Suus schreef:Tjah, een weerspiegeling van haar gezondheid. Helaas is haar gezondheid al niet zo denderend. Ze staat zowat voortdurend onder behandeling van een dierenarts. Het half jaar stalrust is voorbij, misschien is het ook wel van de verveling. Verder heeft ze natuurlijk niet kunnen rollen wat ook bijdraagt tot de vachtverzorging. Lijnzaadolie is niet zo'n goed idee voor Tonks, ze is erg snel aan de dunne. Ze krijgt overigens Havens Reform Muesli met etherische olieën dus op zich wel goed voor de vacht. De dierenarts gaat het eens bekijken inderdaad en dan zien we wel weer verder. Hopelijk is het geen eczeem want daar kom je nooit meer van af natuurlijk.
Inderdaad als je paard snel diarree heeft dan geen lijnzaad voeren want dan versnelt de ontlasting! Met risico dat je paard veel gewicht verliest. Museli met etherische olieën is ook niet altijd goed, deze muesli kan zelfs voor irritatie zorgen, de olieën in dit product worden vaak niet in de ''natuur'' opgenomen door het paard en zijn dus toevoegingen. Het smaakt mischien wel lekker maar de olieën ( het hoeft er maar één te zijn!) kunnen van sommige daar voor gevoelige paarden zelfs tot last zijn en het natuurlijke afweersysteem naar beneden brengen, waardoor een doffe en schilferige vacht ontstaat. Natuurlijk hoeft dit niet bij ieder paard zo te zijn, maar er zijn gewoon paarden die hier niet tegen kunnen.
Het rollen helpt inderdaad mee aan een deel van devachtverzorging, maar als je haar vaak genoeg lekker poetst staat dit vrijwel bijna gelijk aan rollen. Je kunt ook een schapenbontje gebruiken voor het poetsen is ook goed voor de vacht.
Ik kan me voorstellen dat jouw paard niet lekker in zijn vel zit, mede door zijn huid/vacht mischien zal hij zelfs wel jeuk hebben, poets hem daarom lekker uitgebreid met een zachte borstel/handschoen. Als hij aangeeft een speciale voorkeur voor sommige plekjes te hebben stimuleer dat dan door hem daar wat vaker te poetsen.
Wat je evnetueel nog zou kunnen doen is je paard éénmalig een blokje schapenvet e geven, zelf ben ik hier niet al te positief over omdat dit een dierlijk product is en paarden dit ook niet krijgen in de natuur. Maar als je paard echt geen oliehoudende producten houd, kan het weleens een oplossing bieden. Denk erom éénmalig, het hefet geen risico's trouwens, je paard kan het gewoon afbreken.
Ik zou zeggen, als je paard al een tijdje niet lekker is laat ééns een algehele check up doen bij bv. de veterinaire kliniek in Utrecht dan kom je er altijd wel uit wat er met je paard is, want het krijgt alle onderzoeken die er zijn zodat je alles één voor één uit kan sluiten net zolang totdat je de kwaal te pakken hebt.
Geef je paard wat zaadhoudende producten zoals, gerst en mais dit bevordert de darmen niet zo heel erg maar bevat toch wel wat olie.
Let ook op met zemelen als die last heeft van diarree..