Gewrichtsontsteking bij veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Gewrichtsontsteking bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:29

Hallo,

ik las over gewrichtsontsteking bij veulens. Het artikel greep mij behoorlijk aan, met de plaatjes die erbij stonden. Het zag er niet mooi uit. En ik las dat de hoop vaak opgegeven werd. Door zowel dierenarts en eigenaar.
Nu is mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie ervaring met veulens met gewrichtsontsteking? Wat hebben jullie eraan gedaan en hoe is het uiteindelijk met het veulen afgelopen?
Ik las namelijk ook ergens anders, dat gewrichtsontsteking kan leiden tot artrose.
De aanleiding van deze vragen zijn dus dat artikel (dat overigens in het engels was op internet) en ik hoorde een verhaal van een veulen dat het had.
Nu ben ik erg benieuwd naar de overlevingskansen voor zo'n veulen.

Groetjes, Janine

Junella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:25

Wij hebben een veulen met gewrichtsontsteking gehad.
Aangezien de merrie de stal altijd helemaal omploegd en vuil maakt voor ze smijt (ook al is de stal brandschoon) letten wij daar erg goed op.
Een bacterie is zomaar naar binnen.
Zodra ze dikkere gewrichten krijgen wordt er antibiotica gespoten.
Zelf het veulen helpen met staan en liggen en eventueel drinken.
Die van ons bleef gelukkig zelf drinken.
Na een paar daagjes was het over en er staat nu een hele stoere gezonde kerel in de wei

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:11

Een ander woord voor gewrichtsonsteking is artritis. Als je dat intypt op www.google.com dan vind je een hoop informatie. De meeste informatie gaat dan over mensen. Maar een gewrichtsontsteking bij mensen is hetzelfde als bij paarden.
Artritis kan trouwens inderdaad artrose geven.

En op je vraag wat ik zou doen als mijn paard het had. Ik denk dat ik het toch meer in het alternatieve circuit zou zoeken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:39

Helaas weet ik van een geval van gewrichtsontsteking bij een veulen, waar het niet zo best is afgelopen. Ondanks alle mogelijke behandelingen heeft het veulen het niet gered en hebben de eigenaren het helaas moeten laten inslapen....

Je moet goed blijven kijken naar het veulen: als het door een dergelijke aandoening in zijn vroege jeugd geen normaal paardenleven kan leiden, doe je hem er dan een plezier mee om hem in leven te laten?

Als een veulen geboren wordt, is dat geen garantie dat het ooit de leeftijd zal gaan halen dat er op gereden kan worden. Ik heb weleens statistieken gezien de zeiden dat 4 op de 10 veulens het vierde levensjaar niet redden...