KOOPKWESTIE ataxies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roelof

KOOPKWESTIE ataxies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:17

Sinds 3 maanden hebben wij een onbeleerde 4-jarige kwpn-ruin gekocht van een fokker/stoeterij uit Opende in Groningen.

De dag na bezorging bleek het paard een dikke hak te hebben. We hebben de fokker gebeld en die kwam de volgende dag langs. Volgens hem was het een onschuldige piephak en zou dit gegarandeerd door het paard arbeid te laten verrichten volledig verdwijnen. Ook vertelde hij dat het paard op 3-jarige leeftijd tijden de periode van de hengstenkeuring een trap van een ander paard had gekregen en daarom nu nog last van een piephak. Op foto's zou niets te zien zijn. Het paard loopt erniet kreupel op.

Wij hadden het volste vertrouwen in deze fokker. Hij heeft een keurig verzorgd stallencomplex met binnenbak en noem maar op. Ook is eigenaar van meerdere goedgekeurde hengsten.

Vanuit dit vertrouwen hebben wij het paard eerst in longeertrainng genomen. Na een aantal weken hebben wij geprobeerd het paard zadelmak te maken. Het paard was hier zeer moeilijk mee en liet de eerste 3 dagen geen ruiter toe in het zadel. Op het zadel hangen was geen probleem, maar zodra je een poging dded om te gaan zitten, vond hij dit doodeng en knalde er dan vandoor.
Van een internationaal springruiter kregen wij de tip om het paard meer te laten wennen aan dingen ie op zijn rug gebeuren. Het paard moest vertrouwen krijgen dat er niets engs met hem gebeurde.
Hij heeft een jarenlange goede ervaring met het longeren met kleine jerrycans. Deze worden terhoogte van de stijgbeugels vastgezet aan de longeersingel. Met losse stijgbeugels kan ook, maar dit is wat paardvriendelijker. Het gewicht van de lege 2,5 liter jerrycan is zeer gering.

In het kort komt het er op neer dat wij op een gegeven moment een zeer ervaren ruiter in hebben gehuurd, die veel moeilijke paarden zadelmak heeft gemaakt.
Ook bij haar slaagde dit niet. Als het paard een volte in draf liep, knalde hij er plotseling van uit het niets vandoor en bokte dan net zolang door dat de ruiter uit het zadel werd gelanceerd. Het leek dan of het paard een pijnscheut kreeg.

Wij hebben op een geven moment de balans opgemaakt. De piephak ging in de praktijk helemaal niet over, maar werd door het werken juist erger. Wij hebben toen belsloten het paard helemaal na te latenkijken bij een paardenkliniek. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het paard ataxies is. Dit is volgens de arts ook de reden waarom het paard de plotselinge explosies vertoond. De ataxie zit hem vooral in de achterhand. Het paard is afgekeurd voorvde sport.

Wij hebben dit eerst telefonisch aan de fokker gemeld. De fokker weigert echter het paard terug te nemen, omdat wij volgens hem het paard hebben getraumatiseerd door het longeren met jerrycans. Hij bweerd zelfs dat het paard om die reden ataxieachtige verschijnselen vertoond. In de praktijk is het paard 2 x gelongeerd met een kleine jerrycan op de rechterzijde. De jerrycan was met een touwtje zo vastgeze, via de ringen van de longeersingel, dat deze niet tegen het paardenlijf aan kon komen. Het paard vond dit helemaal niet eng en na 2 keer zo 10 minuten te hebben gelongeerd, zijn wij hier weer mee gestopt. Toch had het een positief effect op het paard bij het toelaten van de ruiter in het zadel. De volgende dag kon de ruiter gaan zitten in het zadel.

