rare bultjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCarlyx

rare bultjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:09

hoi,

Bij mij op stal had eerst 1 paard ineens allemaal bultjes op de plek waar het zadel lag later ook op de hals. Dat was toen ze ingereden werd. Veearts erbij gehad (niet onze vaste veearts) en die zei dat het vanzelf weg zou gaan en dat we gewoon door konden rijden maar wel voorzichtig moesten doen met dekjes en borstels. Toen het paard eenmaal ingereden was leek het of ze daar kreupel op ging lopen. vorige week zag ik dat 2 andere paarden het ook hebben. en deze week zag ik dat ons nieuwe paard het ook heeft! terwijl we heel voorzichtig omgaan met borstels en dekjes.
Heeft iemand ervaring met dit soort vreemde bultjes? Het zijn vrij harde bultjes.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:22

Heeft de DA niet gezegd wat het is of waardoor het komt?

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel vaak eiwit-bultjes bij paarden gezien. Misschien is er net van voer veranderd, ander hooi, weer op de wei etc. Dan kan het nog wel eens voorkomen.
http://66.249.93.104/search?q=cache:r_O ... clnk&cd=12

Misschien heb je hier wat aan?????
http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/01/daatw199.htm

Dit vond ik ook nog, maar heb ik nog nooit gezien...weet ook niet of het nu daar de tijd voor is.
Horzels
Kleine gele stipjes op de benen of de rug van het paard zijn de eieren van de horzel. Dit insect legt zijn eieren in de vacht van het paard en deze komen ook in de vacht uit. De larven dringen door de huid het lichaam binnen en groeien daar verder. Dit leidt tot horzelbulten, harde onderhuidse zwellingen. Als de maden nog niet verwijderd zijn, mag er niet op de bulten gedrukt worden. Het verwijderen van de maden gaat gemakkelijker als er warme kompressen aangebracht worden, waardoor de bult zacht wordt en de larven door een gaatje naar buiten kunnen. De larven moeten, zodra ze naar buiten komen, worden gedood. Als ze verwijderd zijn, moet de plek worden gedesinfecteerd

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:54

Bedankt!! Ik zal vandaag proberen er een foto van te maken. Als ik het zo hoor lijken het eiwitbultjes. De dierenarts wist niet wat het was *vond het een beetje een vreemde arts maja het was ook niet diegene die we normaal hebben.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:57

Raar dat ie het niet wist,...maar is soms ook moeilijk te zeggen.
Heeft je paard er last van?? En hoe lang heeft ie het al? Want als het al heel lang is kan ie misschien ergens allergisch voor zijn ofzo?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:00

Voila heeft het al een tijdje (3 maanden) en die liep er ook kreupel op.. en Sjannel heeft het sinds kort en die lijkt er (nog) geen last van te hebben..

heeft iemand evt een foto van eiwitbultjes? Dan kan ik kijken of het dezelfde soort bultjes zijn.

TouchAndGo

Re: rare bultjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:01

Het kán teveel eiwit zijn..
Krijg ie hooi of kuil?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:04

ze krijgen allemaal kuil.. Maar nu ze weer meer op de wei lopen krijgen ze minder.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:04

heeft ze ook dikkere benen? schijnen paarden ook te kunnen krijgen als reachtie op eiwitten

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:43

Zijn het geen talgbulten?

Amandavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:36

Hoihoi, toen ik dat voor het eerst las moest ik ook aan die horzels denken zoals Lise81, maar ja, ik denk dat je toch het beste je normale VA kunt raadplegen!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:33

nee het zijn geen horzels. 3 maanden geleden waren die er nog niet. Sjannel heeft al eens last gehad van teveel eiwit. Daardoor had ze idd dikkere benen maar toen had ze geen last van bultjes.

Wat zijn talgbultjes?

Dit zijn de bultjes. Misschien niet heel duidelijk maar duidelijker ging niet.

Afbeelding

Afbeelding

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:14

Ze lijken wel wat groter dan dat ik had verwacht...heb alleen maar eiwitbultjes gezien die de oppervlak hadden van een vingertop.

