spierbevangen en hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

spierbevangen en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:09

Een jaar geleden is mijn paard spierbevangen geraakt en daardoor ook hoefbevangen geraakt. (dit laatste blijkt vooral nu)

Ik zal even in het kort vertellen waarom ik hier nu mee kom met de hoefbevangenheid.

in mei vorig jaar raakte ze door overbelasting (door gek doen)en een pak kou op haar pens en te dik( te veel gras) zijn (ze reed iedere dag) spierbevangen. Niet accuut, maar liep stijf en gewoon niet lekker. Ik moest haar toen op een kleinere wei zetten en pijnstillers en een week op rust in de wei. Van heel veel werk naar niks doen, dus natuurlijk ook geen krachtvoer meer.
Volgens veearts zat het hem in de hoeveelheid wei en niet in krachtvoer.

ze had 6 dagen lang pijnstillers gehad (niet echt heel veel. Ze deed het volgens de veearts goed op de min dosis). 1 avond was mijn stalgenoot vergeten de pijnstillers te geven en ik kwam daar de volgende ochtend en oooh wat liep ze belabberd. Ik dacht toen meteen van nu is ze ook hoefbevangen en heb de veearts gebeld en die vond haar niet hoefbevangen, maar gewoon erg stijf door de kou die nacht en geen pijnstillers. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en haar meteen in de zandbak neergezet. Geen gras meer.

Ik heb een maand gestapt met haar en het revalideren heb ik lekker de tijd voor genomen en ze liep in september al weer super. Ik ben nog steeds wel uitgegaan van spierbevangenheid met in mijn hoofd dat ze ook tegen de hoefbevangenheid aan zat. en ik mazzsel heb gehad.

2 beslaan beurten later ( er waren wel war groeiringen maar ze had er ook zwaar gehad volgens de smidt. Kwam er vocht uit de witte lijn. Dus toch.... Maar de smidt zei tsja het kan ook geveolg zijn van de spierbevangeneheid . We zullen wel zien wat we bij de volgende beslagbert tegen komen. En toen kwam de verbrede witte lijn. poedersuiker dus.

Het vreemde is dat je dat nu pas ziet en ze echt super loopt. Ik rij haar iedere dag best pittig, maar wel met een goede regelmaat iv,m spierbevangenheid.

Volgens mijn smidt moet ik me maar geen zorgen maken, en gewoon door rijden, want ze heeft toch nergens last van??? !!! Ik moet alleen echt zorgen dat ze niet weer bevangen raakt.

Nu lees ik overal dat een verbrede wite lijn betkent: chronisch bevangen. Dat klinkt dus heel eng.

Vraag.

1.Zijn er mensen die deze combinatie ook hebben meegemaakt?

2. Hersteld deze witte lijn zich weer?? De zool is gewoon hol en niet bol, dus daar is niks aan te zien. Voor groeit nu wat harder dan aan de verzenen maar volgens de smidt is dat niet erg want dan groeit het slechte deel er sneller uit. Als ik aan hem vraag of die brede witte lijn zich hersteld zegt ie alleen maar: dat zien we vanzelf, dan kan ik zo niet zeggen.

3. Ze loopt nu zo goed (beter dan ooit eigenlijk omdat ik haar nu meer dressuurmatig aan het rijden ben)dat ik bijna niet kan geloven dat ze bevangen is geweest. Maar ik weet ook dat er zo een hoop uiteindleiojk op de slacht terecht komen omdat ze het te vaak krijgen en je kan het niet altijd voorkomen.
Heeft iemand een positief verhaal voor mij om er in te geloven dat mijn fjord zo goed blijft lopen zoals ze nu doet?

al vast bedankt

Xox

Re: spierbevangen en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:51

Ik ken je verhaal. Ik heb sinds 3 jaar een Chronische hoefbevangen merrie door een geboorteprobleem.
Als ik jou verhaal zo lees is het een kopie van mijn verhaal. Ik denk persoonlijk dat jou paard niet spierbevangen is geweest maar direct al hoefbevangen. Het is heel goed dat je hem toen van het gras het gehaald. De mijne is sinds een jaar weer normaal berijdbaar maar heeft met vlagen weer terugvallen. Inmiddels ben ik er zo mee bekent dat ik haar dan zelf met medicijnen behandel.
Ik heb gericht bloedonderzoeken laten doen om te kijken of ze tekorten had, die hadt ze en heb ik aangevuld en dat heeft heel goed geholpen.