Wij vinden dat de fokker volgens de consumentenwet het paard terug dient te nemen. Ook heeft voorafgaand aan de koop niet gemeld van e situatie rondom de hak. Na het telefoongesprek beweerd de fokker nu ineens dat hij voor de koop wel heeft gemeld dat het paard een piephak heeft en van de trap. Dit is volledig onzin, want wij waren op zoek naar een goed allround dressuur- en springpaard. De prijs van het paard was ook conform de beloofde kwaliteiten. Indien wij dus vooraf hadden geweten van welk gebrek dan ook, dan zouden wij nooit tot aanshaf zijn overgegaan. Laat staan dat wij de dag na aankoop met deze klacht de fokker zouden hebben gebeld, want dan wisten wij dit immers al.

Graag jullie mening of de fokker het paard dient terug te nemen.

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:19

Heb je dit paard bij aankoop laten keuren, klinisch en rontgologisch?
Je zal namelijk moeten bewijzen dat dit paard een gebrek had toen hij nog bij de fokker stond.

Roelof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:38

Volgens de consumentenwet die in 2000 van kracht is gegaan, moet de verkoper als hij als professioneel te boek staat, juist aantonen dat hij geen gebreken had op het moment van verkoop.
Volgens die nieuwe wet is de bewijslast dus omgekeerd.
Voor die wet hoef je als koper dus ook geen aankoopkeuring te doen. een verklaring van de fokker dat het paard 100% gezond is dus voldoende.
De koop en verkoop van paarden en andere dieren kun je nu vergelijken me de koop van b.v. een televisie. Die laat je ook niet bij de koop door een ander bedrijf technisch nalopen. Hiervoor geldt de algemene garantietermijn van 6 maanden. Deze geldt dus ook voor paarden.

gillian

Re: KOOPKWESTIE ataxies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:22

Wet of geen wet, toch had ik dit dier eerst laten keuren door een goede dierenarts.
Een piephak gaat ook niet over door werk.
Maar volgens mij moet de verkoper het paard wel terugnemen.

Voor jullie een harde leerschool...nooit een ongekeurd paard kopen in goed vertrouwen omdat de stallen ed er zo mooi en netjes uitzien.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:42

Lijkt me stug, een verkoper heeft meldplicht, maar de koper heeft onderzoeksplicht dus dat weegt redelijk tegen elkaar op. Een echte piephak is chronisch en trekt niet weg.
Het lijkt me echt heel moeilijk om dat paard te retourneren zonder dat jullie het hebben laten keuren.

Roelof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 17:37

Zoals ik al aangaf is volgens de wet het niet noodzakelijk om het paard voor de koop te laten keuren. In deze wet gaat men er van uit dat de professional kundig genoeg is om te beoordelen of het paard 100% is. Omdat de verkoper heeft aangegeven dat het paard
100% ezons is en geschikt voot topsport heb je als consument in dat geval aan je onderzoekplicht voldaan. Natuurlijk spijt het ons dat ons vertrouwen zo geschaad is. En zeker als wij hadden geweten met wat voor fokker wij te doen zouden hebben, zouden wij zeker vooraf hebben gekeurd.Echter hebben wij expleciet gevraagd of dit nodig was. Nogmaals op basis van wat de fokker onsaangaf en mede dat hij de eigenaar is van deze hengst, haden wij het volste vertrouwen is deze man.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:46

Neem eens contact op met de paardenadvocaat (www.paardenadvocaat.nl). Als je ze belt kan je de zaak voorleggen en krijg je vaak een goed en deskundig oordeel (Gratis). Doet de verkoper moeilijk dan is het wellicht voldoende als je 1 brief door een advocaat laat schrijven. Zeker als hij een goede naam heeft en je in je recht staat dan kiest hij vast 'eieren voor zijn geld'......

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:58

Volgens mij heb je als koper in het geval van de aankoop van een paard wel degelijk een onderszoeksplicht. Dus kun je beter een dierenarts laten kijken voordat je een paard definitief koopt.
.
Verder is een koopcontract nooit weg. Laat hierin altijd opnemen wat het paard al weet/ cq. hoever hij is afgericht en de eventuele problemen van het paard. In dit geval dus de piephak.

