hoeveel hooibalen per week voeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoeveel hooibalen per week voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:55

Ben benieuwd hoeveel hooibalen jullie per week/maand voeren

Ik kom dus gemiddeld op 10 pakken van ongeveer 18 kg uit en ik ben dus de enige op stal die op 10 komt, de anderen altijd op 5 Men vind dus nu dat ik wel erg veel voer....

Rekensommetje geeft mij gemiddeld 6 kg ruwvoer per dag is elke 3 dagen een baal is ongeveer 2,5 balen per week. Onze paarden staan niet op stro.

Maar voer ik nu echt te veel? Ben benieuwd wat jullie voeren.

fjordnina

Re: hoeveel hooibalen per week voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:03

afhankelijk van het soort paard, leeftijd, wat je ermee doet en hoe veel hij op stal staat.

Ik heb een fjord 24/7 buiten en recreatief gereden. Ik voer 's zomers vrijwel niks bij en in de winter krijgen ze ongeveer 6/7 baaltjes per week. Dit zijn dan wel kleine baaltjes. Misschien is 6 tot 8 plakken per dag makkelijker gezegd. Mijn fjord staat wel samen met een shet en daar voer ik natuurlijk ook gelijk voor, dus het is moeilijk om te splitsen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:07

haha, ik wil wel veel hooi voeren maar hij eet het gewoon niet allemaal op.
We voeren gewone kleine baaltjes gewoon hooi, ik voer er zo'n 10 tot 13 in de maand op.
Hij krijgt 2x per dag, 's morgens dikke plakken en 's avonds ook. Heb geprobeerd meer te geven maar wordt gewoon niet gegeten en roert het door de hele box.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:23

russel:

als jouw paard er goed uitziet dan lekker de anderen laten kletsen en gewoon voeren wat je nu ook doet.

ik verbruik ook maar drie of vier pak hooi per week, ap krijgt drie dikke plakken per dag

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:27

Dat scheelt per paard denk ik.. die van mij krijgt nagenoeg geen krachtvoer in de winter maar onbeperkt hooi/kuil en ik verbruik ook meer dan anderen op stal.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:07

ik vind het hier niet veel, hier knabbelen ze met z'n 2 ook een dikke baal per dag weg als ze in de paddock staan.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:56

Lijkt me prima. Ruwvoer (hooi dan) is het beste wat je een paard kunt voeren. Daar kan je beter veel van geven en dan minder brok in verhouding. Die van mij krijgt 4 plakken dus ook zo',n 8 kg.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:32

De mijne kreeg in de winter toch ongeveer een halve baal per dag, soms meer. Dat kwam op minimaal 14 balen per maand.
Stalhouder was het daar ook niet mee eens, die vond dat ik maar meer brok moest voeren, maar het is mijn paard en ruwvoer is nog altijd de basis!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:34

Mijne krijgt een hele baal per dag (ze heeft dus constant hooi ter beschikking). Ze staat redelijk mager en dat vind ik best raar (ze heeft geen wormen, heeft al een wormenkuur gehad). Waarschijnlijk zal ze aan het groeien zijn.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:39

mijn hooi balen zijn iets groter en wegen ongeveer 25kg.

ik heb een fjord en een haf en die krijgen in de winter samen een baal per dag, en als de fjord werkt krijgt hij voor elk uur werk een schep granen er bij.

ze staan in een open loopstal waar het in de winter net zo hard vriest als buiten en dan hebben ze wel een beetje diezel nodig om warm te blijven.

nu staan ze op de wei en mogen ze zelf eten zoeken

een oud boertje zei eens tegen me; een paard leeft van zijn hooi en loopt op de haver; daar heb ik me altijd aan gehouden en het werkt nog steeds

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:01

mooi gezegde alex

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:04

Mijn snoepie heeft ook een open stal en is dan ook 24/7 buiten het hele jaar door. Hij mag zoveel hooi als hij wil. Ik controleer 4x per of hij nog hooi heeft en hij krijgt nieuwe als het op is.
Ik zit op ca. 20 baal per maand maar moet zeggen dat we nu zwaardere pakken hebben waar veel meer hooi in zit dus nu zal het minder zijn.
Hij krijgt hooguit 0,5 tot 1 kg eiwitarme muesli per dag, das meer voor het idee en de smaak dan dat hij er wat aan heeft maar hij vindt het wel erg lekker
In de zomer merk je duidelijk dat hij minder hooi eet, in de winter kan hij er wat van maar goed, 't is dan ook een paard natuurlijk en hij moet warm kunnen blijven als het koud is.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:42

Basis regel is dat een paard per dag minimaal 9-12 kg ruwe celstof rijke producten dient te krijgen.

