Benauwd paard..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Benauwd paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:36

Hoi..

Ik heb misschien een beetje een rare vraag of verhaal.. Maar sinds een aantal dagen valt mij iets heel raars op aan mijn tinker.

Als ik ga opzadelen, na eerst uitgebreid gepoetst te hebben, lijkt het alsof mijn paard zich heel erg staat op te blazen.
Ze ademt dan zwaar en onregelmatig. Net of ze zich druk staat te maken.

Als ik dan ben opgestegen en ga rijden. Rijd ik altijd een kwartiertje met een lange teugel in stao en draf door de bak. Gewoon even losrijden.
Tijdens het losrijden kucht ze altijd, dit doet ze al zolang we haar hebben, gewoon 1 of 2 keer even uche uche..
Nu geef ik haar daar foenegriek voor, het is al stukken minder.
Het gekuch word gevolgt door een aantal flinke proestgeluiden.. (briesen)

Zodra ik mijn teugels oppak en haar door ga rijden.. Overgangen, verzamelen enzo begint het.
Ze begint zwaar te ademen, en maakt een piepend geluid. Net of ze het benauwd heeft. (geen cornage geluid, maar piepen)
Als ik haar dan een langere teugel geef is ze zo weer op adem. Maar zodra ze zich weer inspant begint ze weer.

Ze zweet ten tweede ook als een gek.
Zelfs bij het opzadelen en dat druk maken voelt ze al warm aan.
Oke, het is warm ineens en ze heeft nog best wel een vachtje, maar ze zweet na 10 minuten rijden al over haar hele lichaam.

Komt het doordat ze nu ineens hard moet werken en hiervoor alleen maar rondjes en buitenritjes moest hobbelen. Dus dat ze nog geen werk-conditie heeft opgebouwd.
Of zou ik er als het na een week niet verbeterd even de DA er naar laten kijken..

Ze heeft trouwens ook ander voer. En het is sinds vorige week donderdag dat ze zo is.

Equidea

Re: Benauwd paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:38

is je paard verkouden geweest? dan is het wel eens mogelijk dat je paard dampig is.

Mijn pony is dit namelijk ook.

Probeer idd foenegriek en lang in+ uitstappen (ik deed altijd 25 minuten instappen en uitstappen en dan kijken of ze niet hijgte), langzaam conditie opbouwen en hooi nat maken, zorg dat je paard zo weinig mogelijk stof binnen krijgt, bovendien absoluut niet draven als je paard piept, hijgt of zweet.
(laatst is als het idd dampigheid is)

En haal je Da erbij zou ik zeggen, een paard hoort niet te hoesten.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:49

oei.. hij heeft iets met de luchtwegen lijkt mij... lijkt erop dat hij het benauwd krijgt.. ik zou de dierenarts even raadplegen zodat hij je kan vertellen wat het is en wat je er aan kan doen..
succes ermee!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:56

Wat ik zo raar vind is dat ze zo doet sinds ik haar doorrijd.. Dus iets van haar ga vragen.

Eerst reed ik altijd buiten, lekker hobbelen in de bak.. Gewoon lol.
Nu zijn er begonnen met trainen. Sindsdien doet ze dat dus.

Ze is niet verkouden geweest, niet op de tocht gestaan..
Het hoesten, kuchen, doet ze al sinds we haar hebben, 4 jaar, en nooit ergens last van gehad..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:08

Klinkt als of je paard een hartprobleem heeft. Hoesten is daar een symptoom van. Nu ze wat moet doen kan het hart het vermoedelijk niet aan en krijgt ze het benauwd. Daar komt bij dat het weer eens eens een behoorlijk temperatuursverschil geeft. Ik heb helaas zelf zo'n paard en heb vanmiddag te horen gekregen dat ze onbruikbaar is. Die is 3 jaar en wordt nu beleerd en dat kan ze dus niet aan.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:12

Sterkte met jou paard Xox..

Kan het zijn dat zo'n (hart)probleem ineens de kop opsteekt?
Ze heeft vroeger, voor ze bij ons kwam, namelijk op een manege gelopen, waar ze ook best wel moest werken.
Daar heeft ze nooit ergens last van gehad..

Ik denk dat ik donderdag de DA laat komen.. Morgen moet ik een hele dag werken..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:48

Pff moeilijk moeilijk. Ik kan eigenlijk ook niet echt iets bedenken, alhoewel... Geeft ze 'pijn' aan als je net achter het zadel borstelt? En heeft ze rode slijmvliezen? Om dat te kunnen zien moet je ff een neusgat open trekken (vinden ze overigens niet fijn) en kijken hoe de kleur is. Als het niet roze is, maar donkerder is er iets nie goed. Kan een verkoudheid zijn, maar ook gewoon een weesstanddipje. Houd dat gebied achter het zadel i.i.g. in de gaten.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:52

Nee, ze geeft geen 'pijn' aan.. Ze geniet van het poetsen..
Als ze anders zou doen als anders zou ik dat gelijk merken omdat ze altijd op rust staat tijdens het poetsen met dr ogen dicht..
Slijmvliezen heb ik allemaal bekenen, van tandvlees, neus en zelfs de ogen.. Gewoon mooi roze, ook na het rijden, dus geen zuurstoftekorten..