Nu is het wel zo dat een professionele verkoper vlgs. de huidige wet het eerste half jaar de bewijslast moet leveren, in dit geval dat hij onschuldig is c.q. jullie onschuldig.

Probleempje in dit geval is wel dat een paard van de een op de andere dag ataxties kan worden, bijv. door een wat ongelukkige val van de klep van de trailer. Daarom is een aankoopkeuring ALTIJD aan te raden, in het belang van beide partijen.

Stel de verkoper z.s.m. schriftelijk aansprakelijk en neem inderdaad snel contact op met advocaat c.q. rechtshulp die verstand hebben van paarden. De wet is wel vriendelijk voor een pariculiere koper versus handelaar. Maar een paard wordt nog steeds niet helemaal vergeleken met een magnetron. Je kunt er geen nieuw deurtje inzettenc.q. nieuw been aanschroeven. Het blijft levende have waar je als koper een zgn. zorgplicht voor hebt.

Succes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 01:09

Roelof schreef:
Sinds 3 maanden hebben wij een onbeleerde 4-jarige kwpn-ruin gekocht van een fokker/stoeterij uit Opende in Groningen.

De dag na bezorging bleek het paard een dikke hak te hebben. We hebben de fokker gebeld en die kwam de volgende dag langs. Volgens hem was het een onschuldige piephak en zou dit gegarandeerd door het paard arbeid te laten verrichten volledig verdwijnen. Ook vertelde hij dat het paard op 3-jarige leeftijd tijden de periode van de hengstenkeuring een trap van een ander paard had gekregen en daarom nu nog last van een piephak. Op foto's zou niets te zien zijn. Het paard loopt erniet kreupel op.

piephak hoeft idd geen problemen te geven, het is alleen niet mooi om te zien dus zou er wat aan de prijs van het paard gedaan moeten worden bij de verkoop
vaak verdwijnen piephakken niet, ook niet als je het vocht eruit laat halen, dat komt vaak binnen een paar dagen/weken weer terug
mijn paard had een lichte piephak na een trap tegen de stalwand, die is gelukkig weggetrokken al dacht de DA dat het niet helemaal weg zou gaan, dit heeft wel vrij lang geduurd

Roelof schreef:
Wij hadden het volste vertrouwen in deze fokker. Hij heeft een keurig verzorgd stallencomplex met binnenbak en noem maar op. Ook is eigenaar van meerdere goedgekeurde hengsten.

hoe goed iemands naam ook is je kan nooit daardoor weten dat diegene te vertrouwen is
maar rontgenfoto's zeggen ook niets, heb er 2 compleet gekeurd gekocht, beide zijn inmiddels afgeeurd voor de sport, maargoed bij aankoop waren ze wel 100% gezond dat is dan de enige zekerheid die je hebt

Roelof schreef:
Ook bij haar slaagde dit niet. Als het paard een volte in draf liep, knalde hij er plotseling van uit het niets vandoor en bokte dan net zolang door dat de ruiter uit het zadel werd gelanceerd. Het leek dan of het paard een pijnscheut kreeg.

klinkt idd als pijnscheut en daardoor bokken tot de ruiter eraf gaat, zou de rug eens grondig na laten kijken, kissing spines of een stuk onschuldiger bv wat scheve wervels kunne ook dit effect geven
ook ken ik een 3 jarig paard met spat die volledig flipte als je erop ging zitten, na een bezoek aan de DA bleek het paard spat te hebben, of die nog meer had aan bv rugproblmen wat de oorzaak kon zijn van het gebok is niet onderzocht, de spat was al genoeg reden om het paard terug te doen naar de verkoper

Roelof schreef:
Wij hebben op een geven moment de balans opgemaakt. De piephak ging in de praktijk helemaal niet over, maar werd door het werken juist erger. Wij hebben toen belsloten het paard helemaal na te latenkijken bij een paardenkliniek. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het paard ataxies is. Dit is volgens de arts ook de reden waarom het paard de plotselinge explosies vertoond. De ataxie zit hem vooral in de achterhand. Het paard is afgekeurd voorvde sport.

