het schuren begint weer.. :( we komen er maar niet vanaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_annetjj

het schuren begint weer.. :( we komen er maar niet vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:40

*zucht*

we hebben vorige zomer's een vreselijke elende gehad..
de paardjes zijn verhuist naar hele andere omgeving (3 jaar geleden)
de 1e zomer stond Caval(merens) opeens te schuren..
agg ja...ieder paard schuurt wel eens..
en het was ook niet zo erg,, goed wassen met antiroos/jeuk en hij kon er weer tegen..
de zomer daarna was echt een ramp..
hij had een suk van zijn staart afgeschuurt en zijn manen werden ook steeds korter..
de DA is vaak langs geweest maar hji wist ook niet wat het kon zijn..
we hebben er vanalles opgesmeert..
uiteindelijk heeft hij veel in de stal gestaan en hebben we de zomer overleefd,,
de zomer daarna was gewoon nog veel erger.. heel zijn staart zal er af..zijn manen..kale plekken op zijn buik,benen, en hij had gewoon geen haar meer op zijn hals..
we hebben echt alles geprobeert,, olie, zalfjes, zijn bloed is gecontroleerd..
heel de stallen zijn met een harde drukspuit aangepakt (in verbant met bloedluis)
maar het schuren ging door..
natuurartsen, dierenartsen, we hebben echt vanalles laten komen
er is gekeken of er straling in de grond zat maar er was niks te vinden..

uiteindelijk hebben we hem helemaal kaal geschoren..
in de winter is alles mooi aangegroeit en zelfs zijn manen en staart waren weer prachtig..!!
(zoals het hoort bij een merens..!!)
ik was zoo trots..

en ja hoor.. hij begint weer..
ik kan het niet uitstaan..de bovenkant van zijn staartwortel is weer kaal..
(er zitten geen korsten op dus het is geen exeem)
ook zie ik weer kale plekjes op hijn benen en hoofd..
en zijn manen worden dunner..
we zijn weer begonnen met smeren van olie..
maar dit heeft geen zin..

we zijn einde raad..ik weet echt niet meer wat ik moet doen..
het enige wat wij nu nog kunnen bedenken zijn fruitvliegjes,
omdat hij naar een hele andere omgeving is verhuist, had hij daar eerst geen last van
(omdat die vliegjes daar niet waren)
zou dit iets kunnen zijn, en wat zouden we hier tegen kunnen doen..
aub heeft er iemand tips...???

gr anne

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:44

aiii, dat is niet zo fijn, ik was altijd met groene zeep, dat helpt best aardig.. verder weet ik niks, sorry

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:44

is hij niet alegrisch voor zon? Of voer je hem in de zaomer wat anders? Als je hem binnen hebt staan of een exceem deken opdoet, helpt dat niet?
Hoop dat je erachter komt wat het is. de mijne heeft zomereczeem maar heeft zich ( afkloppen) vorig jaar niet geschuurd en nu nog steeds geen dikke manemkam.

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:47

Lynn_Nikita schreef:
is hij niet alegrisch voor zon? Of voer je hem in de zaomer wat anders? Als je hem binnen hebt staan of een exceem deken opdoet, helpt dat niet?
Hoop dat je erachter komt wat het is. de mijne heeft zomereczeem maar heeft zich ( afkloppen) vorig jaar niet geschuurd en nu nog steeds geen dikke manemkam.

ik zal is kijken of we wat op kunnen zoeken over alergie voor de zon..
(nog nooit van gehoord)
ik de zomer krijgt hij precies hetzelfde als in de winter alleen iets minder
het is geen exeem want zijn huid ziet er gewoon goed uit

Equidea

Re: het schuren begint weer.. :( we komen er maar niet vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:49

Mocht het toch ecxeem zijn,

Wij hebben chris dit jaar insol gespoten na een tip van iemand, ze is dit jaar helemaal ecxeem vrij ook geconstateerd door de VA.

