Iemand ervaringen met MEGA bloeduitstortingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Iemand ervaringen met MEGA bloeduitstortingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:47

Hallo Allemaal,

Mijn merrie (2 jaar) heeft een trap gehad in het land. Als gevolg daarvan heeft ze een bloeduitstorting gekregen. Maar dit is er niet zomaar 1, het is echt MEGA groot
Gelukkig kwam de DA net naar het land om de paarden te tellen, dus ik heb hem er meteen naar laten kijken.
Hij heeft wat gevoeld en gekeken hoe ze liep, want het zit nogal op een rotplek Ze liep goed, je mag er gewoon aan zitten, het is niet warm... dus ze heeft er niet duidelijk last van.

Maar goed daar gaat ook eigenlijk niet om. Het gaat om het genezingsproces.
Volgens de DA gaat het maanden duren. Maar het moet wel helemaal weg gaan.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Het is dus net zo groot als een mega sinasappel en het zit op haar rechterbil onder haar staart.
Ik heb er een foto van, en zal zie ook zsm plaatsen, lukt me nu even niet....

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:49

Goed dat er gelijk een DA bij is geweest, maar ik denk dat je er verder niet veel aan kunt doen. Zou koelen misschien iets uit kunnen maken?

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:55

Ze staat dag en nacht op het land. Het is 500 meter heen en terug lopen naar 'de bewoonde wereld' Dat is op zich geen punt, maar ik krijg haar de wasplaats niet in
En volgens de DA maakte het niet al te veel uit, was een optie, niet noodzakelijk ...

Zjadore

Re: Iemand ervaringen met MEGA bloeduitstortingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:58

Een super goed middel tegen dit soort bloeduitstortingen is het homeopathische middel Arnica.

Je kan dit in druppelvorm kopen bij de drogist of bij een homeopaat in korrelvorm krijgen.
Dit kan het genezingsproces zeker versnellen!

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:00

Gewoon in de mensen drogist? Of bij de paardendrogist?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:01

Mijn vorige paard heeft ook eens een mep gehad van een ander paard.
Die had een megabult op z'n bovenarm zitten.
Ik hem hem iedere dag afgespoten en ingesmeerd met SRL gelei van VSM en dat werkte wel.
Het duurt idd wel lang voordat het helemaal weg is.
Bij mijn paard is het helemaal afgezakt naar de kogel en toen was het weg, dat heeft zo'n 3 weken geduurd.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:06

Arnica is ook te verkrijgen in zalf en gelei. Van VSM heet het goedje Arniflor. Het helpt bloeduitstortingen en kneuzingen te genezen. Je kunt gewoon de drogist binnenstappen, dat hebben ze eigenlijk overal wel. Wees er vooral niet zuinig mee: je moet echt een hele flinke klodder gebruiken. Een paar minuten inmasseren en steeds een beetje gelei of zalf er bij doen, zodat het goed kan intrekken.

succes en wens je paardje maar heel veel beterschap!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:07

De Arnica kan je gewoon bij de mensen drogist krijgen. Je kan evt extra ook Arniflor zalf van VSM erop smeren.

Ik denk dat de Arnica beter zal helpen dan de SRL gelei. Dit is namelijk opgebouwd uit de homeopathische middelen Symphytum, Ruta en Ledum. Dit zal ook wel wat doen, maar Arnica is echt het bloeduitstorting middel bij uitstek.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:42

Ja ik heb ervaring. Met een bloeduitstorting die nog even groter was dan een sinasappel. Het is NIET zo dat dat automatisch verdwijnt. En zalfjes helpen slechts voor de kneuzing. Ik ben met mijn paard een week na de trap naar de kliniek gereden. Het kan niet eerder omdat de druk van het hematoom ervoor zorgt dat het bloeden stopt die eerste week. Snij het eerder open en het bloed gewoon door.

Maar na een week is een keurige snee gemaakt en is alle bloedprut er door de DA in de kliniek uitgehaald. Het bloed kon ook nergens heen, er wordt vlies gevormd dat een soort kamertjes maakt. Laat je dat zitten wordt het uiteindelijk een harde bult. Ik heb twee weken in de snee moeten spoelen met zoutoplossing en penicilline en daarna is het keurig geheeld. Het enige wat ze nu nog heeft is een extra ruimte in haar (opgerekte) huid.