Chronisch wordt vaak gezegt als het hoefbeen is gekanteld maar het is hier in Duitsland al lang achterhaalt dat dat niet zo is. Ik ben al 3 jaar lang er op tijd bij zodat ik dat kon verkomen maar doordat het steeds terug keert is het chronisch. Een verbrede witte lijn heeft ze niet gehad. maar dat verschilt per paard. Mijn dierenarts heeft zelf ook een bevangen merrie en die heeft het wel terwijl die is genezen en lang zo ziek er niet van is geweest.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 08:32

Wat geef jij hem ter ondersteuning?? en hoe behandel je hem als ie het weer terugkrijgt??
Ik geef haar nu vit e met selenium. dit zijn antioxidanten. die worden gegeven voor soepele spiren en ter ondersteuning voor het snelle afvoeren van "slechte" stoffen.

Die van mij staat wel gewoon weer op gras(staat ze 24 /7 op.) Maar wel op een klein kaal stuk. Dat gaat goed.

Is jouw paard er 2 jaar ziek van geweest?? begrijp ik dat goed??

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:42

mjet schreef:
Wat geef jij hem ter ondersteuning?? en hoe behandel je hem als ie het weer terugkrijgt??
Ik geef haar nu vit e met selenium. dit zijn antioxidanten. die worden gegeven voor soepele spiren en ter ondersteuning voor het snelle afvoeren van "slechte" stoffen.

Die van mij staat wel gewoon weer op gras(staat ze 24 /7 op.) Maar wel op een klein kaal stuk. Dat gaat goed.

Is jouw paard er 2 jaar ziek van geweest?? begrijp ik dat goed??

Ja dat heb je goed begrepen Ik hadt het ook bijna opgegeven. Zij zelf ook maar dankszij mijn gepuzzel op voedingssupllementen en voeding is ze weer helemaal terug.

Ze krijgt:
Lavor Muesli zonder haver
Lavor conditiebrok als ze werkt.
Ze is 1.70m en krijgt 2 x daags 2 kilo muesli als ze niks doet. Als zewerkt wordt een halve kilo of 3/4 vervangen voor conditie. Nu is ze aan het verharen waar ze veel moeite mee heeft en dan krjgt ze ook meer conditie. Zou ik haar minder geven dan heb ik een gratenpakhuis op stal staan. Op de wei komt ze niet meer. Hooguit eens met muilkorf. kwartier grazen en ik kan haar volpompen met medicatie.

Voedingssuplementen;
- Vitamine E + Selenium
- Ijlands zeewier
- Volledig voedingssupllement
- Biotine
- In de wintermaanden Foenegriek

Homeopathie:
- Anica globulli's (korreltjes)
- Nux Vomica Gloullis

Bij problemen:
- Dubbele dosering globullis
- 2 daags 10 ASS (acetylsalicylzuur) 500 mg tabletten
- Kuur met Haemolytan 400 van Equistro

Gaat het goed fout: (inmiddels jaar geleden)
- Behandeling met Heparin
- Behandeling met Butasan
- En bovenstaande

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:52

Een combinatie van spierbevangen en hoefbevangen kan hoor, een algeheel bevangen zoals bij mijn paard.
Hij is heel gevoelig op zijn spieren en hij kan niet tegen appels.
Ook ik moet met voeren heel voorzichtig zijn:
Bij rust/lichte inspanning per dag:
1 kg Pavo Herbasan
1 kg Slobber

en met zwaarder werk opvoeren tot een halve kilo extra 5 granen mix.

Maar nu met weidegang is het weer anders:
Halve dagen - halve kilo Herbasan, halve kilo slobber
Hele dagen - alleen na het rijden 1kg slobber

Iedere dag:
-in de slobber vitamine E en Selenium (e-plus van Pavo) en omega olie/zonnebloem olie
-Pavo Summer fit anderhalve koek per dag

Oja, het paard is 1.75 en 25 jaar oud!

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:02

jeetje mineetje.
Dan ben ik er nog goed van afgekomen zo te zien. Ik heb haar altijd op de wei staan. Ook in de winter. Vorig jaar was het gras gewoon te veel. Ze staat nu op een klein stuk en zodra het gras te veel wordt dan zet ik gewoon een kleiner stuk af. Wat ben ik blij dat die van mij nog wel op de wei kan. Ik heb haar ook maar 2 weken in de bak gehad. Intussen heeft een ander paard een mooi klein stukje voor mijn pony kaalgevreten en toen kon ze er weer op. Al met al heeft ze maar 2 weken op de pijstillers gestaan en liep ze binnen 3 maanden weer helemaal super. Misscghien was ze wel eerder hersteld, want de stijfheid was na 3 weken weer over. Maar ik heb gewoon een maand gestapt ookal wilde mevrouw meer. Aan pijn in de hoeven heb ik nooit iets gemerkt. Ook geen kloppende aderen. Op die tekeken was ik altijd wel heel bedacht dus wist die kenmerken ook. Maar niks van dat alles. Alleen de stijfheid en nu na een jaar zie je pas de verbrede witte rand. Wel raar toch of niet dat ik dat nu pas duidelijk kan zien en de smid ook.
Nu groeien haar hoeven veel te langzaam, dat is altijd zo geweest, dus bij haar duurt het 2 keer zo lang voordat alles er uit is gegroeid.

