melkgift bij nietdrachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grover

melkgift bij nietdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:11

hoi iedereen,
ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik zit met een beetje raar probleem.
mijn merrie van 13 geeft melk terwijl ze niet drachtig is. het kan zijn dat ze hengstig is en dat het daardoor komt (??????), maar hengstigheid is niet echt goed te merken.
ik weet ook niet of ze al lang melk geeft of dat het van nu is.
gisteren op stal (ik sta bij een koeienboer) wilde een meisje dat bij ons op stal en bij de boer helpt voor de grap bij mijn tinker laten zien hoe je een koe moet melken. wij dachten oke grappig, maar er kwam dus echt een soort melk uit. de vloeistof die eruit komt is lichtgeel en vrij waterig.
wie weet hier iets meer van of heeft een idee waar het door kan komen??

(ze heeft 4 jaar geleden een veulen gehad en staat nu al anderhalf jaar in een weiland met merries en ruinen)

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:23

Kan schijnzwanger zijn... maar lijkt me verder vrij onschuldig.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:06

Het zou ook uiterontsteking kunnen zijn. Zijn de uiers en tepels opgezet, of misschien eentje. Mijn paard heeft het ook een keer gehad. Er liep toen ook geen veulen bij. Ik heb er wel een dierenarts bij gehad, maar die heeft er verder niets voor gegeven. Ze was er ook niet ziek van.
Als het uiterontsteking is, is wat er bij jouw paard uitkomt een soort pus. Dat moet er uit gemolken worden. Het is pijnlijk voor je paard, maar het moet.
Als je denkt dat het inderdaad uiterontsteking is, zou ik er voor de zekerheid toch een dierenarts bij halen.
Succes!

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:17

Wij hebben ook een paard op stal. Dat is een fokmerrie geweest die doet het standaard. We hebben toen een fries veulentje erbij gehad maar dat paard accepteerde het veulentje niet. De moeder van de veulen was overleden. Maar volgens onze DA kon het geen kwaad. Anders gewoon de DA voor de zekerheid laten kijken.. Succes!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:19

Mijn shettie van 23 geeft ook nog steeds melk ondanks dat haar jongste dochter al weer 5 jaar is. Volgens mij kan het geen kwaad.

grover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:08

uierontsteking is het volgens mij niet, want wat er uitkomt is echt een soort waterige melk, beetje gelig. de uiers zijn wel een beetje dik/opgezet, maar niet heel erg.
iemand anders bij ons op stal zei dat het ook wel een ovariumtumor kon zij als het niet na een week ophield, maar dan gaat ze toch geel melk geven?

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:29

Nou, het kan heel goed zijn hoor dat het geen uiterontsteking is, maar bij mijn paard kwam hetzelfde eruit. Waterig en gelig.
Hou het in ieder geval in de gaten.

Iejoortje

Re: melkgift bij nietdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:54

Spontane melkgift komt ook wel voor bij paarden met Cushing.

Groet Pien

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:19

Iejoortje schreef:
Spontane melkgift komt ook wel voor bij paarden met Cushing.

Groet Pien

Misschien stom hoor, maar wat is Cushing?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:22

Ik heb ook een merrie die twee jaar geleden haar laatste veulen heeft gehad. Daarna goed is opgedroogt maar sinds een paar maanden weer melk geeft....
Geen idee hoe dat kan... ik had wel het idee dat het vrij wit is, niet zo doorzichtig iig.

Ik dacht dat als ze eenmaal goed opgedroogt zijn, dat het dan niet ineens spontaan weer kan komen, maar blijkbaar toch.
Een ontsteking is het niet, ik mag er gewoon aanzitten, het is niet warm.

De DA dacht aan hormonale problemen, wij kijken het dus nog even aan.. als ze meer problemen zou krijgen (bijv. met hengstigheid) dan zou ze wat medicijnen kunnen krijgen.

Mij werd wel verteld op te letten omdat het een ontsteking kan worden.

grover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:20

we hebben een paard op stal staan met cushing, maar ik geloof niet dat dat het is. kan nog eens naar verdere symptomen kijken.
de boer waar ze staat heeft er vandaag ook naar gekeken en volgens hem is het geen uierontsteking, daar zijn de tepels niet opgezet genoeg voor en de uier is nergens warm of hard.
we kijken het dus nog maar even aan en ik zal me in ieder geval wat meer verdiepen in de cushing.