dat is idd het vervelende aan een piephak, het voxcht gaat er in meeste gevallen dus niet uit
ataxie is uitval van zenuwen, mijn paard(niet diegene met spat) zou dit ook hebben
maar wat mij verteld is voelt een paard geen pijn bij ataxie, alleen een verminderde controle over de achterhand en dat kan verergeren totdat het paard uitzwaait met de achterhand tegen dingen aan of zelfs gaat vallen tijdens het rijden
van paarden die vanwege de ataxie exploderen as je erop gaat zitten heb ik nog nooit gehoord en ik heb toch heel veel info over ataxie gezocht toen me verteld werd dat mn pard in 6 tot 9 mnd zou gaan vallen omdat de ataxie zo ernstig was(dit was in okt '04 paard is er nogsteeds en doet het super, was foutediagnose bleek achteraf..)
wel wordt een paard met ataxie idd afgekeurd voor de sport(al ligt het wel aan de mate van de ataxie) ivm gebrekkige coordinatie waardoor rijden soms niet meer kan, of iig geen ingewikkelde zijgangen(paard weet ff simpel gezegd aan de voorkant niet goed wat de achterkant doet, dus dan valt fanatiek dressuren of springen niet altijd mee )

Roelof schreef:
Wij hebben dit eerst telefonisch aan de fokker gemeld. De fokker weigert echter het paard terug te nemen, omdat wij volgens hem het paard hebben getraumatiseerd door het longeren met jerrycans. Hij bweerd zelfs dat het paard om die reden ataxieachtige verschijnselen vertoond. In de praktijk is het paard 2 x gelongeerd met een kleine jerrycan op de rechterzijde. De jerrycan was met een touwtje zo vastgeze, via de ringen van de longeersingel, dat deze niet tegen het paardenlijf aan kon komen. Het paard vond dit helemaal niet eng en na 2 keer zo 10 minuten te hebben gelongeerd, zijn wij hier weer mee gestopt. Toch had het een positief effect op het paard bij het toelaten van de ruiter in het zadel. De volgende dag kon de ruiter gaan zitten in het zadel.

een jerycan kan geen ataxie veroorzaken lijkt me, vastligge op stal, onderuit gaan tijdens het rijden/spelen in de wei of omklappen tijdens het steigeren kan dit wel veroorzaken

en ja de verkoper zit wrsch niet bepaald op een 'slecht' paard te wachten dus die zal er(helaas voor jou) alles aan doen om dat paard dus niet terug te hoeven nemen
hoe is het inrijden verder gegaan nadat het paard een ruiter op zn rug toeliet?

Roelof schreef:
Wij vinden dat de fokker volgens de consumentenwet het paard terug dient te nemen. Ook heeft voorafgaand aan de koop niet gemeld van e situatie rondom de hak. Na het telefoongesprek beweerd de fokker nu ineens dat hij voor de koop wel heeft gemeld dat het paard een piephak heeft en van de trap. Dit is volledig onzin, want wij waren op zoek naar een goed allround dressuur- en springpaard. De prijs van het paard was ook conform de beloofde kwaliteiten. Indien wij dus vooraf hadden geweten van welk gebrek dan ook, dan zouden wij nooit tot aanshaf zijn overgegaan. Laat staan dat wij de dag na aankoop met deze klacht de fokker zouden hebben gebeld, want dan wisten wij dit immers al.

Graag jullie mening of de fokker het paard dient terug te nemen.

piephak hoeft geen belemmering voor de sport te zijn, het ziet er alleen niet mooi uit, foutje in het exterieur, dus zou de prijs lager moeten/kunnen zijn dan wanneer het paard het niet had

helaas geldt er voor de koper een onderzoeksplicht, maar als je bij een berdrijf ipv particulier ene paard koopt heb je als koper meer rechten omdat het bedrijf als proffessioneel gezien wordt en daardoor meer plichten heeft tov de koper
en wat ik uit het verhaal op maak hebben jullie het paard niet bij een particulier gekocht maar bij een bedrijf, dat kan jullie geluk zijn al blijft het een lastige zaak

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:03

Wauw ben ik het even met Renske eens! Vooral het stukje over rugproblemen/ kissing spines dat lijkt mij ook veel waarschijnlijker!!
Tegenwoordig kan je bij een keuring beter ook even een foto van de rug laten maken!

