Schuren, geen zomereczeem maar wat dan wel???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus

Schuren, geen zomereczeem maar wat dan wel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:36

Ik ga ervan uit dat dit geen "normale" staart- en maneneczeem is, vandaar een nieuw topic.
Mijn paard (KWPN-er) schuurt zich al een tijdje de staart. Ik doe daar babylotion op om de huid soepel te houden. Sinds kort schuurt ze ook andere plekken van het lichaam, met name de schouder. Haar huid ziet er dof uit, grijs van het schuren. Vandaag had ze zich zelfs een plek zodanig opengeschuurd dat het vel eraf was. Ze schuurt zich niet in de manenkam. Ik poets haar dagelijks en haar dikke wintervacht is zo goed als verdwenen. Haar huid ziet er droog uit en schilfert iets bij het poetsen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou ik kunnen doen? Ik ga straks ook eens de dierenarts raadplegen maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee had en een goede oplossing weet.
PS ze staat een half jaar op stalrust vanwege een trauma aan de sprong maar sinds 2 weken wordt ze weer aan de hand gestapt. Ze heeft een frisse open stal die elke dag gemest wordt.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:05

Ik neem aan dat je luizen en wormen uitgesloten hebt?

xLuus

Re: Schuren, geen zomereczeem maar wat dan wel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:07

Ik zal sweetitch in de staart smeren .. en ik zal haar zonnebloemolie meevoeren .. doe er dan een KLEIN scheutje bij haar brok ... ik hoop dat het doffe dan weg is en dan niet meer schuurt .. onze Fries Distel had dat ook maar ze doet het nu niet meer .. Groetjes ..

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:16

Luizen niet eigenlijk, ontwormen uiteraard wel. Heb met de dierenarts afgesproken dat ik haar met een of ander spul ga wassen, 2 keer met een pauze van 2 weken, om te kijken of het zomereczeem is.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:21

Het kan een schimmel infectie zijn, laat je DA hier even naar kijken, verder raad ik je aan om lijnzaad en andere zaadproducten te voeren omdat daar een hoog olie gehalte inzit.

Verder smeer nooit zomaar babaylotion op de huid, vooral zwitsal is erg slecht! Paarden hebben een andere zuurgraad dan onze huid, dus paarden kun je alleen insmeren/wassen met een shamphoo of cremé die PH neutraal ( PH 7) is!!! In onze producten zit vaak een veel hogere of lagere zuur/PHgraad, dit veroorzaakt bij dieren juist weer irritatie op de huid! Dus daar kunnen ook plekken en irritatie van komen! Natusan en zwitsal moet je gewoon niet zomaar gebruiken, kijk een beetje op de neus wat olie smeren, als je op wedstrijd gaat oké, dat kan. Maar smeer niet je paard er mee in! Ga langs de paardenshop vraag daar om een middeltje (zo'n witte pot met groen etiket), er is daar altijd wel wat dat wel verantwoord is en er zijn deskundige mensen die weten welk middeltje voor jouw paard uitkomst zou kunnen bieden. En informeer je DA. Schimmels en bacterien geven vaak precies hetzelfde beeld wat jij beschrijft, het kan zijn dat je paard luis,schimmel of schurft heeft vaak zie je luis geeneens zitten op ene donkere vacht. Van interne parasieten wordt de vacht ook dof en schilferig. Heb je al gecontroleerd op horsel larven/eitjes op de benen, deze kunnen zich ook in het paard gaan bevinden omdat het paard de eitjes van zijn benen afschraapt en het zo binnen krijgt.

De vacht is de spiegel van de gezondheid, is deze dof en schilferig dan is je paard niet geheel gezond, en dien je, je te wenden tot een DA of paardenwinkel met een goed werkend middel en deskundig personeel!

(divoza Leek bijvoorbeeld)

Dus wat je zou kunnen geven ter ondersteuning is:

-lijnzaad ( liefst een pure vorm, want dan zijn de celwanden nog niet stuk en het paard neet dan het beste op)
-haver ( let op energierijk!)
-Zonnebloem olie (scheutje)
-zonneboemzaad
-gerst
-tarwe

in deze zaden zit een hoogolie gehalte maar let ook op de energie waarde!

Als je verder nog wat wil weten kun je me altijd een pm sturen!
Laatst bijgewerkt door ikke17 op 30-04-06 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:21

de kwpn'er van mn moeder doet dit ook ieder voor&najaar
geen idee waardoor het komt en het is bij haar iig geen zomereczeem
ben benieuwd wat het bij jouw paard blijkt te zijn!

kikco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:24

ik zou altijd even de dierenarts raadplegen

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:24

Tjah, een weerspiegeling van haar gezondheid. Helaas is haar gezondheid al niet zo denderend. Ze staat zowat voortdurend onder behandeling van een dierenarts. Het half jaar stalrust is voorbij, misschien is het ook wel van de verveling. Verder heeft ze natuurlijk niet kunnen rollen wat ook bijdraagt tot de vachtverzorging. Lijnzaadolie is niet zo'n goed idee voor Tonks, ze is erg snel aan de dunne. Ze krijgt overigens Havens Reform Muesli met etherische olieën dus op zich wel goed voor de vacht. De dierenarts gaat het eens bekijken inderdaad en dan zien we wel weer verder. Hopelijk is het geen eczeem want daar kom je nooit meer van af natuurlijk.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:36

Suus schreef:
Tjah, een weerspiegeling van haar gezondheid. Helaas is haar gezondheid al niet zo denderend. Ze staat zowat voortdurend onder behandeling van een dierenarts. Het half jaar stalrust is voorbij, misschien is het ook wel van de verveling. Verder heeft ze natuurlijk niet kunnen rollen wat ook bijdraagt tot de vachtverzorging. Lijnzaadolie is niet zo'n goed idee voor Tonks, ze is erg snel aan de dunne. Ze krijgt overigens Havens Reform Muesli met etherische olieën dus op zich wel goed voor de vacht. De dierenarts gaat het eens bekijken inderdaad en dan zien we wel weer verder. Hopelijk is het geen eczeem want daar kom je nooit meer van af natuurlijk.

