RDJ

Re: Wat is dit?? Schimmel of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:14

Niemand?

silvia83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:19

misschien plekjes door het schuren van de singel??

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:22

lijkt me ook idd irritatie aan de singel.
een tijdje niet rijden en even aankijken wat het dan doet?
rui kan ook kale plekken veroorzaken, en die schilvers kunnen opgedroogt zweet zijn.
goed elke dag naspoelen met water en eventueel een andere singel of iets van bescherming om de singel.

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:23

is het geen zomerexceem ? zo begon d het namelijk ook bij mijn haf alleen dan op zn hals...... je kan wat middeltjes proberen ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:26

Mijn paard heeft ongeveer dezelfde klachten, maar dan op zijn borst en schouder. Alleen is het bij hem niet opengegaan, maar dat komt misschien omdat er geen singel of iets dergelijks overheen gaat ( hij is nog maar 2 ). Eerlijk gezegd heb ik er niks aan gedaan. Ik dacht eerst dat het kwam doordat hij gevoelig is voor eiwitten, de bultjes kwamen op toen hij ook aan de diarree was van de kuil en later toen hij net weer op de wei stond. Nu hij op een kale wei staat zijn ze eigenlijk helemaal weggetrokken, maar het gaat wel heel langzaam.
Hij heeft er geen jeuk aan, en de plekken worden ook niet groter. Ik denk zelf dat het toch een vorm van overgevoeligheid is voor het een of ander. Je kan het misschien wassen met ontsmettende shampoo ofzo, maar ik zou er niet teveel aan doen, zoals crossmonster zegt, misschien spoelen met water. Het is alleen erg lastig als je singel er op zit. Misschien een bontje erom doen?

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:29

Mijn merrie heeft/had ook een gigantische bult voor haar uier. Daar zaten allemaal plekjes en schaafwonden op. De DA dacht dat het schimmel was, dus ik behandel haar nu elke dag met Imaverol.

Zomerexceem was het volgens de DA niet.

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:59

Vandaag komt de da weer want de bulten zijn nog groter en ze is nu niet in de wei geweest en staat op arm voer. Na het rijden werd ze al dagelijks afgespoeld. Ik had mijn lederen singel al verwisseld voor neopreen, maar idd een bontje is een goed idee. Echter waren die allemaal uitverkocht en moet ik er even op wachten. Heb haar nu al een aantal dagen stil gezet, omdat ik het niet wil verergeren. Maar ik ben wel benieuwd wat het nu kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:54

kan je een foto plaatsen voor ons ?
ben benieuwd hoe het eruit ziet.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:04

mijn pony heeft ook allemaal (kleine) bultjes op haar buik en bij haar lies, ze verspreiden zich uit over haar buik.

Ze heeft het nu een weekje en telkens lijken ze bijna weg en dan komen ze weer op, ik wacht nog 3 dagen en anders ben ik de DA.

De bultjes zijn klein en sommige hebben er een klein korste op, en ponsepons vind het fijn als ik er wat krabbel, het jeuk dus, maar niet dermate erg dat ze zelf gaat schuren.

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:09

2 paarden van een kennis van mij hadden dit ook. het kwam uiteindelijk door een in-enting tegen droes of tetanus.

Dus als je paard onlangs in-geënt dan even informeren bij je DA.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:18

Dit had een paard dat ik ken ook! Op een gegeven moment gingen de bulten weg en viel het haar eraf. de haren kwamen helaas niet meer terug. Het was heel raar de dierenarts wist het ook niet.

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:15

Het kan idd zomereczeem zijn, daarbij is de buik ook een veelvoorkomende plaats.