We hoorde dit van iemand die een welsh pony aan ons wilde verkopen, dat er een test was gedaan op 100 ijslanders waarvan 50 dat jaar geen last meer had.

bij ons op de manege zijn er 3 paarden ingespoten, otis heeft verminderd last en christa heeft helemaal geen last meer maar game heeft het nog net zo erg als elk jaar daarvoor.

(insol is eigenlijk tegen schimmel, maar werkt dus wel)

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:50

en dat is gewoon tekoop in een paardenwinkel of.....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:52

Gewoon verkrijgbaar bij de DA is namelijk een spuit die je 2x moet herhalen en chris is als alles goed loopt 9 maanden ecxeem vrij daarna moet het weer herhaald worden.

Per spuit was dacht ik 25 euro.

Maar als je het vergelijkt met de zalfjes dekens enz enz die we kopen dan is dat veel en veel meer

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:53

oke bedankt..!

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:54

Vaak schuren ze van mugjes. Maar dat zou je kunnen oplossen met ze uit de wei halen als de zon ondergaat. Of 24 uur per dag in de wei. schuren kan dan als het goed is niet omdat er neem ik aan stroom staat op de afrastering. Onze haflinger begint direct te schuren als hij op stal staat. Als we hem uit de wei halen staan we een half uur bij hem om het schuren tegen te gaan. En op zich werkt het redelijk.

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:56

jomaro schreef:
Vaak schuren ze van mugjes. Maar dat zou je kunnen oplossen met ze uit de wei halen als de zon ondergaat. Of 24 uur per dag in de wei. schuren kan dan als het goed is niet omdat er neem ik aan stroom staat op de afrastering. Onze haflinger begint direct te schuren als hij op stal staat. Als we hem uit de wei halen staan we een half uur bij hem om het schuren tegen te gaan. En op zich werkt het redelijk.

wij denken aan fruitvliegjes..
maar ze kunnen ook schuren aan de palen van bak

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:58

wij denken aan fruitvliegjes..
maar ze kunnen ook schuren aan de palen van bak [/quote]

Je zou daar ook een stroomdraad kunnen plaatsen

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:27

daar zit een stroomdraat..
moet alleen efen aangesloten worden..
even knutselen maar ik denk wel dat het gaat lukken

Plaisir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:29

en miss kan je ook zo'n deken voor paarden met zomerexceem proberen, dan zit ie helemaal ingepakt..

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:31

mijn paard had zonnenallergie ik had 2 dekens voor haar o.a. een eczeem deken.
als je info of wat tegen jeuk of over haar ziekte moet je ff pben.
ik heb nu geen tijd om alles te typen maar als ik je kan helpen of wat ik heb mijn dekens ook nog zijn pas 1 seizoen oud.
je mag hem evt. voor een leuke prijs kopen als je het wil proberen.
ik hoor het wel.
gr gemma

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:37

heb niet alle posts gelezen maar het klink als zomerexzeem! tenminsteb die van mij deed hetzelfde nadat ik haar had verhuisd. Dus in de schemer sochtend tot 07.00 uur en savond voor 20.00 uur binnen houden en/ of een exzeemdeken. Er is een centraal topic over schuren en jeuk, denk dat je het beste daar ff kunt lezen. Die van mij is nu terug op haar voormalige plaats en heeft minder last maar ik smeer 1x per week savond TKC97 in haar staart en manen en was haar eens per week met anti jeuk hondenshampoo. Kijk uit voor alle olie achtoge smeersels want als je paard daarmee in de zon staat kan hij brandwonden krijgen. Smeer het dus savond in.
Kijk uit met eiwitten en geef dus bv Pavo summerfit te eten, tenmiste dat heb ik als tip van iemand anders gehad.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:38

heb niet alle posts gelezen maar het klink als zomerexzeem! tenminsteb die van mij deed hetzelfde nadat ik haar had verhuisd. Dus in de schemer sochtend tot 07.00 uur en savond voor 20.00 uur binnen houden en/ of een exzeemdeken. Er is een centraal topic over schuren en jeuk, denk dat je het beste daar ff kunt lezen. Die van mij is nu terug op haar voormalige plaats en heeft minder last maar ik smeer 1x per week savond TKC97 in haar staart en manen en was haar eens per week met anti jeuk hondenshampoo. Kijk uit voor alle olie achtoge smeersels want als je paard daarmee in de zon staat kan hij brandwonden krijgen. Smeer het dus savond in.
Kijk uit met eiwitten en geef dus bv Pavo summerfit te eten, tenmiste dat heb ik als tip van iemand anders gehad.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:39