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:07

Ik snap iets niet........
Paard heeft als 3 jarige een piephak opgelopen staat er.
Hij is nu 4. Jij hebt hem 3 mnd.
Dan heeft ie de piephak dus al gehad op het moment van aankoop.
Heb je het paard gezien toen je hem kocht ? ( soms wordt er nog wel ongezien gekocht nl, ook door mij)
Heb je hem laten keuren ? ( onderzoeksplicht, idd ook bij paarden van handelaren, ref rijdende rechter)

Ataxie en schrik/pijnreacties, daar geloof ik niet in.
Kissing Spines wel !

Het paard is naar de hengstekeuring geweest en kent dus longeren, neem ik aan.
Hebben ze daar geprobeerd om hem zadelmak te maken ? ( misschien had ie daar ook al bokneigingen)

Dit zijn allemaal dingen die essentieel zijn.
Piephak is gewoon schoonheidsfout, dus dat kan het niet zijn.

Ben benieuwd naar je antwoorden.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:10

Grote stallen die paarden van 4 jaar onbeleerd/niet zadelmak verkopen, daar zit bijna altijd wat achter. Voor de winst is het veel beter om eentje die niet goed genoeg is om aan te houden, of die niet door de bezichtigingen komt, zo snel mogelijk te verkopen. Als 3 jarige dus.
Om een paard een jaar extra aan te houden zonder 'm in waarde te laten vermeerderen door aan te rijden is niet slim voor je portomonnee. Of er moet natuurlijk iets met zo'n paard zijn, dat je hoopt dat met een jaartje extra weidegang verdwijnt/minder zichtbaar wordt. Ataxie bijvoorbeeld.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:23

ik heb niet alles gelezen... was me iets te lang.. haha

maar ik weet wel dat er een nieuwe wet is... wel of niet gekeurd de eigenaar moet het paard terug nemen...

binnen 6 maanden mag je het "ruilen"

maar tog vind ik het dom dat je een paard niet laat keuren voordat je hem koopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:29

De koper kan, indien het geleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, eisen dat de overeenkomst wordt nagekomen. U kunt daarbij denken aan herstel van het niet deugdelijke artikel, levering van het ontbrekende of vervanging. Indien de verkoper de klachten niet binnen een redelijke termijn verhelpt, kan de koper een beroep doen op ontbinding van de overeenkomst. Dit heeft tot gevolg dat de verkoper het gekochte terug dient te nemen en aan de koper de koopsom dient te retourneren.

Klachten worden soms verholpen, soms niet. In het laatste geval kan de reactie van de verkoper zijn, dat
- de garantietermijn verstreken is;
- de koper de spullen niet op de juiste manier heeft behandeld of gebruikt;
- niet de verkoper verantwoordelijk is, maar de leverancier of de fabriek.

Op de eerste twee argumenten wordt hierna ingegaan. Wat de derde betreft, geldt dat de verkoper contractspartij is en niet de fabriek. Juridisch is dit derhalve geen argument. Ondanks al deze argumenten geldt nog steeds de hiervoor genoemde hoofdregel.
De omstandigheden van het geval spelen steeds een belangrijke rol. U kunt daarbij denken aan:
- de prijs die betaald is;
- nieuw of tweedehands;
- het inwinnen van informatie voorafgaand aan de koop;
- onderzoek voorafgaand aan de koop.

Betaalt u een relatief lage prijs of koopt u een tweedehands artikel dan mag u hiervan minder verwachten. Koopt u bijvoorbeeld een tweedehands auto dan is het verstandig deze eerst te laten keuren. U kunt dan problemen voorkomen. Het gaat te ver om hierop inhoudelijk dieper in tegaan. Wel wordt nog kort stilgestaan bij de garantiebepalingen.