Inderdaad als je paard snel diarree heeft dan geen lijnzaad voeren want dan versnelt de ontlasting! Met risico dat je paard veel gewicht verliest. Museli met etherische olieën is ook niet altijd goed, deze muesli kan zelfs voor irritatie zorgen, de olieën in dit product worden vaak niet in de ''natuur'' opgenomen door het paard en zijn dus toevoegingen. Het smaakt mischien wel lekker maar de olieën ( het hoeft er maar één te zijn!) kunnen van sommige daar voor gevoelige paarden zelfs tot last zijn en het natuurlijke afweersysteem naar beneden brengen, waardoor een doffe en schilferige vacht ontstaat. Natuurlijk hoeft dit niet bij ieder paard zo te zijn, maar er zijn gewoon paarden die hier niet tegen kunnen.

Het rollen helpt inderdaad mee aan een deel van devachtverzorging, maar als je haar vaak genoeg lekker poetst staat dit vrijwel bijna gelijk aan rollen. Je kunt ook een schapenbontje gebruiken voor het poetsen is ook goed voor de vacht.

Ik kan me voorstellen dat jouw paard niet lekker in zijn vel zit, mede door zijn huid/vacht mischien zal hij zelfs wel jeuk hebben, poets hem daarom lekker uitgebreid met een zachte borstel/handschoen. Als hij aangeeft een speciale voorkeur voor sommige plekjes te hebben stimuleer dat dan door hem daar wat vaker te poetsen.

Wat je evnetueel nog zou kunnen doen is je paard éénmalig een blokje schapenvet e geven, zelf ben ik hier niet al te positief over omdat dit een dierlijk product is en paarden dit ook niet krijgen in de natuur. Maar als je paard echt geen oliehoudende producten houd, kan het weleens een oplossing bieden. Denk erom éénmalig, het hefet geen risico's trouwens, je paard kan het gewoon afbreken.

Ik zou zeggen, als je paard al een tijdje niet lekker is laat ééns een algehele check up doen bij bv. de veterinaire kliniek in Utrecht dan kom je er altijd wel uit wat er met je paard is, want het krijgt alle onderzoeken die er zijn zodat je alles één voor één uit kan sluiten net zolang totdat je de kwaal te pakken hebt.

Geef je paard wat zaadhoudende producten zoals, gerst en mais dit bevordert de darmen niet zo heel erg maar bevat toch wel wat olie.
Let ook op met zemelen als die last heeft van diarree..

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:40

Ik poets haar dagelijks zeer uigebreid, als entertainment zal ik maar zeggen... De muesli is me geadviseerd door de dierenarts. Met niet lekker in haar vel zitten bedoel ik niet dat er iets aan de hand is waarvan we niet weten wat het is. Ze heeft een beenprobleem en ook nog een hoornvliesbeschadiging aan haar oog. Een algehele medische checkup lijkt me niet nodig in haar geval maar toch bedankt voor de tips.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:42

aha oké dat wist ik dus niet.. nouja verder valt er dan ook weinig over te zeggen... behalve ga nog een keer na je DA.. ik heb alle mogelijkheden al genoemd dus.

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:44

Ja en zeker bedankt voor de tips, het is gewoon nog ff uitdokteren, letterlijk en figuurlijk, wat er nu precies aan de hand is met haar vacht etc.

steffie7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:21

even lekker helemala wassen met betadine shampoo, of tea three shampoo wil nog wel eens helpen.. paarden die schuren ehbben niet meteen zomerexceem hoor, vaak is het die schilfertjes of smeer waardoor ze jeuk krijgen. of b.v door het voorjaarsgras dus veel eiwitten kunnen ze ook jeuk van krijgen.

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:40

Nee hopelijk is dat het ook niet, maar ja toch even testen. Voorjaarsgras krijgt ze nog maar weinig, 15 minuutjes grazen tijdens haar dagelijkse stapwandeling.

binkie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:45

als ik jou was zou ik de vee arts vragen of hij/zij het paard insol in spuit werkt erg goed ook bij mijn paard al het andere werkt nouwelijks of niet groetjes binkie2

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:05

Klinkt toch echt als luizen! Wassen met Sebacil werkt perfect. Je kunt het halen bij je dierenarts.

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:40

Dat is toevallig het spul wat ik van de dierenarts heb gekregen. Ik heb haar er eergisteren mee gewassen en over 2 weken moet ik haar nog een keer mee wassen. Gisteren had ze wel haar staart wat geschuurd maar haar vel niet meer. Ben benieuwd! Bedankt voor de tips!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:01

Je moet je paard 3 x wassen om de 7 dagen, NIET afspoelen! Handschoenen aan en mondkap op.

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 11:34

Volgens mijn dierenarts 2 keer om de 2 weken, niet afspoelen inderdaad. Heb haar al gewassen zonder handschoenen en mondkap... Heb niks gemerkt moet ik zeggen.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:04

FF een update, Tonks is nu twee keer tegen schimmel geënt en 2 keer gewasssen met Sebacil en ze ziet er weer stralend uit! Haar vacht glanst super en ze schuurt niet meer! JOEPIE DE POEPIE

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:10

Hehe, goed nieuws! nog veel geluk met je paardje verder!