Allergie voor hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nova

Allergie voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:42

Hi,

Ik zou graag willen weten wat je aan een paard merkt met een allergie voor hooi..

Mijn paard hoest namelijk al een poosje, het is een oppervlakkige hoest. Ik heb het vermoeden dat dit door het hooi komt, omdat ze na het eten van hooi begint te hoesten, het hooi maak ik nu nat maar de hoest blijft.
Ze stond bij de vorige eigenaar in de wei, hooi heeft ze daar nauwlijks gehad.
Kun je kuilgras als vervanging gebruiken?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:45

komt het niet door stof? en laat je het hooi wel een hele dag weken?

nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:49

Het lijkt niet dor het stof te komen.
Het hooi laat ik een aantal uur weken in water.. Hooi wordt ook uitgeschud, paard eet van de grond. Als bodembedekking gebruik ik flas. Dit alles op advies van de DA.
In een stoffige omgeving begint ze wel (oppervlakkig) te hoesten.

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:00

in kuilgras zit veel meer eiwitten dan in hooi dus je moet wel zeker weten dat je paard niet eiwitgevoelig is waarom vraag je de dierenarts niet om advies

Snowy2004

Re: Allergie voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:14

Weken van hooi heeft pas zin als het meer dan 12 uur in het water heeft gestaan, dan zijn de meeste stofdeeltjes eruit.
Daarna moet je het zo goed mogelijk uit laten lekken en dit kan je het beste doen door het in een hooinet buiten uit te laten druppelen.
Kijk ook uit dat je paard geen vlas eet, want dan krijg je weer andere narigheid.
Succes.
P.S. blijft hij hoesten, probeer dan Jeannette Kompier van Horse Body Balance, zie ook haar website www.horsebodybalance.com
Zij heeft die van mij er ook vanaf gekregen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:02

Geweekt hooi vinden paarden minder lekker, kans op rotting is groter en de voedingsstoffen spoelen eruit. Je doet er beter aan het enkel af te spuiten.

Luzerne / Kuil (wel hogere voedingswaarde) kan een alternatief zijn .

Snowy2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:49

Alleen afspuiten helpt niet om de stoffen en de schimmels uit het hooi te halen, dat doe je alleen door het hooi te weken. En dit moet minimaal 12 uur.
Als je normaal hooi 12 uur weekt en daarna uit laat lekken, gaat het natuurlijk niet meteen rotten. En de voedingsstoffen zitten in het hooi, niet erop.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:52

Allergie voor hooi kan ja. Mijn pony had dit ook , maar is er gelukkig overheen gegroeid.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:58

[quote="Snowy2004"]Alleen afspuiten helpt niet om de stoffen en de schimmels uit het hooi te halen, dat doe je alleen door het hooi te weken. En dit moet minimaal 12 uur.quote]

Volgens de laatste richtlijnen kun je volstaan met onderdompelen. Bijv. het hooi goed nat maken in een teil, even laten staan ( 15 minuten is genoeg) afgieten en voeren. Bij onze pony werkte dit afdoende. Ze is al een jaar hoestvrij.

nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 08:05

Bedankt voor de reacties! Mijn DA vermelde er ook niet bij dat het 12 uur moest weken.. maar ik laat het wel een paar uurtjes staan. maar het hoesten wordt er niet minder van..

Paarden met een allergie voor hooi hoesten dus alleen? Verder geen symptomen?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:18

Mijn paard heeft ook een allergie voor hooi en op aanraden van de DA heb ik lucerne gekocht. Dit is verpakt hooi zonder stof e.d.
Mijn paard hoestte ook en was kortademig tijdens het rijden.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:58

Meestal is er een allergie voor hooi door het stof wat er in zit. Zulke paarden kunnen ook gaan hoesten omdat ze op stro staan óf als er veel stof in de lucht dwarrelt na het vegen.

Hooi goed onderdompelen en laten weken moet voldoende zijn. Je kunt inderdaad kuil voeren als vervanging, daarin zit véél minder stof dan in hooi. Als bodembedekking kun je ook zaagsel gebruiken, vlas is minder makkelijk in het onderhoudt. Al is dat mijn mening.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:04

CarolineP schreef:
Snowy2004 schreef:
Alleen afspuiten helpt niet om de stoffen en de schimmels uit het hooi te halen, dat doe je alleen door het hooi te weken. En dit moet minimaal 12 uur.quote]

Volgens de laatste richtlijnen kun je volstaan met onderdompelen. Bijv. het hooi goed nat maken in een teil, even laten staan ( 15 minuten is genoeg) afgieten en voeren. Bij onze pony werkte dit afdoende. Ze is al een jaar hoestvrij.

Idd.

Ok, rotten niet. Maar je moet met onderdompelen/afspuiten kunnen voldoen, de voedingsstoffen spoelen eruit met weken.

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:27

Hallo mijn paard was enorm aan het hoesten. Heeft vele medicijnen gehad die allemaal niet hielpen. Bleek achteraf ook opeens allergisch te zijn voor stof. Paard staat op krullen en het hooi wordt
ondergedompeld. Ik dompel het hooi onder in een ton. Ik ververs het water wel dagelijks. Paard hoest niet meer.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:26

Ik weet idd niet of er veel voedingsstoffen verdwijnen als je het hooi nat voert. Is er iemand die daar wat meer over weet?
Er is nu wel een soort koek van Pavo met mineralen, die bedoelt is voor paarden die alleen gras eten. Onze pony eet wel gewoon biks, maar dus nat hooi.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:29

@Nova: onze pony had ook last van een snotneus. Niet altijd, maar bv als ze in de trailer had gestaan.

nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 07:03

Iedereen bedankt voor de reacties!
De DA denkt ook dat ze alergisch is, adviseerd droog kuil. Gelukkig had ik al geinformeerd bij boeren uit de buurt, dus kwamen ze het kuil gisteren gelijk brengen!
Verder wordt ze nu behandeld met medicijnen, moet na 10 dagen verschil merken.. dus afwachten maar..

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:50

Onze pony kreeg eerst ook een kuurtje Ventipulmin en moest het land op. Daarbij dus het natte hooi....Nooit meer een kuchje gehoord. Ook van de winter niet, toen ze gewoon op stal stond. Dus je kunt echt wel optimistisch zijn! Succes!!

nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:50

Ze krijgt nu ook een kuurtje Ventipulmin hoop ook dat het hier van over gaat! Moet binnen een aantal dagen al verbetering zien..

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:37

mijn pony hoest nu al bijna 4 weken. zit ook al 4 weken aan de ventipulmin en 2 weken aan de antibiotica. het is even goed gegaan maar daarna begon het erger te worden. nu staat hij sinds een week de hele dag op het land en merk dat hij veel minder hoest. Ik weet dat het bij hem geen stofallergie is omdat hij de eerste drie weken op stal stond met stro en toen was er niets aan het handje. hij staat nu in een buitenstal en toen is hij eigenlijk begonnen met hoesten. vandaag voor het eerst zonder zadel gestapt sinds 4 weken en niet hoesten, hij was zo braaf, deed geen stap verkeerd. toch ga ik as donderdag naar de kliniek voor een binnenwaarts onderzoek want wil wel zekerheid hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:35

In hooi zitten heel veel verschillende kruiden etc.. dus het kan best zijn dat ze dan allergisch is voor 1 van die kruiden, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een allergie zich uit in hoesten, eerder in bulten of plekken. Misschien zou nat hooi een optie zijn.