Als ze dampig zou zijn zou ze knijpend moeten ademenen.. Dit doet ze ook niet.
Ze klinkt alleen als een astma patient.. Als ik even stilsta om te voelen het ze ademt ademt ze gewoon zoals normaal, iets sneller, Maar dit is binnen een aantal minuten weer normaal.. Ze piept gewoon..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:55

Hmm dan houd het bij deze wat mijn ervaring en kennis betreft even op... Ik zou me daar ook verschrikkelijk druk om maken als Deen dit zou hebben, dus ik begrijp je bezorgdheid.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:57

Ja misschien is het wel niks hoor.. Gewoon wat jij zegt een weerstand dipje..
Heb ook wel enige kennis, lang leve de paardenschool, maar als het om mijn eigen paard gaat krijg ik toch even een black out..
Als het echt niet beterd ga ik zeker de DA laten komen..

Donderdag gaat Kelly haar rijden.. Kijken of het dan ook zo is

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:34

sjietaah schreef:
Sterkte met jou paard Xox..

Kan het zijn dat zo'n (hart)probleem ineens de kop opsteekt?
Ze heeft vroeger, voor ze bij ons kwam, namelijk op een manege gelopen, waar ze ook best wel moest werken.
Daar heeft ze nooit ergens last van gehad..

Ik denk dat ik donderdag de DA laat komen.. Morgen moet ik een hele dag werken..

Een paard kan het hele leven al een hartprobleem hebben wat je niet merkt. Naar mate ze ouder worden krijgen ze problemen. Je schrijft dat je er eerst niet zoveel mee deedt en nu meer. Dus dan zou dat betekenen dat dat teveel gevraagd is voor het paard. Ook kan het ontstaan als ze ouder zijn. net als een mens die met 40 opeens een hartprobleem krijgt. Het hoeft niet altijd aangeboren te zijn. Die van mij heeft het door droes gekregen

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:47

Hmm, appart verhaal, ik zou zeker even de DA laten komen.
Ik zou ook denken aan iets van de luchtwegen. Over hartproblemen e.d. heb ik helemaal geen verstand, dus hier kan ik niets over zeggen. Succes met je paard, en laat je het weten wat de DA zegt?

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:52

mijn pony had dit ook we hadden hem pas 2 weken en de vorige eigenaar wist zogenaamd ook van niets , dierenarts erbij gehaald en wat bleek. spierbevangen en waarschijnlijk een verwaarloosde keelontsteking. antibiotica gehad en nog iets(kan even niet op de naam komen) en na een maandje was hij er weer bovenop!

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:43

dit klink mij als een bekent verhaal.

Ik reed altijd lekker buiten met me haf, niks aan de hand.
maar ja Kim wilt ook wel eens wat meer, ik wilde op les.
dit ging een keer of 4 goed en toen ik haar wat intensieffer wilde rijden in de les begon het.
Na 5 minuten stappen hele grote neus gaten, en het duurde ook heel lang voor dat ze weer op adem was.
als ik een kwartier wat gestap gedraaft had was ze van achter de oren tot onder de staart nat.
Ik kende dit helemaal niet van haar zo deed ze nooit buiten.
ik naar de Da geweest hij heeft nooit echt een naam genoemd voor het probleem maar ze had lichte slijtage aan de longen.

Mij werd aan geraden lekker in het bos en zo te rijden en de bak en stal te vermijden.
Het gaat nu super met haar.
wel merk ik dat ook met warm weer ze het moeilijker krijgt.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:40

hartproblemen hoeft inderdaad niet meteen te tonen.
mijn haflinger is op 7 1/2 jarige leeftijd aan een hartstilstand overleden tijdens longeren van 20 min.

buitenritten van wel 5 uur gaven nooit problemen.

wat is het probleem om je pony even te laten checken of hart en longen?(hartslagen in rust,hartslagen na beweging enz)

miepmiep91

Re: Benauwd paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:34

Als je het echt niet vertrouwd een dierenarts raadplegen beter te vaak dan te weinig

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:15

Bedankt voor jullie reacties

Ik ga als het morgen niet beter is ofzo. De dierenarts laten komen..
Ze zeggen wel beter teveel als te weinig, maar daat schiet mijn portemonnee ook niet zoveel mee op

Nou weet je wat het gekste is..
Wij rijden van januari nu in de les. Iedere week, en echt best zwaar hoor.. Daarvoor had ze het nooit.
En ik rijd haar sinds we haar hebben, 4 jaar dus, van het laatste jaar veel in de bak. Omdat we buiten eens een accidentje hebben gehad waardoor ik zelf minder heldhaftig meer ben.

Wij denken zelf dat ze de temperatuurverschillen niet aankan..
Maar daar zal de DA dan wel over beslissen als ie komt..
Misschien is het morgen wel over, vandaag heb ik niet gereden, alleen maar wezen wandelen 3 uur, en ze had niks.
Ook niet bezweet ofzo.

Misschien maak ik me wel druk om niks..
Maar het valt me ineens wel op..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:32

En hoeist nu? Vandaag is het natuurlijk wel heel warm ineens, dus ik vroeg me af hoe ze zich hieronder houdt. Heb je al besloten of de DA binnen nu en een paar dagen moet komen, of niet?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:35

Ik ben vandaag nog niet geweest naar haar..
Ik ga binnen nu en een uurtje er heen.. Dan kijk ik hoe ze is..
We gaan ook rijden.. Dan beslis ik pas of er wat aan moet gebeuren..

Het is inderdaad erg warm ineens.. Ik kijk het even aan.
Kelly en Maya zijn er ook bij.. 3 weten meer dan 1..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:38

das waar. Alle deskundigheid op een stokje