Heel erg kopschudden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heel erg kopschudden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:41

Hallo,

sinds een paar dagen zit mijn tinker heel erg te kopschudden.
Ze deed dit een tijd terug ook en toen had ze haken aan haar tanden, daardoor kwam dat. Ze had ook een kapot bit maar dat was vervangen.

Maar nu is ze weer ontzettend aan het kopschudden, maar de haken zijn vorig jaar in juli/augustus weggehaald dus ik denk niet dat het hierdoor komt.

Maar wat zou het dan wel kunnen zijn?
De tandarts wordt morgen trouwens gebeld voor de zekerheid.

Ik wist niet waar ik het moest zetten, dus hier maar.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:52

Pijn in haar rug, ofzo? Ik heb toen ik een nieuw paard zocht ook op een paard gereden die heel erg schudde met zijn hoofd. Dit zou waarschijnlijk kunnen komen door pijn in de rug, en een soort van kreupelheid (stokkreupel). Ik heb er een topic van gemaakt toen, om het aan bokkers te vragen. Ik zal het ff opzoeken en dan geef ik 'm!

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:53

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:56

Ze heeft denk ik geen last van haar rug, zadel zit goed, hoofdstel ook.
Ze is in oktober nog helemaal bekeken door een da.
En ze rent heel vrolijk in de wei zonder ergens last van te hebben.

Bedankt voor het topic, ik kijk er even.

Edit, ze schudt alleen als er iemand op zit voor de rest doet ze het niet.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:58

Dat paard was ook gewoon vrolijk, alles lag goed. We hebben hem ook los zien lopen, was ook gewoon vrolijk. Heb ik ook aan die mensen verteld aan wie ik heb gevraagd wat het kon zijn, maar ze zeiden allemaal hetzelfde; kon stokkreupel zijn.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:33

Normaal dient elk jaar de tandarts te komen, misschien is er nu al een nieuwe haak gevomd? Ok kan het hoofdschudden komen door pijn in de hals en/of rug, door wervels of zenuwen die gekneld zitten. Ik heb ook al eens gehoord dat er een bloedprop kan zitten in het hoofd of ontstoken sinussen, waardoor ze lastig gaan doen...

mychinook

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:41

mijn vorige paard deed het ook rond deze tijd in het jaar (de hele zomer) ze had het headsheakingssyndroom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:15

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:17

mischien zijn er inderdaad een paar wervels verkeerd, laat de fysio langs komen evt.

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:22

dat ken ik, teminste zo lijkt het erop,
huij heeft het syndroom van Horner.
het is een beschadiging van de prikkeldoorgave van de nervus sympathicus naar de oogbos leidt tot een lichte vernouwing van de pupil. het oor kan soms wel en soms niet rechtop gehouden worden.
oorzaken kunnen zijn: beschadigingen van of een klap in de nek, mogelijk door een val, een infectie van de keelholte, tumorren of een chirurgische ingreep in het gebied van de halsslagader of de nervus vagus.

ik wil je niet aan het schrikken maken, maar veel paarden hebben er last van en komen er met een week ofzo weer vanaf. ik weet niet of het dit is maar het lijkt er wel op.
een vriendin van mij heeft het ook maar dan langer, die heeft wel iets anders als dit, dat is egt niet meer normaal, de kop zit overal, onder de buik[ tussen de benen dan:P] etc,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:27

Headshaking syndroom is het niet, de da heeft vorig jaar in juni haar ook onderzocht (toen schudde ze ook) en het was door het bit+halsverlenger.

En die wervels kan dat zo plotseling?
En de ta komt 1 keer per jaar maar hij moest pas eigenlijk in juli komen.

@leonie_ ik hoop dat het dat is, als het na een week over is.

En ze is voor het laatst in december onderzocht (helemaal door da)

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:20

dat kan het inderdaad zijn, maar het kan ook langer of korter dan een week duren, ligt eraan hoe erg de klap of wat hy heeft gehad is.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:40

nielsd schreef:
Headshaking syndroom is het niet, de da heeft vorig jaar in juni haar ook onderzocht (toen schudde ze ook) en het was door het bit+halsverlenger.

Headshaking syndroom is geen ziekte, maar een symptoom, net als bijvoorbeeld hoesten, braken etc. Dus kan jou paard dat wel degelijk hebben. Dit kan wel rond de 80 verschillende oorzaken hebben, oa. tandproblemen, oorproblemen, pollenallergie, wervelproblemen, beenproblemen, niet passend tuig etc. etc.

Het kan ook nog een rijtechnisch probleem zijn.

Amandavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:42

Santos, mijn leivelingspaard op de manege heeft dit ook, althans, dat denken we omdat hij precies doet zoals het beschreven wordt. Hij doet dit vooral in de buitenbak heel veel, en mensen die weining op hem rijden. Je zal er waarschijnlijk niks aan hebben maar ja.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:25

Oke, nou vandaag is de tandarts geweest, en ze had haken.
Dus ik denk dat het nu goed is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:55

slotje: er is een centraal topic voor hoofdschudden.