Indien de garantietermijn verstreken is, gaat men er vaak van uit dat de koper bij klachten geen rechten meer heeft: "er is niets meer aan te doen". De onfortuinlijke koper legt zich bij de situatie neer. Echter, nog steeds is de hoofdregel van toepassing. Een voorbeeld ter verduidelijking.

Er wordt een wasmachine gekocht met een garantie gedurende twee jaar. Na ruim drie jaar gaat de motor van het apparaat kapot. De kosten van reparatie benaderen de koopprijs. De koper krijgt van de verkoper nul op het rekest; de garantie is immers verlopen. Van een nieuwe wasmachine mag men, behoudens bijzondere omstandigheden, verwachten dat deze relatief lang meegaat. Het is immers een duurzaam gebruiksartikel. De koper kan niet verlangen dat zonder bijbetaling een nieuw apparaat wordt geleverd. Er is immers al drie jaar gebruik gemaakt van de machine. Toch heeft de koper in een geval als dit, nog wel rechten.

De waarde van garantie is vooral dat, als het defect binnen de garantietermijn optreedt, de verkoper moet bewijzen dat het gebrek ontstaan is door onjuist gebruik. De verkoper dient tot reparatie over te gaan, tenzij hij dit bewijs kan leveren.

Zoals gezegd staat ieder geval op zich. Steeds dient gekeken te worden naar alle omstandigheden van het geval. De uitkomst zal dan ook steeds anders zijn.

De wet sinds 2003, gaat ook op voor dieren:

De verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eigenschappen die bij de koop zijn toegezegd en aan eigenschappen die de koper bij normaal gebruik ervan mag verwachten
Als een product na aanschaf defect gaat of gebreken vertoont die de koper niet behoefde te verwachten, dan kan de koper de verkoper voor dat defect of gebrek aanspreken. Wat de koper mocht verwachten is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, de intensiteit van het gebruik en de toezeggingen van de verkoper en de producent. Het moet dan wel gaan om een defect dat al aanwezig was op het moment van levering ook al openbaarde zich dat pas later (bijvoorbeeld roest bij een auto).

Openbaart zo'n defect zich binnen zes maanden na aanschaf dan wordt ervan uitgegaan dat dit het gevolg is van een gebrek dat al bij levering bestond. De verkoper moet aantonen dat dat niet het geval is. Het is dus niet zo dat de verkoper gedurende deze zes maanden moet instaan voor elk gebrek. Indien hij bijvoorbeeld aannemelijk kan maken dat het gebrek het gevolg is van een onjuist gebruik of een onjuiste verzorging, dan is hij niet aansprakelijk. De verkoper hoeft derhalve gedurende deze zes maanden niet in te staan voor elk gebrek alsof hij een garantie heeft gegeven.

Indien een gebrek zich na deze zes maanden openbaart, dient de koper te bewijzen dat het gebrek al bij de aflevering bestond.

Vanaf het moment van ontdekken van een defect of gebrek aan een product heeft de koper twee maanden de tijd om bij de verkoper te klagen en eisen te stellen. Wacht hij daarmee langer dan twee maanden dan verspeelt hij zijn rechten. Die rechten verspeelt hij ook als hij niet binnen twee jaar na de ingediende klacht actie onderneemt, bijvoorbeeld een gerechtelijke actie.

Vond het toch wel interessant dus heb eens ff op internet gesnuffeld naar consumentenrecht. Dit gaat over de verkoop tussen een professioneel verkoper en een particulier. Anders ligt het weer anders.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:48

Weet er zelf niets van, maar vind het erg interressant om dit topic te volgen. Hoop voor je natuurlijk dat je hem 'inruilen' kunt.