Al met al is ze binnen 3 mnd dus weer gelukkig op top geworden. Ik rij nu iedere dag en ze krijgt

een kwart havervrije mussli
vitamine korrels van Pavo
vitamine E met selenium
Kerabol voor de hoeven ( dit krijgt ze al 2 jaar en daar groeien de hoeven wat beter van)

Ze krijgt 2 handjes eiwit arme sportbrok (dravers) er bij als ze iedere dag werkt. En ze rijdt echt veel .

Ik wist trouwens niet dat vitamine E met selenium (ik heb die van pavo) ook goed was tegen hoefbevangenheid
Laatst bijgewerkt door mjet op 03-05-06 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:04

avenoort:
heb jij hem hele dagen op de wei staan?? En hoe lang geleden is ie bevangen geweest en hoe lang heeft ie het al niet meer gehad??

jouw manier van voeren lijkt veel op de mijne, alleen de mijne krijgt nog veel minder, maar dat is ook een fjord.

O ja en appels en wortels krijgt die van mij ook niet meer

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:54

mjet schreef:
jeetje mineetje.
Dan ben ik er nog goed van afgekomen zo te zien. Ik heb haar altijd op de wei staan. Ook in de winter. Vorig jaar was het gras gewoon te veel. Ze staat nu op een klein stuk en zodra het gras te veel wordt dan zet ik gewoon een kleiner stuk af. Wat ben ik blij dat die van mij nog wel op de wei kan. Ik heb haar ook maar 2 weken in de bak gehad. Intussen heeft een ander paard een mooi klein stukje voor mijn pony kaalgevreten en toen kon ze er weer op. Al met al heeft ze maar 2 weken op de pijstillers gestaan en liep ze binnen 3 maanden weer helemaal super. Misscghien was ze wel eerder hersteld, want de stijfheid was na 3 weken weer over. Maar ik heb gewoon een maand gestapt ookal wilde mevrouw meer. Aan pijn in de hoeven heb ik nooit iets gemerkt. Ook geen kloppende aderen. Op die tekeken was ik altijd wel heel bedacht dus wist die kenmerken ook. Maar niks van dat alles. Alleen de stijfheid en nu na een jaar zie je pas de verbrede witte rand. Wel raar toch of niet dat ik dat nu pas duidelijk kan zien en de smid ook.
Nu groeien haar hoeven veel te langzaam, dat is altijd zo geweest, dus bij haar duurt het 2 keer zo lang voordat alles er uit is gegroeid.

Al met al is ze binnen 3 mnd dus weer gelukkig op top geworden. Ik rij nu iedere dag en ze krijgt

een kwart havervrije mussli
vitamine korrels van Pavo
vitamine E met selenium
Kerabol voor de hoeven ( dit krijgt ze al 2 jaar en daar groeien de hoeven wat beter van)

Ze krijgt 2 handjes eiwit arme sportbrok (dravers) er bij als ze iedere dag werkt. En ze rijdt echt veel .

Ik wist trouwens niet dat vitamine E met selenium (ik heb die van pavo) ook goed was tegen hoefbevangenheid

Juist die stijfheid is ook het grote probleem van die van mij. daar is trouwens de vit. E heel goed voor.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:31

Maar dat stijf zijn heeft toch juist met de spieren te maken en de spierbevangenheid??? Darom krijgt die van mij ook E plus.

Jouw paard was toch alleen hoefbevangen geweest?? Of slaat dat dan ook door naar de spieren??

Sorry als dit een stomme vraag is.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:06

Ja maar hoefbevangen paarden kunnen ook last van de spieren hebben. Daarom denk ik ook dat je paard al die tijd hoefbevangen is geweest

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:10

dat wist ik niet. zo leer ik weer een boel bij. Dan is het dus wel verstandig om gewoon door te gaan met vitamine E plus

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:22

@mjet:
Ja mijn paard heeft het vorig jaar in de lente gehad, het herstel duurde ongeveer 2 maanden. Hij stond toen hele dagen in de wei, maar kreeg ook nog krachtvoer. Ik heb toen besloten het krachtvoer weg te laten en het probleem was toen opgelost.
Daarnaast bleek ook dat door de combinatie kuil/brok hij erg stijf werd, op een of andere maier kan hij de stoffen dan niet meer goed verwerken. Met Herbasan is het echt stukken beter.

