Wanneer Rhino enten voor de dekking!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Wanneer Rhino enten voor de dekking!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:39

Mijn merrie wordt deze maand gedekt (als het goed is..) en op advies van de DA heeft mn pap opeens bedacht om rhino te gaan enten.

De eerste heeft ze in mrt gehad en ze moet dus deze maand weer geent worden. Nu is mijn vraag: hoe lang moet dat voor de dekking gebeuren!?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:43

Volgens mij heeft het daar niet mee te maken (kan geen kwaad) maar moet je als ze gedekt is vaker gaan enten om de bescherming te optimaliseren tegen abortus (voor zover dat mogelijk is).

Saralonde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:10

Ik heb hier een veulen boekje liggen en er staat in dat het geen kwaad kan als je je merrie gewoon ent. Ongeveer een maand voor de uitgerekende datum is het goed als je influenza en tetanus geeft, zodat het veulen na de geboorte via de eerste melk de antistoffen alvast meekrijgt

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 10:23

Ja van influenza en tetanus weet ik.. Maar die Rhino geloof ik niet!

Ik heb altijd geleerd dat je die max 6 weken voor de dekking mag geven omdat de merrie er heftig op kan reageren waardoor ze het veulen afstoot.. Ik wil dat risico niet lopen!