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:56

als ik je site zie heb je ook een eigen (handels) stal? Vind het hele verhaal vaag en het lijkt erop dat het gewoon een moeilijk paard is die niet zadelmak te krijgen is (die bestaan ook) het verhaal over ataxie e.d geloof ik niet samen met ontploffingen. Vind het ook niet netjes dat je de woonplaats e.d in dit topic zet van de fokker en de rest op je site want 1+1=2 nu weet ik wie het is en anderen kunnen dit nu ook weten en dat had je voor je moeten houden........................

Roelof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:55

Tja, laat ik zelf maar weer eens reageren.
Laat ik beginnen met het vasstellen an ataxie. Dit is door de da fysiek vastgesteld en daarna medisch door onderzoek bevestigd.
Wij gaan er vooralsnog van uit, dat de diagnose goed is. Indien het anders mocht zijn, dan hopen wij maar voor het paard dat het behandelbaar is. Hopelijk biedt de consumentenwet nog wat licht aan de horizon. Op dit moment hebben wij een behoorlijke schadepost van een aantal duizenden euro's.
Ik begrijp best de reactie van Zazou Murier, alleen is de praktijk zodat deze fokker er alles aan doet, om in zijn kringen ons zwart te maken. Wij zouden het paard hebben getraumatiseerd en dit is volgens hem de reden van de ataxie-achtige verschijnselen. Wij voelen ons door hem enorm beledigd en hebben dan ook niet zoveel moeite met het feit dat zijn identiteit hier en daar bekend wordt. Jij zult degene maar wezen die daar een paard gekocht hebt. Bij een probleem wordt er dan door hem gelogen en wordt jou naam door hem te grabbel gegooid. Realiseer je hierbij dat wij nu al in de eindstrijd zitten. De fokker hebben wij ruimschoots en meerdere malen verzocht om tot een oplossing te komen. Echter het bovenstaande is de wijze hoe hij hier mee omgaat.
Maar goed daar ging deze topic niet over.
Inmiddels heb ik het advies opgevolgd en ligt ons dossier bij een gespecialiseerde advocaat. Afwachten dus wat van die kant de reactie zal zijn.
Goed dan even over onze website:
Tijdens een cursus webdesign is deze site gemaakt. Zoals op de indexpagina al staat vermeldt, gaat het dus om een privéstal en niet meer dan dat. Wij hebben slechtst 2 paarden, waarvan er nu éém wordt klaargemaakt voor de sport. Handelsstal?, ik dacht het niet.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:29

Succes! Hopelijk komt het allemaal goed!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:33

ach vaststellen van ataxie heb ik geen hoge pet van op
het zou écht zo zijn aldus utrecht, mn eigen DA twijfelde over lichte ataxie, volgens utrecht was het al zeer ernstig
we zijn nu ruim 1,5 jaar verder en het omvallen etc wat binnen een halfjaar zou gebeuren dat gebeurd echt niet
wel stond er vanalles scheef i zn rug&bekken/heupen waardoor spierne verkrampt waren en hij daardoor moeite met z achterhand had
en erg stout was met het rijden als in volledig in staking gaan, met gevaar voor ruiter&zichzelf

en wat de verkoper van het paard zegt over de ataxie is al helemala de grootste onzin! je krijgt alleen atactische verschijnselen bij blokkades in de rug of hals, bv bij klem zittende zenuwen door scheve wervels of bij zenuwbeschadigingen

echt niet van longeren met jerrycans of mislukt zadelmak-maken
flink hard vallen op zn rug, of vastliggen op stal was dan een beter argument geweest, maar door dat longeren met jerrycans....echt niet

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:37

gillian schreef:
Wet of geen wet, toch had ik dit dier eerst laten keuren door een goede dierenarts.
Een piephak gaat ook niet over door werk.
Maar volgens mij moet de verkoper het paard wel terugnemen.

Voor jullie een harde leerschool...nooit een ongekeurd paard kopen in goed vertrouwen omdat de stallen ed er zo mooi en netjes uitzien.

Idd, maar hji moet het paard dus wel terugnemen.
Tenzij hij goede bewijzen heeft van het paard vóór de koop..