Maar als ze eerder last gehad heeft van eiwit + dikkere benen, zou het wel weer te veel eiwit kunnen zijn.

Als het bijv. alleen op de plaats van het sjabrak zit zou je paard ook allergisch kunnen zijn, bijv. voor was middel.

Maar denk toch aan eiwit, aangezien de paarden ook net weer de wei op gaan.
Misschien nog eens de DA bellen en gewoon nog eens vragen?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:38

Het lijkt wel op netelroos. Zijn ze begonnen als kleinere ronde bultjes en later verder uitgebreid? Als er bulten bij zijn die na een tijdje in het midden een deuk krijgen is het wrs netelroos. Vochtophopingen, van kleine bultjes met opstaande haren tot grote plekken die in elkaar overlopen. Het gaat dan uiteindelijk vanzelf over, maar de DA kan ook corticosteroiden geven om het sneller te verhelpen. Het komt door een overgevoeligheid ergens voor en dat kan van voer tot wasmiddel tot muggen gaan.
Ik zou toch de eigen DA laten komen kijken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:45

Ik heb er ooit 1 een beetje uitgeplozen.. had de haren aan de kant gedaan en gekeken hoe het eruit zag. Er zat inderdaad een deuk in ja, maar in het midden zat er een puntje. Ze zijn inderdaad begonnen als kleine ronde bultjes en zijn later uitgebreid. Eerst had Sjannel er 2 of 3 en nu dus dit. Maat ik moet erbij zeggen. Ze zijn wel hard! Kan ze niet indrukken. en als ik er druk op zet, beetje duw dus, lijkt het geen pijn te doen.
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 04-05-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:48

netelroos dus waarschijnlijk...had ik ook niet aan gedacht en nog nooit gezien...

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:00

Ik ben op google gaan zoeken naar netelroos maar ik kan er niets over vinden!

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:01

Je kunt ze niet wegduwen nee, het voelt vrij compact aan. Op de tweede foto de grootste plek, die lijkt onderaan in het midden weg te vallen, soort kuiltje komt er dan in het midden. (word wel een beetje scheel van naar de foto's kijken )
Het kan ook komen door haver, door ander hooi, andere samenstelling van het voer (brok), medicijnen, noem maar op.
Maar zoals ik al zei zou ik de eigen veearts vragen om te komen kijken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:04

De eigen veearts komt binnenkort langs. iig bedankt voor de informatie!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:12

Je kunt bij google ook zoeken naar Urticaria. Dan krijg je stukjes die over mensen gaan (mensen kunnen ook netelroos hebben, dan ziet het er uiteraard anders uit omdat ze geen vacht hebben ) Bij mensen jeukt of brandt het, bij paarden niet.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1080

Bij mensen:
Afbeelding

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:16

soow.. Zo ziet het er dus uit ja! alleen dan met vacht erover! bedankt!!

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:52

Mijn paard heeft volgens mij precies hetzelfde. Ook op de plek waar het zadel ligt. Doe er steeds een ander dekje onder... heb het al behandeld met betadine en imaverol. Maar blijft zitten. Hij lijkt er geen jeuk of pijn aan te hebben. Zijn ook geen ronde bultjes, maar gewoon plekken die dikker zijn, vergelijkbaar met de foto van Carly22 en die van een mensenhuid!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:54

Zien er naar uit dat het van die typische 'eitwit-bultjes' zijn, sommige paarden reageren er zo op. Ken ook een paard die het heeft, staat nog wel op het land maar krijgt iig geen kuil meer.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:11

xtvax: loopt jou paard er niet anders op?

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:43

ik weet niet of hij er anders op loopt. Hij liep wel anders, maar hij heeft ook net een blessure gehad, dus ik weet dus niet wat de reden van het anders lopen is. Moet zeggen dat ik hem nu een paar dagen geen zadel op heb gehad en dat het wel minder wordt.... kan natuurlijk ook weer toeval zijn!!

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:43

Een paard bij ons op stal had het ook. Volgens de eigenaresse wist de DA niet wat er aan de hand was. Maar het paard heeft er geen last van, dus dat scheelt