Bestrijding Hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margriet11

Bestrijding Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:35

Hallo,

Bij onze shetlander Keesje is vandaag hoefbevangenheid geconstateerd. De dierenarts heeft hem pijnstillers en ontstekingsremmers geven. Deze krijgt hij de komende 5-7 dagen ook nog. We hebben hem op stal gezet en hij krijgt nu maar een heel klein beetje hooi als eten.
Mijn vraag is wat we verder nog zouden kunnen doen om de hoefbevangenheid tegen te gaan of in ieder geval de pijn te verlichten.
Ik heb het één en ander gelezen over op nat zand zetten en afspoelen.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Groetjes Margriet

Hamer

Re: Bestrijding Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:50

Veel informatie kun je krijgen op de site ********. Ik weet wel dat een van deze mensen bijna niets anders doet dan hoefbevange paarden en ponies behandelen.
sucses met je ponie.
Laatst bijgewerkt door Justy op 11-05-06 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, zie sticky met links

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:56

om de pijn te verlichten kan je inderdaad de pony op nat zand zetten.de hoeven spoelen met koud water is ook goed.verder moet je hem voer geven waar niet teveel suikers inzit!en ook niet teveel voer geven.iik moest mijn paard proberen zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen.

margriet11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 08:58

Bedankt voor de reacties. Ben vanmorgen begonnen met benen afspoelen. Ik hoop dat alles goed gaat komen!

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:17

Ik hoop het ook voor je. Ik sluit me aan bij deze tips.

Zelf heb ik ook een shet die er erg geveoelig voor is. Je kan je shet daarom ook als product laminaze geven dat is een aanvulling voor hoefbevangen paarden. Je kan dit product daarna ook preventief gaan geven.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=116

Even naar beneden scrollen en dan zie je het staan. Als je nog een vraag over het prodcut heb kan je die aan mij stellen, je kan ook altijd hun een vraag stellen. Ze andwoorden dan zo snel mogelijk.

SiimOon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:18

@ Margriet 11 : wat is hoerfbevangenheid precies ? want ik ken een paard die dat schijnt te hebben, maar wat het precies is weet ik niet

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:52

heey SiimOon, ik hoopd at ik het ook mag uitleggen

Hoefbevangenheid is een stofwisselingsstoornis die leidt tot vochtuittreding ter hoogte van de lederhuid van de hoef. Dat vocht zit gevangen tussen het 'leven" en de hoorn van de hoef en kan nergens heen. Dit veroorzaakt een erge pijn bij het paard. Het is inderdaad zo dat er meerdere oorzaken zijn voor hoefbevangheid, - Hoefbevangheid kan worden veroorzaakt door een overmaat aan voer waar veel eiwitten en koolhydraten in zitten. - Ook plotselinge ratsoenswijzigingen kunnen leiden tot hoefbevangheid doordat zij de dikke darm verstoren. - Er zijn ook verschillende medicijnen die hoefbevangheid kunnen veroorzaken. - Het kan ook dat je paard door overbelasting, Bv door langdurig op een harde ondergrond te draven en te galopperen. - Ook ontstekingen in het lichaam kunnen leiden toot hoefbevangheid.

SiimOon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:57

@ Bloempje: Natuurlijk mocht jij het ook uitleggen ben er heel blij mee dat ik nu precies weet wat het is

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:58

Fijn dat je hebt begrijp

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:53

Ehm, een heel klein beetje hooi te eten? Ben je helemaal raar?
Waarschijnlijk heeft je shet juist veel gras gehad, en als je ineens de hoeveelheid voer verminderd kan het paard vet in het bloed krijgen en geloof me, dat wil je niet! Dus geef je pony een gewone hoeveelheid hooi met weinig eiwit.
Brandnetels geven helpt ook, hierdoor wordt het bloed weer schoner. En het helpt idd ook om je paard op nat zand te zetten, dat is lekker verkoelend voor de hoeven. Gewoon je pony helemaal laten rusten tot het weer beter gaat, en dan rustig beginnen met wandelen. En de rest van het leven van je pony uitkijken voor vers gras. Wat bij de pony van mijn buren ook goed heeft geholpen is natuurlijk bekappen. Dus misschien dat je dat ook kan proberen?
Succes ermee!