heb ook een exzeemdeken te koop maat 1.75 (paarden rond de 1.50) nieuw

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:44

wij hebben ook een exceemdeken maar als ik hem maar even eraf haal staat ze alweer te schuren.. dat belooft weer wat voor deze zomer..
btw ook begonnen na verhuizing van het paard

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:50

hoe herken je exeem dan..??
want zijn huid ziet er gewoon goed uit
(geen kosten, gewoon egaal) (komen trowuens wel schilfers vanaf

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:30

Het zou heel goed zomereczeëm kunnen zijn, mijn leasepony heeft ook zomereczeëm, dan schuren ze ook aan alles wat er te schuren valt. Het verschilt per paard in wat voor mate het is en meestal word het elk jaar ernstiger.
Tsjah, hoe het eruit ziet, hele manen weggeschuurd, staart helemaal weg/kapot geschuurd, en de nek en de kont zitten ook helemaal onder de wondjes van het schuren.
Dus ze schuurt echt tot bloedens toe! Soms hebben paarden het idd ook op hun buik of op andere plekken. Zoals ik het bij jou lees is moet het wel een ernstige variant op zomereczeëm zijn, als het het is.
Een zonnealergie zou ook heel goed kunnen. IK weet alleen niet precies hoe dit in elkaar zit.
Iniedergeval heel veel succes met je paardje!!

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 16:39

dankjewel..
ik reed eerst ook een paardje met zomerexeem maar dat zag er heel anders uit als bij caval..

alvast heel erg bedankt allemaal..!!
ik heb weer een paar dingetjes die ik kan laten controleren..

wie weet eindelijk de oplossing..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:58

Die van mij heeft gelukkig ook geen korsten en alleen schilfers.... het is ook te zien soms als de manenkam of staartwordel iets opgezet is. Die van mij heeft echt groeven in haar huid en daartussen is het opgezet.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:05

Kijk eens op internet bij google met zomereczeem. Het wordt ook wel staart en manen eczeem genoemd. Hele paard zit goed in zijn vacht, alleen schuurt manen en staart. Het lijkt (weet niet of het is bewezen) vaker voor te komen bij bv ijslanders en haflingers. Typisch paarden die veelal een enorm dikke manenbos hebben, maar dat hoeft dus niet de reden te zijn.

Als je even zoekt op bokt in Seizoensvragen loopt een topic over zomereczeem. En ergens anders ben ik ook alwel topics hierover tegen gekomen op bokt.

Bijna zeker dat jouw paard ook zomereczeem heeft, wel raar dat je DA dat nooit heeft meegedeeld. Hoe zomereczeem nu precies ontstaat en wordt veroorzaakt is niet bekend maar je DA had op zijn minst moeten weten dat het voorkomt vind ik eigenlijk..

Succes met oplossen en smeren met weet ik wat, dat helpt bij merendeel van de paarden niet. Ik hoor nog altijd de meest positieve reacties over eczeemdekens..

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 10:06

ik heb alles uitgeprint en ga er vandaag samen met joce en cathalijne eens goed naar kijken..!
jullie krijgen binnekort te horen wat er gaat gebeuren en/of er een deken+andere aangeboden spulletjes word gekocht..

ECHT HEEL ERG BEDANKT ik hoop zo dat we nu iets vinden wat helpt..!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:08

dat heeft de mijne ook.
geen korsten,maar verdikte huid, groeven erin en vreselijke jeuk.
de huid zelf ziet er niet raar uit.

ik denk dat miss_annetjj maar eens een deken moet proberen die niet alleen de vliegen weghoud maar ook nog es zonlicht werend is, dan weet je of t wel of niet van vliegen of zonlicht komt.