bloed uit neus en mond, ader in longen geknapt. ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

bloed uit neus en mond, ader in longen geknapt. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:45

Ik schrok me vandaag helemaal kapot, ik maakte een buiten rit (zoals zo vaak) en begeleide een groep van 4 ruiters.
het was een rit van 2 uur, ben dus zoals altijd naar de zandverstuiving gereden. Altijd met gevorderde ruiters maak ik over de zand verstuiving een galopje en met vergevorderde ruiters laat ik die paarden wel eens lekker gaan.

we hadden dus een galopje gemaakt en die paarden lekker laten gaan, ze vonden het allemaal geweldig, oortjes naar voren en gaan met die banaan. Ik galopeer nooit zo'n heel lang stuk aangezien ze ook nog een rit terug moeten maken. Toen we weer gingen draven en daarna stappen begon 1 van de paarden te hoesten en ineens kwam er allemaal bloed uit zn mond en neus, ik schrok me helemaal kapot, had dat nog nooit mee gemaakt.

ik had de manege op gebeld maar nam niemand op dus de dieren arts op gebeld om te vragen of hij nog wel terug kon stappen (was zeker een uur terug stappend) de dieren arts zei dat er een adertje in zn longen geknapt was en daar kwam dat bloed vandaan, het was dus minder ernstig als het er uit zag maar schrok me dus helemaal kapot.

het stopte ook al snel met bloeden maar het was geen fijn gezicht, thuis even goed schoon gemaakt en was verder ook niks aan te zien.

ik rijd vaker met die paarden daar en in al die jaren heb ik dit nog nooit mee gemaakt.

is er iemand die dit al eens mee gemaakt heeft?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:48

mijn haflinger heeft eens een bloedneus gehad na een flinke galop tijdens een buitenrit. het was niet veel maar leek wel eng. volgens de dierenarts was er gewoon een adertje gesprongen door de inspanning, en kon het verder geen kwaad. diezelfde week heeft ze toen thuis in de bak ook nog eens een bloedneus gehad, daarna niet weer...

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:12

ja dat zei de dieren arts ook tegen mij, dat als het uit zn neus kwam er iets in zn neus geknapt zou zijn maar omdat het bij dit paard ook uit zn mond kwam was er een adertje in zn long geknapt. Vond het wel super zielig, arm beestje

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:22

Altijd even mee langs de dierenarts gaan!!!
Wat dat paard had, is een (kleine) longbloeding en daar moet je altijd goed mee oppassen. Kan namelijk heel gevaarlijk zijn, dus ga nog even langs de dierenarts!!!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:50

Ik zou ook alsnog even langs de DA gaan. Een echte longbloeding overleeft een paard doorgaans niet.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:09

de dierenarts zei dat dat niet nodig was, het is alleen aan adertje dat geknapt is, zeg maar wat wij hebben als we een bloedneus hebben. Het is opzich niet ernstig al zag het er wel zo uit, maar vroeg me af of dit vaker meegemaakt word, had het zelf namelijk nog nooit me gemaakt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:30

Hier een topic over bloedneuzen bij paarden. In het topic staan weer veel links naar andere topics:
[MD] Bloedneus

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:36

Toen mijn paard er ook eens tussenuit is gegaan, en ze erna op stal aankwam had ze ook een bloedneus, op stal zeiden ze ook dat dit niks ernstigs was. Ze heeft er verder ook nooit meer last van gehad.

Vonnie84

Re: bloed uit neus en mond, ader in longen geknapt. ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:38

Breitling schreef:
Toen we weer gingen draven en daarna stappen begon 1 van de paarden te hoesten en ineens kwam er allemaal bloed uit zn mond en neus

Dat is volgens mij toch iets anders dan een bloedneus, als er ook bloed uit de mond komt.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:06

bij een bloedneus knapt er een adertje in je neus, in dit geval zoals ik al gezegt had was er een andertje in zn long geknapt, het stopte ook al heel snel met bloede dus zoiets ziet er erger uit als het is, dat zei de dierenarts ook al, hij moest alleen op rust en dan kwam het weer goed.

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:55

Sorry, maar je kunt echt het beste bij een dierenarts langsgaan.
Mijn vorige paardje had 2x een bloedneusje gehad toen we met haar naar de kliniek zijn geweest. Daar kreeg ze tijdens de onderzoeken een longbloeding. Het bloed stroomde toen ook uit mond en neus en ging gepaard met hoesten. Bij haar is er wel meer als een emmer bloed uitgekomen en ze hebben haar iets moeten geven zodat het stopte met bloeden.
Hierna mocht ze dus alleen nog maar af en toe recreatief bereden worden en moest op zaagsel staan en mocht geen hooi ed meer.
Dus zoals je ziet het is wel ernstig!!! Een bloedneusje hoeft niet altijd ernstig te zijn (meestal wel) maar een longbloeding is altijd ernstig!!!

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:50

Ja weleens meegemaakt tijdens een buitenrit in Griekenland, na een heftig galopje, paard had bloedneus, houdt vanzelf weer op.