Stijve hals na enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Stijve hals na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:17

Maandag eind van de middag is mijn paard geënt. Ze heeft een rhino-injectie in de borst gehad en de influenza/tetanus in haar hals. Vanochtend toen ik kwam stond ze heel zielig en sloom in een hoekje van haar box. Het kuil van gisteravond lag er nog, haar biks had ze wel op. Ik heb haar lekker even los gezet in het zonnetje en wilde haar nog even laten grazen. Maar ze had dus geen interesse in het gras. Terug op stal begon ze ook niet zoals gewoonlijk aan haar verse stro te knabbelen. Toen begon er al wat te dagen, want een paard van een vriendin heeft twee maanden geleden ook een stijve hals gehad als reactie op de enting. Dus even de snoepjesbuigtest gedaan. Ze kan alleen naar links buigen en dus niet naar rechts of naar de grond. Vanavond was ook heel de spier in haar hals links hard en dik.
Op zich maak ik me hier niet zoveel zorgen over, maar ik vraag me af of ik iets kan doen om de hals weer sneller soepel te krijgen. Heeft het zin om een veearts te bellen morgenochtend? Kunnen zij iets geven om de spieren weer te ontspannen? Of is er iets anders wat ik kan doen?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:21

Het is in dit geval dus mis gegaan met het enten.Dat kan gebeuren en is inderdaad niet zo leuk voor je paard.Maar niet getreurd het is zo weer over! Verwen haar maar een dag of twee en dan is als het goed is het leed geleden. Zo niet dan natuurlijk je dierenarts bellen!

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:31

Ik denk ook dat er niet helemaal goed geprikt is. Ze week namelijk ook achteruit toen de spuit erin ging, terwijl ze normaal als een dooie blijft staan. Maargoed, dat kan gebeuren. Volgende keer vraag ik wel of hij ze allebei in de borst kan prikken. Ik hoop dat het inderdaad met een dag of twee over is. 14 Mei hebben we onze eerste wedstrijd, anders moet ik die afzeggen. Bij het paard van een vriendin heeft het tien dagen geduurd voordat hij weer helemaal soepel was.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:44

Veel succes met je wedstrijd.Dan is het vast wel over denk ik.Je kan het eventueel ook inwrijven met kampherspiritus dat maakt de spieren warm.Twee drie keer per dag.Kan je halen bij de drogist.

Nouvel

Re: Stijve hals na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:39

Mijn paard heeft dat ook een keer gehad na het enten, die kon alleen nog rechtvooruit kijken!

Ik heb toen de veearts gebeld, en ik kreeg het advies om haar even rust te geven en het hooi in een hooinet te voeren zodat ze niet naar beneden hoefde te buigen.
Na een paar dagen was het weer aardig over!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:43

Dat heeft mijn paard een paar jaar geleden ook gehad, toen was er in een spier gespoten..

Dit is met 2 weekjes rust over gegaan, maar helaas.. sindsdien is mijn paard dus niet meer te prikken, die wordt helemaal panisch ervan

Hopelijk is het bij jouw paard niet het geval... sterkte ermee iig!