De laatste keer was ongeveer 3 weken gelden, hele lichte symptomen, gelijk veearts gebeld en die heeft hem ingespoten, herstel van 2 dagen! Omdat ik er zo vroeg bij was, aanleiding waren appels en weersovergang.
dus ook geen appels meer en een deken op tot 25 graden.

Zijn lichaam zegd dus wanneer er iets in het rantsoen/verzorging veranderen moet. Ik denk dat ik dit 1 van de moeilijkste dingen vindt van het ouder worden van Max.

Ik maak de slobber trouwens ook vaak aan met Rooibos thee, twee liter thee op 1 kg slobber. Rooibos thee bevat sterke antioxidanten en zorgen voor inwendige reiniging.
Vitamine E+selenium zijn ook antioxidanten.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:29

Ik heb inderdaad ook een sunshower deken gekocht vorig jaar die to 25 graden kan. Dus met die rare weerswisselingen van dag en nacht krijgt ze hem weer om.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 22:05

iemand nog meer info en vooral verhalen van paarden die nog jaren er na geleefd hebben en gezond zijn gebleven????

jacqp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:12

hoi
heb niet het hele topic gelezen sorry daarvoor.
maar ik weet dat onze buren heel veel baat hebben gehad bij een homeopathisch dierenarts.
de pony was ernstig en vaak hoefbevangen en gaat nu heel goed!

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:15

Er zijn op het gebied van hoefbevangenheid nieuwe bevindingen naar aanleiding van een australisch onderzoek. Daaruit zou blijken dat hoefbevangenheid niet veroorzaakt wordt door teveel eiwitten, maar door te hoog fructaangehalte in het gras. En het fructaangehalte kan heel erg wisselen met de temp/zon/enz

Zie uitleg op www.paardnatuurlijk.nl
linksboven staat een linkje naar fructaan, waar meer uitleg staat!

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 08:37

heee ans.

ja fructaan index die hou ik al goed in de gaten. Dat geld ook voor de spierbevangenheid. wat dat betreft is het inderdaad al lang achterhaald van die eiwitten.

Sjen

Re: spierbevangen en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:16

Mijn merrie is ook vorig jaar mei hoefbevangen geraakt. Dit was omdat we dachten dat ze drachtig was (bleek helaas leeg) en daarom stond ze op een flinke hoeveelheid krachtvoer en ook nog eens op de wei. Ze heeft toen een paar weken aan de pijnstillers gezeten en in de modder gestaan bij de stal.
Ook elke dag even de benen en hoeven afgespoten. Ook ben ik elke dag met haar gaan wandelen. Na iets meer dan een maand ben ik er weer voor het eerst op gaan zitten, alleen maar stappen. Ik moest haar weer helemaal opnieuw oppakken; omdat we al die tijd dachten dat ze drachtig was had ze al wel een paar maanden stil gestaan. Gelukkig was ze er in juli al weer een beetje bovenop, ik ben toen weer gaan lessen en heb haar toen flink doorgereden weer en sindsa die tijd liep ze helemaal normaal. Ik vond het ook verbazend als je nagaat hoe slecht ze er aan toe was geweest, volgens de da wel een hele ernstige bevangenheid gehad. De instructrice zei ook nog dat het normaal niet zo snel gaat dat ze haar achterhoef zeg maar in de voorhoef weer zette.
We hadden ondertussen de wei laten afgrazen en zodoende kon zij ook de wei op, alleen op de hele schrale stukken. Het voordeel was dat het in augustus best veel regende, volgens mij is het fructaangehalte dan lager. Vanaf november heb ik haar weer veel op stal gehad, ze kreeg nu dit jaar alleen muesli met een laag eiwitgehalte en geen biks meer. Verder heel veel hooi. Daar heeft ze het goed op uitgehouden. Sinds maart begon het gras weer te groeien en toen mocht ze af en toe op een stukje weiland. Dat ging zo goed dat ik haar nu op de zomerwei heb staan sinds een maand. Dat is allemaal doorgeschoten gras en ze heeft dat stukje bij beetje zelf afgegraasd. We laten haar wel heel lang op een zelfde stuk staan, zodat dat goed schraal wordt. Vorige week had ik haar naar de wei aan de overkant gebracht omdat het andere weiland te drassig was. Maar toen werd het ineens heel zonnig en is het fructaangehalte denk ik heel erg hoog geweest dus toen heb ik haar weer op de schrale wei gezet. Ze wordt heel snel zwaar, maar op dit moment heb ik haar best aardig op gewicht. Ze heeft gelukkig nooit meer een aanval gehad en lijkt stabiel, maar ik blijf altijd oppassen. Met dit lekkere weer zet ik haar echt niet op een nieuw stuk gras, maar mag ze lekker op de zandstukken rond slenteren