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:55

Even een vraagje aan jouw fatima_a enw at houd het in als je paard vet in zen bloed krijgt?

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:13

Ik weet het niet precies meer, maar mijn pony kreeg er iets tegen toen ze hoefbevangen werd.
Volgensmij werd het bloed dan dikker ofzo en konden er propjes ontstaan.

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:14

owkeey bendakt, ja ik had daar verder nog noit over gehoord. Maar dat zou wel kunnen dat er door te veel vet bloedklontering veroorzaakt wor!

margriet11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:19

Hoi, Bedankt voor de reacties!

Over het hooi, kan hij daar niet gauw teveel van hebben? Ben nu natuurlijk gauw bang dat hij te veel krijgt.
En over beweging heb ik verschillende verhalen gelezen, ik laat hem voorlopig maar op stal. Haal hem er alleen uit voor afspoelen.

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:29

Ik denk dat je hem dan beter wel in de bak kan zetten, want een beetje rustige beweging is goed voor een hoefbevangen paardje. Heb veel ervaring met hoefbevangenheid, vandaar.
Van hooi kan ie niet gauw teveel hebben, zo lang het maar niet te rijk hooi is.

margriet11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:34

Bedankt Fatima_a!
We hebben thuis geen bak, kan ik in plaats daarvan ook een beetje met hem stappen over zachte bodem?

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:35

Ja, dat is ook goed. Maar laat hem maar gewoon zn eigen tempo bepalen, en ook wanneer ie er zat van is weer terug gaan.

margriet11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:41

Oke! Hartstikke bedankt. Zal het gaan proberen.
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met hoefbevangenheid dus bedankt voor de tips!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:46

Hoi,
Ik heb maar even een account aangemaakt om te kunnen reageren.
Mijn shetlander is vorig jaar bevangen geweest.
Hooi kan je onbeperkt voeren. Mits het niet te eiwitrijk is.
Geen kuil voeren, dat is te eiwit en fructaan rijk!
Koeien hooi is vaak niet goed, veel eiwit enzo, probeer natuur hooi of iets dergelijks te krijgen. Het liefst van de 2e of 3e snede.
Hooi van vorig jaar (dit jaar is er ook nog niet natuurlijk) dat heeft al een tijdje gelegen.
eventueel kan de hoefsmid je pony speciaal bekappen, dat zorgt ervoor dat z'n hoefbeen niet kantelt.
kijk ook hier eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
en druk dan op de link fructaan in het menu, daar staat ook veel info en tips.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm, als je op deze pagina links op hoefbevangen klikt krijg je ook heel veel info.
probeer zo veel mogelijk de pony in beweging te houden, kan hij/zij niet in een paddock ofzo? plukje hooi in een hoek zodat hij wat te doen heeft.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Anders kan je altijd mailen/berichtje sturen.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 01:14

Een chromium/magnesium supplement bijvoeren heeft ook een heel positieve werking bij hoefbevangenheid.

Chromium helpt het bloedsuiker niveau beter te regelen. (Een beetje zoals chromium ook bij mensen met diabetes wordt aangeraden.)
Hier wordt dit supplement vaak gebruikt in de lente bij paarden met hoge vatbaarheid voor hoefbevangenheid en heb hier reeds veel positiefs over gehoord.

