Panisch voor vliegjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Panisch voor vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 14:23

Heb een probleem met mijn jonge KWPN'er van 5 jaar.
Hij wordt helemaal knetter als 's ochtends en 's avonds die kleine vliegjes in de lucht zijn.
Hij begint dan rondjes te lopen en als er veel vliegjes zijn te draven en te galoperen.
Hij wil ook niet bij je komen je moet met hem meelopen en dan snel vastmaken, stilstaan lukt absoluut niet hij sleurt je mee of gaat desnoods over je heen.
Het zijn die zomerexceem vliegjes en ja hij heeft wel wat jeuk maar niet heel erg het is volgens mij meer het idee dat ze er zijn, bij een paar vliegjes doet hij dit al.
Je snapt natuurlijk wel dat ik hem dan ook bijna niet kan berijden, buiten opstappen is sowieso niet mogelijk ook niet als iemand hem vasthoudt. Daarnaast is het heel vervelend rijden op een paard wat steeds met zijn benen schopt, wil draven of galoperen en met zijn hoofd slaat.
Gewone vliegen en horzels vindt hij alleen vervelend maar begint er niet van te rondjes lopen enzo.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat heb je er eventueel tegen gedaan.
Zet hem nu 's avonds om een uur of zes opstal en 's ochtends een uur of 10 eruit.
Op stal zijn ze ook wel een beetje maar dan reageert hij niet abnormaal.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:28

als je gaat rijden spuit hem dan in met anti vliegenspul. heb je geen ander stuk weitje met minder bomen en struiken, waar die rotbeesten steeds uitkomen? Ander zou ik hem overdag binnen zetten en sàvonds buiten

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:29

zelfde probleem hier bij mijn merrie met veulen, zo erg zelfs dat ze het veulen de kans niet geeft om te drinken.
....
nu ik haar in een stuk land heb zonder bomen en sloten, is het iets beter, maar meer dan goed inspuiten en 's avonds binnenhalen kun je niet doen, ja, een goeie deken.....

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:27

Dana01@ : Pfft, dat zal behoorlijk lastig zijn dat het veulen niet bij de moeder kan drinken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:59

Poeh, dat is behoorlijk lastig.
Zou wel handig zijn als je een vliegendeken met 'uieruitsparing' zou hebben, merrie minder last van vliegen en veulen lekker drinken .

Lijkt me knap lastig; Kan niet anders aanraden dan een goede, sterke vliegenspray. Questie van testen (proefmonsters www.paardendrogist.nl ) . Helemaal verhelpen doet het nooit, maar sommige sprays werken wel erg goed!

tex

Re: Panisch voor vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:50

Ook mijn ruin heeft er ontzettend last van. En helaas.... niets helpt. Alleen een vliegendeken van boven tot onder. En buitenrijden kan ook alleen met volledig vliegendeken zelfs met buikflap.

Het is geen aanstellerij. Ik heb het heel lang zonder geprobeerd maar dan wordt hij onhandelbaar. Continue schoppen met de benen tegen zijn buik en hij wordt behoorlijk opstandig. Zodra hij helemaal bedekt is, is het over en is hij weer het liefste paard van stal.

Geen enkele spray helpt afdoende. Alleen helemaal bedekken. Het is niet anders. Sommige paarden zijn nu eenmaal overgevoelig. Veel succes.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 07:58

Wat voor vliegendeken gebruik jij?