Hoeven teren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Hoeven teren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:24

Heeeyyy..

Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat zo ja: Sorrryy

Maar hoe vaak moet je de hoeven teren??
Paard staat bij mij thuis buiten op land met schuilstal + paddock.
Ik weet niet of het een verschil uitmaakt of niet

Alvast Dankjewel

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:28

ik teer de hoeven nooit, dagelijks je hoeven uitkrabben en op tijd een smit laten komen.
ik vet de hoeven ook nooit in, ja soms voor een wedstrijd ofzo, dat ze mooi glimmen ofzo, maar zelfs dat doe ik niet meer.
als je dieren op het land staan kan het idd weleens zijn dat de hoeven week worden, maar ik zou zeker geen teer smeren op een modderige zachte hoef, en al helemaal niet op de straal!

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:00

Duss.. je kan beter niet teren..?
En als je het doet alleen op droge hoeven?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:16

Teer sluit de boel af..droogt uit volgens mij...voor paarden met brokkelhoeven slecht om te doen.
Mijn hoefsmid is er niet voor, die ziet liever een iets zachtere en daardoor meer flexiebele, verende hoef.

Heb wel eens gehoord dat mensen gaan teren als het echt heeel erg nat en vies is om rotstraal bijv. te voorkomen. Dan van te voren wel eerst de hoeven heel goed schoonmaken.
Maar als ie al rotstraal heeft dus niet doen --> sluit nl af.

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:23

Okee dankje wel voor je reactie Lise81!!

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:17

Ik denk dat het voor elk paard evrshcillend is..
Als je paard droge ahrde hoeven heeft meot je ze niet tere, maar juist vetten..

vraag je hoefsmid eens om advies..

Als mijn paard in de winter veel in het nat staat teer ik eens in de maand, dit om te zorgen dat er niet al teveel nat in komst waardoor hij dus makkelijk rotstraal krijgt..

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:49

Wij gebruiken alleen teer als we eens heeeeeel af en toe er eentje bij hebben met een rotte straal. Verder vetten of teren we helemaal niet. Wel belangrijk is dat de voeten regelmatig wat nat worden (dauw in het gras, plasje water in de wei of afspoelen na het rijden)

Omgekeerd is het ook slecht als paarden dag in dag uit in de nattigheid staan (zowel binnen als buiten), maar daar hebben we hier geen last van.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:56

je moet helemaal niks aan een hoef doen. Alle vetten etc zorgen er mestal alleen maar voor dat er geen zuurstof bij komt, en dat is nog slechter voor de hoef. Teer doet precies hetzelfde. Je moet zorgen dat de hoef een aantal keren per dag met vocht in aanraking komt, en lekker veel beweging geven.

Anita_D

Re: Hoeven teren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:09

Mijn hoefsmid vind teren achterhaald, hij adviseerd eerder hoof & sool hardener en dat werkt heel goed!