Groetjes, Patsy.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:12

Hoefbevangenheid is een stofwisselingsstoornis die leidt tot vochtuittreding ter hoogte van de lederhuid van de hoef. Dat vocht zit gevangen tussen het 'leven" en de hoorn van de hoef en kan nergens heen.
HIER MOET NOG STAAN:
DAARDOOR KANTELT HET HOEFBEEN NAAR BENEDEN EN GEEFT DRUK IN DE ZOOL
ik volg nl een hoefsmidopleiding[i]
Dit --- IS DUS HETGEEN ZOVEEL PIJN DOET --- veroorzaakt een erge pijn bij het paard. Het is inderdaad zo dat er meerdere oorzaken zijn voor hoefbevangheid, - Hoefbevangheid kan worden veroorzaakt door een overmaat aan voer waar veel eiwitten en koolhydraten in zitten. - Ook plotselinge ratsoenswijzigingen kunnen leiden tot hoefbevangheid doordat zij de dikke darm verstoren. - Er zijn ook verschillende medicijnen die hoefbevangheid kunnen veroorzaken. - Het kan ook dat je paard door overbelasting, Bv door langdurig op een harde ondergrond te draven en te galopperen. - Ook ontstekingen in het lichaam kunnen leiden toot hoefbevangheid.

[b]HAAL ALTIJD EEN VEEARTS BIJ EEN HOEFBEVANGEN PAARD ÉN DE HOEFSMID, OP NAT ZAND ZETTEN EN ER IS SPECIAAL BESLAG. VRAAG ADVIES AAN JE HOEFSMID!!!

Shetlandbokker #57

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:05

Kanteling van het hoefbeen hoeft niet altijd voor te komen. In het Engels is het iets duidelijker: de ontsteking van de laminae in de hoef heet "laminitis". Is daarnaast ook het hoefbaan gekanteld, dan spreekt men van de (ernstigere) vorm "founder".

Succes met je Shetlander, volgens mij ben je goed bezig zo. Op dit moment kun je helaas vrij weinig doen. Idd een goed voedingssupplement (laminaze, formula4feet, etc) en ong. 1 - 1.5% hooi aan lichaamsgewicht voeren. Laten lopen als 'ie wil, maar niets forceren. Op nat zand of zaagsel zetten (geeft beide goede ondersteuning), en met water koelen kan pijnstillend werken.
En als 'ie weer aan de beterende hand is:
-regelmatig goed laten bekappen
-nooit krachtvoer
-nooit kuil (maar (oud) hooi)
-weinig gras
-goed voedingssupplement (vit/min)
-voldoende beweging en op gewicht houden.

Vooral gedurende de eerste 6 tot 9 maanden na een 'aanval' bestaat er een verhoogd risico op opnieuw hoefbevangenheid. Maar ook daarna is het verstandig om voorzichtig te blijven.
Succes!!!

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:29

vincenza schreef:

Hoefbevangenheid is een stofwisselingsstoornis die leidt tot vochtuittreding ter hoogte van de lederhuid van de hoef. Dat vocht zit gevangen tussen het 'leven" en de hoorn van de hoef en kan nergens heen.

Het is een stofwisselingsstoornis die ontstaan is en zorgt voor een teveel aan gifstoffen in het bloed omdat de lever deze niet meer uit het bloed kan halen.
In dat geval wordt de bloedtoevoer naar de voet op een gegeven moment gestremd (te voelen aan de verhoogde puls boven de voet) hierdoor ontstaat ontsteking van de laminae tussen hoefwand en hoefbeen en zal door afsterving en druk de hoefwand weggedrukt worden van het hoefbeen.
Hoe hoger de hielen, hoe meer het hoefbeen met de punt naar beneden in de voet zal liggen. Zaak is dus, in plaats van beslag eronder, de hiel zo vlug mogelijk verlagen en het gedeelte van de hoefwand bij de teen weg te raspen, zodat door uittreding van het ontstekingsvocht de de zeer pijnlijke druk voor een groot deel weggenomen kan worden.