Dus wel even contact opnemen met een goede kliniek.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:58

Afbeelding

Bij deze de foto, in het echt is het nog wat groter, dus je kunt je wel voorstellen hoe erg ik schrok toen ik het zag

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:00

Ik zal even kijken of ik de foto nog kan vinden. Maar dit gaat dus niet vanzelf weg met een zalfje. Momentje.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:01

Anya schreef:
Het is
NIET
zo dat dat automatisch verdwijnt. En zalfjes helpen slechts voor de kneuzing.

Dus wel even contact opnemen met een goede kliniek.

Oei, daar schrik ik wel even van, was net zo blij dat de DA zei dat het wel uiteindelijk zelf weg ging, al zou het wel een hele poos duren

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:14

Dat dacht mijn DA ook, maar ik ben toch de kliniek gaan bellen en die vertelde een ander verhaal. Dit soort bulten komt nu ook weer niet zo vaak voor, dus DA weten er ook niet helemaal alles van.

Afbeelding

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:15

Lan heeft er uiteindelijk niets aan overgehouden, behalve dan een los flapje extra vel in de bilnaad.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:19

Phoe, die van jouw paard is ook wel erg groot, schrik er een beetje van.
Ik zal eens rond gaan bellen bij de klinieken hier in de buurt. Wat er bij mij te binnen schiet zijn Meursing (niet 1 van mijn favorieten). De kliniek in Bodegraven of de kliniek in Utrecht...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:46

die laatste twee zijn allebei een optie.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:52

Meursing komt aan huis en die twee andere moet je naartoe.

Ik heb dit nog nooit zo erg gezien.
Ik zou het zeker goed in de gaten houden, normaal gesproken breekt het lichaam zelf het bloed af, maar in Anya dr geval heb je echt een extreem groot hematoom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 06:43

wij hebben een keer een paard gehad op stal met precies zo'n bult op dezelfde plek.

de dierenarts heeft deze plek wel opengemaakt en alle vocht eruit laten lopen.
geen idee hoe het verder behandeld is, maar daarna genas het wel heel mooi.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:06

Vorig jaar had een paard in de wei net zo'n grote bult alleen aan de zijkant van zijn bil. Dit kwam ook door een trap. Dat is vanzelf weggegaan maar duurde zo'n 8 weken. Het bleef zacht en werd niet hard. We hebben er twee weken Dolobenegel opgedaan. Dat helpt stolsels oplossen.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:10

Kyona schreef:
Het bleef zacht en werd niet hard

Het is toch juist de bedoeling dat het hard wordt? Of zie ik dat weer verkeerd...

Hoe ziet de plek er nu uit waar je paard die bult had? Zie je er nog wat van? Of helemaal geen spoor meer?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:41

Jemig wat een bulten! Ik heb hier geen ervaring mee.

Zoals ellepell al zei, is het niet verstandig om het vocht eruit te laten lopen door de dierenarts?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:05

ik stond erbij toen ze dat bij het paard deden.

veearts maakte een sneetje erin en jeej wat kwam daar een vloeistof uit zeg!
paard kreeg een antibiotica prik en ik geloof dat ze nog een of ander middeltje kreeg om mee te smeren.

naderhand zag je alleen een klein litteken,maar geen losse huid of wat dan ook.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:29

Als het zacht blijft, dan wordt het door het lichaam afgebroken. Bij een harde klont is de kans dat het blijft zitten veel groter volgens mij.

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:37

Dieren Klieniek de Raaphorst te Wassenaar is ook een optie, F. van Schie, is onze DA, deze komen ook op stal.

Sterkte er mee hoor, ziet er eng uit, maar komt vast goed.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:43

die van mij is 2 weken terug ook geslagen op haar schouder, zat een schaafwond op en het werd binnen een minuut ook super dik. Heb het een week aangekeken en 3keer per dag gekoeld. toen kwam er toevallig toch een DA op stal heb ik even laten kijken, hij heeft dus een bloeduitstorting tussen zijn gewricht en zn spieren. Haar advies was blijven koelen, niet rijden maar wel losgooien. Na rennen van je paard weer koelen. Na 2 weken ben ik weer opgestapt en liep hij weer redelijk (wel stijf) maar na het rijden word het nog steeds dik en koel ik het nog steeds. De DA zei dat koelen en toch in beweging houden het beste was voor de afvoer van de bloeduitstorting en dat je erg minimaal 2 weken zoet mee bent. Succes ermee. (mocht het na 2 weken nog zo dik zijn, dan maken ze fotos)

edit: wanneer de plek hard word zit er vocht in