Ik hou altijd aan de hoeveelheid brok in kg keer 3 is ongeveer de ruwe celstof behoefte.

Het hangt dus van een hele boel factoren af. Type paard, is er nog weidegang en het werk dat het paard moet doen.

Als je paard alles op eet en hij ziet er goed uit, dan is dat volgens mij een goede graadmeter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 06:32

alex66 schreef:
mijn hooi balen zijn iets groter en wegen ongeveer 25kg.

ik heb een fjord en een haf en die krijgen in de winter samen een baal per dag, en als de fjord werkt krijgt hij voor elk uur werk een schep granen er bij.

ze staan in een open loopstal waar het in de winter net zo hard vriest als buiten en dan hebben ze wel een beetje diezel nodig om warm te blijven.

nu staan ze op de wei en mogen ze zelf eten zoeken

een oud boertje zei eens tegen me; een paard leeft van zijn hooi en loopt op de haver; daar heb ik me altijd aan gehouden en het werkt nog steeds

Ja, zo werkt het wel. Nou heb ik wel een paard die blijft eten tot het op is, dus geen maat kent. Ook is mij opgevallen dat als ik uitmest er in de ochtend 5 x drollen liggen en bij die andere die 1 plak minder in de avond krijgen er maar 2 liggen. Sta er net, dus ben benieuwd wat ze in de winter van mij gaan zeggen

Zou kunnen zijn dat mijn paard zijn eten niet zo goed verteerd? Dus een halve baal per dag geen luxe maar een must is?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:50

mijn paard verteerd zijn eten prima en toch heeft hij die halve baal echt nodig en dat is nog wel een fjord waar van gezegt wordt dat ze van de wind al vet worden.

de een heeft nou eenmaal meer eten nodig als de ander, en als de tanden in orde zijn en de mest is goed, zou ik gewoon lekker zo door blijven voeren.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:53

4 Plakker per dag....
Ik weet niet hoeveel balen dat zijn maar zeker minder als 10

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:44

Bij 6 shetlanders gaat er bij mij iets meer dan een baal per dag door heen.

Nu voer ik 's winters kuil en dat koop in grote balen. Geen idee meer hoeveel ik nu ongeveer voer. Onbeperkt(het is meestal een uurtje voor de volgende voerbeurt op) en ik doe een week of 4 met zo'n grote baal.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:58

we hebben het hier wel over baalen maar eigenlijk moeten we over kilo`s praten, wand het ligt er maar net aan hoe strak een baal is geperst.

ik heb mijn hooi bij de buurman vandaan en die had zijn hooipers wel heel strak staan vorig jaar

gevolg de baalen zijn niet te tillen, dit jaar hoop ik dat hij ze wat losser perst zo dat ze op max 20kg uitkomen.

en dan heb ik dus nog meer baalen nodig

dus voor dat je denkt dat je paard wel heel veel eet til eerst een een baal op of pak een weegschaal

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:22

wij voeren ong. 3 kwart baal hooi per dag en dat is aan 2 haflingers en 1 shetlander

Hinata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:51

Quasito krijgt op het moment geen hooi, omdat ze in de wei staat! Maar al staat ze op stal krijgt ze 's ochtends 1 plak, en 's avonds 1 of 2 plakken hooi!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:03

Mijne eten ook met z'n tweeën 10 balen hooi in de week.
Daarbij 3kwart schep krachtvoer p/d per paard en ze worden iets te dik.
Maar ze werken niet, lopen wel altijd buiten met inloopstal.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:24

Mijn 2 jarige hengst en mijn 16 jarige merrie die werkt. Staan overdag buiten en s'nachts op stal. Ik geef mijn hengst echt een hele grote berg denk zo'n 2 plakken per keer. En mijn merrie 1 plak per keer. (krijgen 2 x per dag) Mijn hengst eet echt alle sop tot het laatste hooitje. En mijn merrie laat nog de helft staan. Maar durf haar niet minder te voeren. Ze krijgt al zo weinig ben bang dat als ze ineens wel trek krijgt er te weinig ligt.