HIER MOET NOG STAAN:
DAARDOOR KANTELT HET HOEFBEEN NAAR BENEDEN EN GEEFT DRUK IN DE ZOOL
ik volg nl een hoefsmidopleiding[i]
Dit --- IS DUS HETGEEN ZOVEEL PIJN DOET --- veroorzaakt een erge pijn bij het paard. Het is inderdaad zo dat er meerdere oorzaken zijn voor hoefbevangheid, - Hoefbevangheid kan worden veroorzaakt door een overmaat aan voer waar veel eiwitten en koolhydraten in zitten. - Ook plotselinge ratsoenswijzigingen kunnen leiden tot hoefbevangheid doordat zij de dikke darm verstoren. - Er zijn ook verschillende medicijnen die hoefbevangheid kunnen veroorzaken. - Het kan ook dat je paard door overbelasting, Bv door langdurig op een harde ondergrond te draven en te galopperen. - Ook ontstekingen in het lichaam kunnen leiden toot hoefbevangheid.

[b]HAAL ALTIJD EEN VEEARTS BIJ EEN HOEFBEVANGEN PAARD ÉN DE HOEFSMID, OP NAT ZAND ZETTEN EN ER IS SPECIAAL BESLAG. VRAAG ADVIES AAN JE HOEFSMID!!!

Ongelooflijk dat dit op de hoefsmeden opleiding nog steeds geleerd wordt.
Heel internet staat vol met wetenschappelijke en ervaringsartikelen van wat er over laminitis en founder de laatste decennia is ontdekt.
Speciaal beslag zoals barijzers, is er de oorzaak van dat het genezingspercentage van laminitis zo laag is.
Een veel betere methode heb ik hierboven aangegeven.
De bedoeling is om een voet te creeren met een zo goed mogelijke doorbloeding, zodat alle gifstoffen zo snel mogelijk door het lichaam opgeruimd kunnen worden en dat krijg je echt niet door er een ijzer onder te timmeren, die het hoefmechanisme tegenwerkt.
Dus: een lage hiel, gedeeltelijk weggeraspte hoefwand en zoveel als mogelijk, je paard geeft direct aan wat wel of niet kan, beweging over een harde ondergrond.
De genezing wordt dan versneld door het hoefmechanisme, wat het toetreden van zuurstofrijk en voedend bloed mogelijk maakt.
Je paard is genezen zodra er voor 2/3 gedeelte een nieuwe hoefwand is gevormd, die zich vanuit de kroonrand weer aan het hoefbeen zal vastgroeien. Door deze hechting zal het hoefbeen weer hoger in de voet komen en de zool zal volgen, waardoor hij ipv een platte pannekoek te zijn, weer hol zal trekken.

Shetlandbokker #57

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:43

Birta schreef:
En als 'ie weer aan de beterende hand is:
-regelmatig goed laten bekappen
-nooit krachtvoer
-nooit kuil (maar (oud) hooi)
-weinig gras
-goed voedingssupplement (vit/min)
-voldoende beweging en op gewicht houden.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb een merrie staan die vorig jaar bevangen geweest is(toen ze drachtig was, het fabeltje dat drachtige merries niet bevangen kunnen raken is dus bij deze ook de wereld uit) en die krijgt flink krachtvoer, kuil en staat met de rest op het gras. Alleen in de lente en in de herfst(met hele erge temperatuur verschillen) haal ik haar van het gras af ivm fructaan.

Voer ik haar niet zoals ik nu doe dan heeft ze gewoon te kort(word ze sloom en mager). Een zogende merrie die ook flink aan het werk is heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig.

Nat zand(of als je hem op stal heb staan een natte plek op stal) en veel beweging zijn dingen om hem er wat bij te helpen. Nat zand koelt de ontsteking in de voet. En beweging moet je niet zien als 'kwak er maar een zadel op en kilometers maken', maar als lekker op het land wat op en neer scharrellen, ze geven dan zelf wel aan wat ze kunnen hebben. Beweging bevorderd de doorbloeding van de hoef en dus ook de genezing.