hoefsmid vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

hoefsmid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 15:14

afgelopen donderdag is de hoefsmid bij miijn verzorgpony geweest.

Maar nou schijnt hij de stand van de hoef te hebben aangepast omdat ze anders last zou krijgen van dr gewrichten.

Maar vervolgens loopt ze wat kreupel. (de ene hoef was niet warmer dan de andere)

Volgens de hoefsmid kwam dat, omdat ze moet wennen aan de nieuwe stand.

Zijn er hier nog mensen die het zelfde hebben??

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:29

Je pony zal wat spierpijn hebben, doordat hij ineens anders op zijn hoef staat. Een dag of wat rust geven totdat je ziet dat ze beter loopt. Bij spierpijn zal na een dag of 2 a 3 al verbetering te zien moeten zijn.

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:08

jah dat dachten wij eerst ook al... zal van de week wel eens kijken hoe ze loopt.
Stage weken beginnen weer

Hamer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:52

al een voet warm is en kreupel dan heeft je smid hem iets te kort bekapt.
het kan toch niet zo zijn dat een smid kan bepalen of dat een dier pijn in zijn gewrichten zou krijgen.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:06

door plotselinge standverandering kunnen ze kreupel worden, vergelijk het met jezelf als je jaren op hoge hakken hebt gelopen en in een keer op platte schoenen verder moet, je spieren worden in een keer flink opgerekt wat natuurlijk pijn doet.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:07

Klopt idd dat ze daar kreupel of gevoelig van kunnen zijn tenslotte staan ze al een behoorlijke tijd in een foute stad om het zo even te noemen. Als jij zelf altijd scheef staat en ze zetten je opeens recht voel je dat ook niet als prettig aan

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:18

mijn paard staat altijd scheef op zijn voeten en is altijd gecorrigeerd geweest. Hij is daar nooit kreupel van geworden.

sinds anderhalf jaar heb ik een andere hoefsmid en die zei dat paarden als ze volwassen waren niet meer gecorrigeerd mogen worden omdat ze juist dan last van hun gewrichten krijgen. dus uit zijn verhaal begrijp ik dat je de stand van de hoeven alleen kunt corrigeren als het paard nog in de groei is. daarna heeft het geen zin meer omdat de gewrichten dan naar die scheve hoeven zijn gegroeid, ga je die hoeven anders zetten, ja dan moeten ze of wennen of ze hebben pijn.

Ik heb dr verder geen verstand van en zolang hij zo goed zn werk doet mag hij terug blijven komen.
(nou vind ik deze hoefsmid helemaal geweldig want Shadow's hoeven hebben er nog nooit zo goed uitgezien)

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:09

zoals boven beschreven, het corrigeren op jonge leeftijd ga ik helemaal in mee, daarom is van jongsaf aan laten bekappen zo belangrijk , bij een ouder paard moet je niet teveel willen veranderen en zeker niet in 1 keer.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:40

hoe gaat het inmiddels met je pony? is het alweer verbeterd?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:33

Paarden ouder dan anderhalf moeten niet meer gecorrigeerd worden; de gewrichten hebben zich dan gevormd naar de afwijkende stand. Die ga je dus scheef (over)belasten als je 'm weer recht zet.
En verder: als mijn paard na het beslaan ook maar vaag onregelmatig is, bel ik gelijk m'n smid. NU terugkomen! Er is dan dus iets fout gegaan, want pijnlijk zijn na bekappen of beslaan is NIET goed.
Succes met je paard!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:18

Ik zou er ontzettend mee oppassen. Als ze op oudere leeftijd nog sterk gecorrigeerd worden en je gaat daarna flink aan het werk, dan kunnen de pezen ook flink overbelast worden.
En helaas weet ik hoe ver je van huis bent met een peesblessure....

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:26

tot 1,5a2 jaar kan er gecorrigeerd wroden.
hierna moet je van de stand afblijven en de stand van je paard zo laten.

gr hoefsmid melvin